Blu-Ray Review: Concussion

Blu-Ray Review: Concussion

Prachtige uitgave van de film waar toch net iets meer van werd verwacht.

Regie: Peter Landesman | Cast: Will Smith (Dr. Bennet Omalu), Alec Baldwin (Dr. Julian Bailes), Albert Brooks (Dr. Cyril Wecht), Gugu Mbatha-Raw (Prema Mutiso), David Morse (Mike Webster), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Bioscooprelease: geen

Hollywoodster Will Smith koos in Peter Landesmans Concussion weer eens voor een serieuze rol. Met een opvallend accent speelde hij Dr. Bennet Omalu die in 2012 de neurodegeneratieve ziekte CTE ontdekte bij voormalige NFL-spelers. Een pakkend onderwerp in de States. Ondanks veel positieve geluiden vooraf, was de ontvangst bij vooral de critici wisselend en kwam het ook niet tot een Oscarnominatie voor Smith.

In Concussion, welke uiteindelijk niet in de Nederlandse bioscoopzalen verscheen, ontdekt dr. Bennet Omalu, de geniale forensische neuropatholoog die als eerste CTE, een football-gerelateerd hersentrauma, bij een NFL-speler en vecht ervoor dat de waarheid aan het licht komt. Door Omalu's emotionele strijd komt hij op gespannen voet te staan met één van de machtigste - en geliefdste - instellingen ter wereld.

Film: Concussion | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609647020 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Concussion zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start op met het Sony Pictures Home Entertainment logo en de te skippen trailer van The Walk. Vervolgens spingt het basic hoofdmenu gelijk in beeld. Lekker snel dus.

Beeld

Over de film ligt een een mooie kleurfilter die mooi aansluit op de vaak rustige sfeer in de film en haakt ook prima aan op de begeleidende muziek. De scherpte van het beeld is eveneens zeer goed en laat niet alleen in de close-ups de details uitstekend zien. Ondanks dat het beeld overwegend donker is, blijven deze scènes overeind en vallen de details slechts beperkt weg in het zwart. Zelfs donkerblauw en zwart zijn nog redelijk te onderscheiden in de meest donkere scènes. Fraai!

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door een standaard 5.1 DTS-HD track die zich eigenlijk niet zo heel erg onderscheidt, maar wel ruim voldoende modern aanvoelt. Er zijn lichte surround effects, maar de focus blijft op spraak. De lichte muzikale ondersteuning klinkt netjes en komt van Salvatore Totino, de componist die veelal betrokken is bij films van Ron Howard.

Bonusmateriaal

• Inside the True Story: Een korte, maar interessante featurette over het verhaal in de film. Niet alleen Will Smith geeft aan wat hem boeit, maar ook onder meer de echte Dr. Bennet Omalu deelt zijn geheugen met de kijker. Erg aardig, maar pas kijken na het zien van de hoofdfilm.
  • Deleted Scenes: In een klein kwartier komen negen verwijderde scènes voorbij. Niet allemaal even boeiend om te zien overigens.
  • Crafting Concussion: Een aardige blik op de totstandkoming van de film met onder meer de regisseur en de producenten van de film. Veel interviews, aangevuld met de te verwachte beelden.
  • Audiocommentaar: een track met audiocommentaar van regisseur Peter Landesman. Ondertiteling is aanwezig.

Net drama met een opvallende rol voor Will Smith; op een nette schijf

De biopic Concussion wist het eigenlijk op alle fronten niet echt waar te maken. Dit betekent niet dat het geen mooi drama is en dat Will Smith zijn rol met veel overtuiging speelt. Het verhaal is pakkend en daarom is Concussion zeker meer dan een tussendoortje. Gelukkig krijgt de film een Blu-ray uitgave met vooral prima beeld, sfeervol geluid en zelfs wat aardig bonusmateriaal.