Blu-Ray Review: Rupture

Blu-Ray Review: Rupture

Spinnen, experimenten en Noomi Rapace.

Regie: Steven Shainberg | Cast: Noomi Rapace (Renee), Peter Stormare (Terrence), Kerry Bishé (Dianne), Michael Chiklis (Bald Man), Lesley Manville (Dr. Nyman), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Bioscooprelease: geen

Met de aansprekende namen Noomi Rapace en Peter Stormare in belangrijke rollen verscheen verleden jaar de film Rupture. De trailer noemden we destijds nog bizar. Daarna werd het een tijdje stil. Ook de première tijdens Fantasia International Film Festival kon weinig losmaken en dit leidde ertoe dat er geen grootschalige bioscooprelease kwam. Toch klinkt het gegeven van de film zeker interessant. Onlangs verscheen de Blu-ray uitgave van Rupture.

In Rupture (FT Stercijfer = 4,7), welke nog even kortstondig maar weinig succesvol in Engeland en Rusland in de bioscoop te zien was, is Renee Morgan is doodsbang voor spinnen. Ze woont als alleenstaande moeder in een rustige buitenwijk samen met haar 12-jarige zoon, maar weet niet dat ze in de gaten wordt gehouden door mysterieuze vreemdelingen. Als haar zoon vertrekt om tijd door te brengen met zijn vader wordt Renee ontvoerd en naar een afgelegen lab gebracht. Haar ontvoerders vertellen haar dat ze het DNA draagt van een oeroud alien-ras. Als ze met haar grootste angsten wordt geconfronteerd zullen haar cellen scheuren en zal haar innerlijke alien worden bevrijd.

Bekijk de afbeelding
Film: Rupture | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Duits, Nederlands | EAN: 4013549078382 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Splendid Film

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Rupture zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt als eerst het logo van Splendid Film in beeld om na de taalselectie, de kijkwijzer (16) en trailers van Train to Busan en Blood Father over te gaan naar het hoofdmenu.

Beeld

Distributeur Splendid Film weet over het algemeen redelijk nette Blu-ray uitgaven op te leveren en ook nu valt de beeldkwaliteit in de smaak. Het beeld is ruimschoots voldoende scherp en de kleuren zijn vol en voelen natuurlijk aan. De vele donkere scènes in het onderzoekslab zijn erg sterk, met prima detailbehoud en warme kleuren. De visuele effecten die voorbijkomen zijn nog best redelijk te noemen.

Geluid

Het geluid moet het naast de dialoog hebben van vooral de muzikale ondersteuning, aangeleverd door een standaard DTS-HD geluidstrack. Van echte surround effects kan niet gesproken worden al zijn de surround speakers zo nu en dan wel te horen. Erg basic track verder.

Bonusmateriaal

Featurette: Een bijzonder snelle featurette met veel beelden uit de film en wat set-beelden en aan elkaar geplakte quotes van onder meer de regisseur, producent, actrice Noomi Rapace. Niet ondertiteld.

Interviews: Er zijn vier interviews te bekijken met Ari Millen, Peter Stormare, Kerry Bisheé en Leslie Manville. Allemaal niet ondertiteld en bijzonder kort en weinig echt inhoudelijk.

Gelukkig zit Noomi Rapace erin; basic Blu-ray

Ondanks een hoopvolle start, het redelijke spel van Noomi Rapace en de duistere sfeer komt Rupture niet tot dat wat je ervan zou kunnen verwachten. De ontvangst (RT = 45%) geeft al aan dat de film zwak is. Al met al erg jammer, aangezien het gegeven nog best aardig is en "experimenten"-thrillers/horrorfilms toch best vermakelijk kunnen zijn. De Blu-ray uitgave heeft net beeld en geluid, maar de extra's zijn vooral kort en weinig inhoudelijk.