Recensie An Impossibly Small Object [IFFR2018]

Een verkenning van de relatie tussen kunst en kunstenaar? Of eigenlijk gewoon oninspirerende navelstaarderij?

Regie: David Verbeek | Cast: Lucia, Chung Chen-Hung, David Verbeek, Klara Mucci, Lisa Lu e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2018

In de openingsscène probeert David Verbeek als een versie van zichzelf (hij speelt een fotograaf) subsidie te krijgen in Nederland om foto's te maken in Taiwan. In het echt is het hem in geval gelukt om geld te krijgen voor zijn nieuwste film, An Impossibly Small Object, naar verluid met behulp van een Taiwanese oliemagnaat. Tijdens die openingsscène wordt de vraag gesteld "Wat betekent het voor jou?" Het blijkt een essentiële vraag voor Verbeeks nieuwste film, die vooral over hemzelf lijkt te gaan.

Het lijkt erop alsof de filmmaker een film heeft gemaakt als reactie op de kritiek die hij wel eens heeft gekregen op zijn films, dat hij zijn helden van de Aziatische cinema imiteert door films in Azië te draaien maar hun niveau nooit te bereiken, culminerend in de vraag waarom hij zijn kunst aan de andere kant van de wereld draait in plaats van in Nederland.

Wat volgt is een portret van een artiest die overal in de wereld werkt (maar vooral in Azië en specifiek Taiwan) behalve in zijn thuisland, en slechts af en toe thuiskomt. Het interessants is echter niet dat portret, maar een verhaal over een Taiwanees meisje en haar speelkameraad die naar Amerika gaat verhuizen. Beiden onderwerpen van de fotograaf. In de sectie over hun leven laat Verbeek zien dat er een verhaal achter enkele foto's schuilgaat, waar de fotograaf geen weet van heet. Helaas gaat de rest van de film over die fotograaf.

Kijk tijdens het festival op de speciale IFFR 2018 pagina voor meer verslaggeving.