Algemeen

Netflix-baas over bioscopen: alleen de popcorn is beter geworden

Bioscoop-innovativiteit staat al jaren stil volgens Reed Hastings.

door Bram de Groot om 08:00 in Algemeen
Tijdens een Q&A heeft Netflix-baas Reed Hastings zich niet enorm positief uitgelaten over de filmindustrie, in het bijzonder de bioscoopketens. Volgens Hastings, staat de innovatie al zo'n 30 jaar stil.

"Hoe innovatief was de distributie van de filmindustrie de afgelopen 30 jaar? Nou, de popcorn smaakt beter, maar dat is het dan ook zo'n beetje," aldus de kritische Hastings.

Maar het bleef niet alleen bij commentaar. Hij gaf ook aan wat een nieuw distributiemodel zou kunnen betekenen van de films. Hij zei dat hierbij gekeken moet worden naar wat zenders en online services hebben betekend voor tv-series. "Netflix wil film ontketenen," aldus Hastings. "In basis is dit om de filmindustrie te laten groeien."

Bioscoopketens en het Amerikaanse National Association of Theatre Owners zijn niet blij met de weg die Netflix inslaat, aangezien de streamingdienst niet kiest voor grootschalige bioscoopreleases en films gelijk beschikbaar maakt voor het brede publiek. Hastings' reactie hierop: We zijn niet anti-bioscoop. We willen dat de dingen gelijktijdig verschijnen." Overigens heeft Netflix wel een overeenkomst met een kleine keten, zodat hun films wel op het witte doek worden vertoond. Hiermee komen de Netflix-producties wel in aanmerking voor de Academy Awards.

Ook gaf Hastings antwoord op de vraag waarom er geen kijkcijfers worden bekendgemaakt: "We hebben al 10 jaar geen kijkcijfers vrijgegeven en het heeft ons niet tegengehouden."

7 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Master Of Films

Avatar

Grappig hoe Netflix ooit is begonnen met het verhuren van DVD's via de post. Hadden ze de risico van streaming video services niet genomen, dan bestond het bedrijf niet eens meer. Natuurlijk wilt Netflix dat de filmindustrie gaat groeien. En het niet de 1e keer dat de filmindustrie is veranderd, denk aan andere innovaties zoals geluid, Technicolor, widescreen e.d.

Aangezien Netflix min of meer de releasewindow wilt gaan aantasten, hebben bioscopen nog steeds die meer waarde mbt beeld & geluid.

dakai-world

Avatar

Wat betreft de popcorn ben ik het niet eens met de beste man. Sterker nog, kwaliteit van popcorn verschilt per biosketen (Pathé en Kinepolis). Hier moet ik eerlijk zijn dat de Kinepolis iets betere kwaliteit levert. Als Netflix nu voor dat tientje dat ik ze per maand betaal, ook nog eens popcorn levert bij mij thuis, wellicht word ik dan verleid om vaker Netflix aan te zetten...

Goov25

Avatar

Er zijn natuurlijk ook technische innovaties geweest, maar niet elke is even goed bevallen. Zoals 3D mag van mij gelijk begraven worden. Maar IMAX bijvoorbeeld is een absolute verbetering! Popcorn eet ik toch al nooit, dus daar kan ik niet over mee praten :)

Master Of Films

Avatar

Beste bioscoop innovatie aller tijden. Hiervoor ga je naar de bioscoop.

dakai-world

Avatar

@MoF Wahahaha, dat ga ik zeker gebruiken als ik weer eens een presentatie moet geven over customer experiences. :')

Perfect stukje lesmateriaal wat je aanreikt wahahah.

Master Of Films

Avatar

Het segment (See You Next Wednesday in) Feel-A-Round kwam uit The Kentucky Fried Movie. Een grappige maffe film XD

Trivia. See You Next Wednesday is een sort van easter egg voor John Landis geworden. Vergelijkbaar met J.J. Abrams die dingen in zijn films/series verstopt zoals Kelvin, nummer 47, Greg Grunberg cameo e.d.

Ed Crane

Avatar

Is natuurlijk niet serieus te nemen. Die Netflix-baas heeft er zelf alle baat bij om te doen alsof bioscopen geen vooruitgang boeken, terwijl bioscopen zich de afgelopen 30 jaar op technologisch gebied juist enorm ontwikkeld hebben en heerlijke immersieve audiovisuele ervaringen kunnen bieden die je thuis met Netflix niet even zo nadoet. Wel staat het geluid tegenwoordig vaak veels te hard wat veel bezoekers schade gaat doen oplopen, dus wat dat betreft is er ook achteruitgang.

nieuwslaatste nieuws

meest populair