Blu-Ray Review: Rokjesdag

Blu-Ray Review: Rokjesdag

De nieuwste Nijenhuis!

Regie: Johan Nijenhuis | Cast: Lieke van Lexmond (Marijke), Birgit Schuurman (Daniëlle), Loek Peters (Bor), Carly Wijs (Alexandra), Manuel Broekman (Rens), Melissa Drost (Paulien), Stijn Fransen (Stephanie), Dvid Lucieer (Trevor), Toprak Yalciner (Iris), Jim Bakkum (Jeffrey), Anne-Marie Jung (Chantal), Martijn Fischer (Edwin), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Bioscooprelease: 10 maart 2016 | FilmTotaal Recensie: 3 sterren

Na films als Costa!, Verliefd op Ibiza en Toscaanse bruiloft toverde Johan Nijenhuis dit voorjaar Rokjesdag uit de hoge hoed; opnieuw een Nederlandse romkom met de nodige BN'ers én zomerse rokjes in de hoofdrol. Er werden ruim 400.000 liefhebbers naar de bioscoop gelokt. Al is de waardering met een 2,29 op Moviemeter toch wel wat mager. Nijenhuis had trouwens wel een recordje te pakken: hij was de eerste Nederlandse regisseur die vijf 'Platina Films' (meer dan 400.000 bezoekers) heeft afgeleverd. Onlangs bracht Entertainment One de film uit op High Def-schijf.

In het 2 miljoen euro kostende Rokjesdag, welke met bijna 1 miljoen euro gespekt werd door het Nederlands Filmfonds, besluiten Work-a-holic Marijke en haar beste vriendin Danielle zich in te schrijven voor Love Bites; een speciale kookworkshop voor singles. Ook de knappe student Rens heeft zich aangemeld. Hij wil zoveel mogelijk dates scoren, iets wat de onhandige dierenverzorger nog nooit is gelukt. Iris is net verloofd maar bereidt om haar huwelijk op het spel te zetten voor één laatste flirt. Wanneer de beste vriendinnen Marijke en Danielle tijdens de workshop ruzie krijgen om één man lijkt de avond te ontsporen.

Film: Rokjesdag | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Engels | EAN: 8713045247140 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Rokjesdag zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start met het logo van Entertainment One en een enkele waarschuwing. Daarna volgen de door te spoelen trailers van My Big Fat Greek Wedding 2, Familieweekend en The BFG en de kijkwijzer (6) om vervolgens te eindigen bij een simpel hoofdmenu.

Beeld

Met mooie volle, maar nog steeds redelijk natuurlijke kleuren en een gedegen scherpte levert Entertainment One een erg basic High Definition beeld af. De donkere scènes zijn wat zwak en dat komt waarschijnlijk doordat het contrast net wat te zwaar is aangezet. Verder valt er niet zo heel veel te zeggen over het basic beeld. Had gewoon wat sterker gemogen, gemoeten.

Geluid

Het geluid klinkt zeker goed en de aanwezige muziek, onder meer met de titelsong 'Zonder Jou' van zangeres Do, maakt het een levendige track met zo hier en daar surround effects. Het Nederlands is doorgaans prima te volgen en de spraak komt netjes uit de centerspeaker. Er wordt ook Engelstalige ondertiteling meegeleverd, voor de vele niet-Nederlandstalige fans.

Bonusmateriaal

Ondanks dat Rokjesdag een redelijk grote of in ieder geval populaire productie genoemd mag worden, vond eOne het niet nodig om wat bonusmateriaal toe te voegen. En dat is jammer aangezien er online wel wat video's zijn te vinden. Hieronder dan maar de bloopers, van YouTube geplukt.

Voor de fans van de Nederlandse romkom; op een zeer basic schijf

De doelgroep van Rokjesdag zijn uiteraard niet de Star Wars en Batman-fanboys, maar mogelijk wel hun vriendinnetjes / vrouwen. Mocht je de film daardoor gezien hebben, dan zal je gerust even gegniffeld hebben. Grappig is de film op momenten gerust wel. Verder is het uiteraard een behoorlijke chickflick. Nijenhuis' volgende film heet Onze jongens en daarin worden Jim Bakkum en Martijn Fischer strippers. Deze Blu-ray uitgave van Rokjesdag is basic, maar waarschijnlijk voldoende voor de gemiddelde fan.