Blu-Ray Review: Jackie met Natalie Portman

Actrice weer in topvorm.

Regie: Pablo Larraín | Cast: Natalie Portman (Jackie Kennedy), Billy Crudup (journalist), Peter Sarsgaard (Robert Kennedy), Greta Gerwig (Nancy Tuckerman), Caspar Philipson (John F. Kennedy), John Hurt (priester), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Bioscooprelease: 16.02.2017 | Recensie FT: 4,5 ster

Natalie Portman is al jaren een van de oogappeltjes in Hollywood. Niet alleen om haar uiterlijk, zeker ook om haar acteerkwaliteiten. Zo was ze niet alleen te zien in een groot aantal kwaliteitsfilms, daarnaast dook ze op in flink wat blockbusters, zoals Thor en Star Wars. Haar hoogtepunt tot op heden lijkt haar rol in Darren Aronofsky's Black Swan (2010), waarvoor ze onder meer een Oscar kreeg. Afgelopen jaar wist ze het succes bijna te evenaren met de prachtige titelrol in Jackie, uiteraard over de Jacqueline Kennedy Onassis.

Het $9 miljoen kostende Jackie (FT Stercijfer = 7,1) vertelt het verhaal van de moord op John F. Kennedy en de vier dagen van nationale rouw door de ogen van deze charismatische First Lady. Een periode waarin de hele wereld zijn blik richtte op de beroemde weduwe. Een vrouw in rouw, die zich uiterlijk sterk moest houden om een geschokte natie gerust te stellen en het beeld van haar echtgenoot voor de eeuwigheid historisch te bepalen.

The Searchers bracht Jackie, goed voor zo'n $25,1 miljoen wereldwijd, onlangs uit op een prima Blu-ray uitgave. Hieronder een blik op de schijf.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.66 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 9789461874887 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: The Searchers

De Blu-ray schijf van Jackie zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt de taalselectie, de kijkwijzer (16 jaar) en het logo van Wild Bunch. Daarna start gelijk de film op.

Beeld

Niet alleen de rol van Portman en andere acteurs vallen op in Jackie. Ook de aankleding in de film is bijzonder fraai. Niet voor niets werd kostuumontwerper Madeline Fontaine genomineerd voor een Oscar. De High Definition uitgave laat op basis van het bronmateriaal een goed beeld zien, al in deze niet zo "HD-strak" als je zou verwachten. Zo heeft de film een afwijkende verhouding (1.66 : 1) en is deze opgenomen op 16mm. Dit laatste om ervoor te zorgen dat de film een meer documentaire-achtige uitstraling krijgt. Het resultaat is een wat gekorreld beeld. Voor de film zelf pakt het redelijk uit, maar het is niet de High Def die je mogelijk zou verwachten.

Geluid

De subtiel aanwezige dramamuziek van Mica Levi (Under the Skin, Marjorie Prime) viel eveneens in de smaak, aangezien ook hiervoor een Oscarnominatie was. The Searchers heeft een standaard DTS-HD 5.1 track op de schijf gezet en deze vertaalt de audio naar behoren. Surround effects zijn niet echt waarneembaar en het mag duidelijk zijn dat de film zich focust op dialoog en beeld.

Bonusmateriaal

De nette biopic moet het helaas stellen zonder bonusmateriaal en dit is toch jammer aangezien deze film juist ruimte biedt voor mooie aanvullende extra's. Bijvoorbeeld over de echte Jackie of de aankleding van de film. Buitenlandse uitgaven bieden wel enige toevoegingen. Hieronder de online featurette 'Legacy':

Pakkende rol van Portman; basic Blu-ray schijf

Kijk je graag naar biopics dan biedt Jackie van de Chileense regisseur Pablo Larraín (No, Neruda) voldoende vermaak. Zeker de rol van Portman is sterk en de Oscarnominatie voor Beste actrice is dan ook geheel terecht. De film deed het ook netjes in de Nederlandse filmhuizen/bioscopen en haalde bijna 1,2 miljoen euro op. De Blu-ray uitgave van Jackie blijkt helaas wat basic, met degelijk beeld en geluid, maar geen bonusmateriaal.