Blu-Ray Review: I Spit on Your Grave

Blu-Ray Review: I Spit on Your Grave

Het origineel uit 1978 en de drie recente delen in één box; duidelijk een set voor de slasher-fans.

Regie: Meir Zarchi | Steven R. Monroe | R.D. Braunstein | Cast: verschillenden | Speelduur: Totaal 338 minuten | Bioscooprelease: geen

In 2010 verscheen de film I Spit on Your Grave. De low budget horrorfilm, duidelijk niet voor de filmliefhebber met een gevoelige maag, is een remake van het origineel uit 1978, Meir Zarchi's Day of the Woman. De heruitgave van deze cult classic ging wel onder de titel I Spit on Your Grave. De remake van Steven R. Monroe bleek zelfs zo succesvol dat hij een vervolg mocht maken. En verleden jaar verscheen nog een derde deel, I Spit on Your Grave III: Vengeance is Mine.

De films blijken vooral geliefd onder een kleinere groep slasher-liefhebbers. Met stevige verkrachtingsscènes en de vervolgens lugubere wraakacties, met voldoende gore, is het zeker een helse rit en te verklaren dat deze makkelijk in het rijtje martelporno thuishoren. Just Entertainment gaf de vier films een mooie verzamelbox.

Synopsis

De eerste film (het origineel en de remake) vertelt het verhaal van schrijfster Jennifer die in een blokhut in het bos gruwelijk wordt mishandeld en verkracht door vier jongens. Ze overleeft ternauwernood en neemt op extreem gewelddadige wijze wraak. Het tweede deel gaat over de mooie Katie die in handen valt van drie verkrachters die haar martelen en uiteindelijk zelfs levend begraven. I Spit on Your Grave 3: Vengeance Is Mine gaat over een brute seriemoordenaar die het gemunt heeft op verkrachters. Hieronder de trailer voor de remake uit 2010:

Waardering

Op Rotten Tomatoes ontvangt het origineel een score van 55%, de remake moet het doen met 34% en de eerste sequel komt niet verder dan... 0%. Het derde deel is niet beoordeeld. De IMDb laat achtereenvolgend de volgende cijfers zien: 5,7 (origineel), 6,3 (remake), 5,7 (deel 2) en een 5,2 (deel 3). Op FilmTotaal zijn alleen de drie recente films beoordeeld, met een 6,0 (remake), 5,6 (deel 2) en een 5,8 (deel 3). De films zijn niet of nauwelijks vertoond op het Nederlandse witte doek, waardoor er ook geen FilmTotaal-recensies beschikbaar zijn.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Onwijs brute slasherhorrorfilm. Verhaal is inderdaad niet heel erg origineel al gebeuren hier wel dingen in die ik in nog geen andere horrorfilm gezien heb. De film is qua gore te vergelijken met Saw al vind ik deze nog een gratie erger vooral vanwege de ontzettend lange en wrede verkrachtingsscène... ...Ik ben onder de indruk kan niet anders zeggen. Prima wraakfilm. - Jaime91 over de remake.

Box Office

Het productiebudget van het origineel lag op zo'n 6,5 ton in dollars. De remake werd gemaakt met een budget van $2,0 miljoen. De opbrengsten zijn weinig indrukwekkend. De remake uit 2010 kwam wereldwijd tot 1,2 miljoen, het tweede deel tot bijna 7 ton in dollars en het derde deel wist alsnog dik een ton op te halen.

[/url]
Film: I Spit on Your Grave - The Complete Collection | Discs 4 x Blu-Ray | Retail release: februari 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8711983443341 | Ook verkrijgbaar op: Losse Blu-ray & dvd uitgaven | Met dank aan: Just Entertainment

De schijven van deze Blu-Ray uitgave van The Complete Collection van I Spit on Your Grave zitten vastgeklikt in een digi-pack verpakking, met daaromheen een sleeve met een afwijkende, bijpassende opmaak. Voor de vormgeving zijn herkenbare beelden gebruikt van de remake en de opvolgers.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van de recente I Spit on Your Grave-films zijn netjes. De scherpte is goed en het geheel toont voldoende filmisch. De aanwezige ruis is slechts beperkt te zien. Vooral het detailbehoud tijdens donkere scènes had iets beter gekund, al is dit doorgaans niet heel storend te noemen. Uiteraard is de beeldkwaliteit van het origineel minder, al is dit nog best netjes te noemen. Het geluid van de recente reeks wordt aangeleverd door DTS-HD track. Deze is qua surround effects niet zo heel opvallend aanwezig.

Bonusmateriaal

Geen bonusmateriaal op deze uitgave van Just Entertainment. Voor de liefhebber zal dit echter geen enorm gemis zijn. De aanschafprijs ligt dusdanig laag dat een flinke reeks extra's waarschijnlijk wel een enorme luxe zouden zijn.

Voor de slasher-fans; mooie verzamelbox

Na drie delen I Spit on Your Grave-delen was het voor de makers welletjes en tijd voor wat nieuws. De films zijn waarschijnlijk alleen aanraders voor de fans van het genre. Deze Blu-Ray uitgave met het origineel uit 1978, de remake en de twee vervolgen is waarschijnlijk een must voor de fans. Het is een mooie box, met net beeld en geluid, echter zonder bonusmateriaal. Hieronder het origineel, gewoon op YouTube te vinden:

[url=http://www.filmtotaal.nl/blu_ray_review.php]Bekijk op deze pagina méér Blu-Ray Reviews van FilmTotaal