Blu-ray recensie: '400 Days'

Blu-ray recensie: '400 Days'

Prima uitgave van een nieuwe sci-fi film.

Regie: Matt Osterman | Cast: Brandon Routh (Theo), Dane Cook (Dvorak), Caity Lotz (Emily), Ben Feldman (Bug), Tom Cavanagh (Zell) e.a. | Release: - | Speelduur: 90 minuten

Met Ghost From the Machine maakte regisseur Matt Osterman zijn debuut in Hollywood. Die film kostte slechts 25.000 dollar maar werd erg goed ontvangen. Geen wonder dus dat zijn nieuwe film, 400 Days, het tot de top tien van de indie sci-fi films van Den of Geek schopte.

Vier proefpersonen worden voor 400 dagen in een simulator opgesloten, om te bekijken welk effect een reis naar de ruimte op hun lichamelijke, maar vooral op hun geestelijke gesteldheid heeft. Afgezonden van de buitenwereld worden de vier proefpersonen opgesloten in een bunker, allen in de veronderstelling dat ze deze test ondergaan om te onderzoeken welke invloed een ruimtereis heeft op het menselijk lichaam. Alles in de simulator is dan ook nagebootst om het zo realistisch mogelijk te maken, maar wat is nou werkelijkheid?

Waardering

400 Days kreeg blijkens het ontbreken van een score op RottenTomatoes geen grote release in de VS. Daar vinden we slechts vier recensies, die allen niet heel positief zijn. We lezen commentaren als: "er is zelden een moment waarop 400 Days geen structurele rommel is" en "heeft net genoeg plottwists en spanning om te voorkomen dat je helemaal gek wordt." Ook op onze filmpagina doet de film het niet goed, met een 4,5 en op de IMDb heeft de film eenzelfde score.

Box Office

Er is niets bekend over het budget van de film. De productie heeft verder enkel in de Verenigde Staten een kleine release gekregen en over de opbrengst daarvan is niets bekend. Vermoedelijk zal het niet veel zijn geweest.

Blu-ray: 400 Days | Discs 1 | Retail release: februari 2016 | Beeld: 16 : 9 (2.35 : 1) | Geluid:: Engels, Duits DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Duits | EAN: 4-013549-065337 | Met dank aan: Splendid

400 Days wordt aangeleverd in een standaard Blu-ray keepcase. Voorop zien we een van de posters van de film. De hoofdpersoon, gespeeld door Brandon Routh, staat in een ruimtepak met zijn rug naar ons toe. De onheilspellende woorden The Last Mission staan prominent voorop. Op de achterkant staan verder een uitgebreide synopsis, wat foto’s van de film en de gebruikelijke technische details.

Beeld & geluid

De sets zien er allemaal best sfeervol uit, hoewel blauw en wit soms iets teveel nadruk krijgen. Toch hoort dat bij de setontwerpen: de astronauten bevinden zich vooral in witte ruimtes, dus in die zin kon je dit wel verwachten. Details zijn verder prima. Het geluid is soms wel wat matig en lijkt in sommige scènes een beetje hol te zijn. Gelukkig is het dialoog verder wel goed te verstaan en maken de omgevingsgeluiden de film erg sfeervol om naar te kijken.

Conclusie: Prima uitgave van een nieuwe sci-fi film

Deze uitgave van 400 Days behoort zeker niet tot de besten die we ooit gezien hebben. Maar het is wel een nette, met prima details en sfeervolle beelden. Ook het geluid is meestal goed, hoewel soms wat aan de holle kant. Als je fan bent van sci-fi is dit een film die niet in je collectie mag ontbreken.