Blu-ray review 'Atomic Blonde' - met Charlize Theron als eyecatcher

Vrouwelijke John Wick!

Regie: David Leitch | Cast: Charlize Theron (Lorraine Broughton), James McAvoy (David Percival), Eddie Marsan (Spyglass), John Goodman (Emmett Kurzfeld), Toby Jones (Eric Gray), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Bioscooprelease: 24.08.2017 | Recensie: 4 sterren

Na het succesvolle John Wick koos David Leitch voor een verfilming van het stripboek 'The Coldest City' uit 2012. De spionagethriller Atomic Blonde rond de val van de Berlijnse muur en heel wat vechtende geheim agenten bleek vergelijkbaar hard en had een zeer muzikale achtergrond. En uiteraard niet te vergeten: de opvallende Charlize Theron die hulp kreeg van grote namen als James McAvoy, John Goodman, Til Schweiger, Eddie Marsan, Sofia Boutella en Toby Jones.

In het $30 miljoen kostende Atomic Blonde is agent Lorraine Broughton het kroonjuweel onder de Britse geheim agenten in dienst van Hare Majesteit. Zij is een sensuele superspion en ze is bereid al haar skills te gebruiken om een onmogelijke missie te overleven. Ze wordt in haar eentje het instabiele en onrustige Berlijn in gestuurd waar ze een zeer belangrijk dossier op moet halen. Ze gaat een samenwerking aan met de lokale bureauchef David Percival om te ontsnappen aan een uiterst dodelijk spionnenspel.

Universal Pictures bracht Atomic Blonde - goed voor ruim $95,8 miljoen wereldwijd - onlangs op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 MA | Ondertitels: Nederlands, Engels | EAN: 5053083126902 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De Blu-ray schijf van Atomic Blonde zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant prijkt uiteraard de blonde Charlize en achterop de hoes wordt duidelijk dat er heel wat extra's zijn toegevoegd. Hierover hieronder meer.

Beeld

De film heeft zo af en toe een neon-achtige uitstraling met harde kleuren en een sterk donker/licht-effect. De buitenscènes in het Berlijn uit 1989 zijn weer grauwer. Dit zorgt voor een mooi contrast-verschil. Uiteraard zorgt het witte haar van Theron ook voor mooie effecten. In High Def pakt dit prachtig uit. Zeker de binnenscènes (discotheek, hotelkamer) waarin de kleuren naar voren komen, spatten van het scherm en met een prima scherpte en een lichte filmische korrel zorgt het geheel voor een uitstekende kijkervaring.

Geluid

Bij Amtomic Blonde speelt naast de snelle en pakkende beelden uiteraard muziek een bepalende rol. Guardians of the Galaxy-componist Tyler Bates werd niet geheel onverwacht betrokken en zorgde samen met regisseur Leitch voor een uiteenlopende soundtrack vol muziek uit de jaren 80. Deze is soms wat overheersend, maar zorgt wel voor een eigen sfeer. De geluidstrack is standaard DTS-HD, maar klinkt erg netjes via prima surround-geluid. Zeker eentje of net even harder te zetten.

Bonusmateriaal

Universal heeft een aardige reeks extra's op de schijf gezet, waaronder een audiotrack met commentaar van regisseur David Leitch en editor Elísabet Ronaldsdóttir. Hieronder een blik op het andere, nette bonusmateriaal:

Deleted/Extended Scenes: Ruim 7 minuten aan verwijderde en verlengde scènes, met de titels Russian Driver, Hidden Stash, Nice to Meet You, Not Afraid of Love, Broughton's Promise en Watch for Sale.

Welcome to Berlin: Een blik op de Duitse stad waar de film zich afspeelt. Er wordt een vergelijking getrokken tussen het echte Berlijn (uit 1989) en de vertaling naar het witte doek.

Blondes Have More Gun: Zoals de titel al aangeeft gaat deze featurette vooral in op de rol en de ervaringen van actrice Charlize Theron als de blonde en dodelijke Lorraine Broughton.

Spymaster: Een kortere featurette over regisseur David Leitch.

Anatomy of a Fight Scene: Zeker de vermakelijkste/ interessantste featurette op de schijf. Er wordt ingegaan op de geweldige en gewelddadige actiescène in het hotel, waarin Theron afrekent met vele krachtpatsers; dus de scène op onder meer de trap. Het geheel wordt prachtig in beeld gebracht met shots uit de film, achter de schermen en tijdens de eerdere vechttraining en dan wordt het geheel ook nog begeleid door de regisseur. Nice!

Story in Motion: Twee snelle storyboards met de titels Agent Broughton en The Chase, met commentaar van de regisseur.

Krachtige film, krachtige schijf!

Atomic Blonde is een leuke actiethriller met vooral een zeer opvallende Charlize Theron en een krachtige, soms wat overheersende soundtrack vol bijpassende jaren 80-muziek. En dan is er ook nog die sterke actiescène in het midden van de film. Aangezien de film de $100 miljoen niet wist te halen, is het de vraag of er een vervolg komt. Regisseur Leitch zei rond de release dat iedereen het zou willen en dat het afhangt van de financiële prestaties. Overigens kreeg John Wick wel een vervolg en die noteerde net iets minder aan de bioscoopkassa's.