Blu-Ray Review: Ice Age: Collision Course

Het vijfde deel in de franchise.

Regie: Mike Thurmeier | Galen T. Chu | Stemmencast: Ray Romano (Manny), John Leguizamo (Sid), Denis Leary (Diego), Chris Wedge (Scrat) Queen Latifah (Ellie), Seann William Scott (Crash), Josh Peck (Eddie), Keke Palmer (Peaches), Adam Devine (Julian), Nick Offerman (Gavin), Max Greenfield (Roger), Stephanie Beatriz (Gertie), Jennifer Lopez (Shira), Wanda Sykes (Granny), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Bioscooprelease: 12.07.2016 | FilmTotaal Recensie: 3 sterren

Ondanks dat de ontvangst er door de jaren heen niet op vooruit is gegaan, belandde de Ice Age-franchise afgelopen zomer alweer bij het vijfde deel. Met het $105 miljoen kostende Ice Age: Collision Course werd echter wel iets duidelijk: het grote publiek haakt af. Het derde (Dawn of the Dinosaurs) en vierde deel (Continental Drift) naderden wereldwijd nog de $900 miljoen, maar Collision Course kwam niet verder dan $407,1 miljoen. Nog steeds een ruim bovengemiddelde score, maar het zet wel vraagtekens bij een mogelijk zesde deel.

In Collision Course (FT Stercijfer = 4,6) zorgt Scrats epische achtervolging van het ongrijpbare eikeltje er dit keer voor dat hij in de ruimte terechtkomt. Scrat en het eikeltje veroorzaken ook nog eens een kosmische kettingreactie. Dit dreigt een complete catastrofe te worden die de wereld van Ice Age volledig dreigt te veranderen. Om zichzelf te redden moeten Sid, Manny, Diego en de rest van de kudde hun huis verlaten en beginnen aan een reis vol humor en avontuur door nieuwe exotische landen.

Film: Ice Age: Collision Course | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1, Nederlands DTS 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 2750059430072 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Ice Age: Collision Course zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten verschijnt als eerste het logo van Fox in beeld om vervolgens de trailer te tonen van de animatiefilm Trolls. Na de leeftijdswaarschuwing (6 jaar) volgt het geanimeerde hoofdmenu voor onder meer de extra's.

Beeld

De ontvangst geeft aan dat de film in kwaliteit niet verbeterd is. Wat betreft het beeld ziet de animatiefilm er echter fantastisch uit in High Definition. Iets dat weinig mensen niet zullen bevestigen. De uiteenlopende pre-historische dieren zien er werkelijk gelikt uit, met een prachtige weergave van de vachten en zeer soepele bewegingen. De scherpte is ook waanzinnig en samen met pakkende kleurweergave is het een genot om naar de animaties van Blue Sky Studios te kijken. Opvallend is dat deze animatiefilm niet beeldvullend (1.78 : 1) is, maar een standaard live action-verhouding van 2.40 : 1, met zwarte balken dus.

Geluid

Het geluid - via een DTS-HD 7.1 track - sluit prima aan op de voortreffelijke beeldweergave. Er zijn voldoende surround effecten aanwezig en de muzikale ondersteuning van componist John Debney (The Jungle Book, Sin City) stoort de dialoog geenszins. Uiteraard is er ook een Nederlandse geluidsspoor aanwezig, met stemmen van onder meer Carlo Boszhard, Daphne Bunskoek, Tygo Gernandt en Eddy Zoe.

Bonusmateriaal

Op de schijf staan verschillende extra's, waarvan een aantal vooral gericht op de jongere liefhebbers. Hieronder de inhoudelijke / noemenswaardige featurettes:

Ice Age: The Story So Far: Voor wie nog even een duik wil nemen in de voorgaande Ice Ages, komt met deze video van bijna een kwartier vermoedelijk aan zijn trekken.

Scrat: Spaced Out: Een verlengde versie van bijna 15 minuten van de openingsscène van de hoofdfilm, uiteraard met Scrat in de hoofdrol.

Scratasia: Scrat's Solo Adventures: Een reeks solo-avontuurtjes van Scrat.

The Science of It All: DeGrasse Tyson Debunks: In deze featurette komt Neil DeGrasse Tyson aan het woord. Hij is een Amerikaans astrofysicus en directeur van het Hayden Planetarium in New York. In zo'n 9 minuten geeft hij zijn visie op Collision Course... En hij doet dit echt heel leuk! Er worden onder meer een aantal vragen gesteld, serieus en uiteraard minder serieus.

Waarschijnlijk alleen nog voor de fans; nette HD-schijf

De fans kunnen zich waarschijnlijk vermaken met dit vijfde deel, maar het grote publiek lijkt zijn interesse te verleggen naar de vele originelere concurrenten in het genre. Of er een zesde deel verschijnt is nog niet bekend, al liet regisseur Galen T. Chu weten dat er wel ideeën voor zijn. De Blu-ray uitgave van Collision Course is zeker netjes, met uitstekend beeld en geluid en bijpassend bonusmateriaal.