Recensie The Reports on Sarah and Saleem [IFFR2018]

Veelbelovende Tiger-film over spannende maar onmogelijke affaire tussen een Israëlische en een Palestijn.

Regie: Muayad Alayan | Cast: Sivane Kretchner (Sarah), Adeeb Safadi (Saleem), Maisa Abd Elhadi (Bisan), Ishai Golan (David) e.a. | Speelduur: 127 minuten | Jaar: 2018

Berlijn heeft Beren, Venetië heeft Leeuwen, Locarno heeft Luipaarden, het NFF heeft Kalveren en Rotterdam heeft Tijgers : filmfestivals noemen hun prijs graag naar een dier. De Tijgers zijn dé prijs van het IFFR, voor de beste eerste (of heel soms tweede) film van een regisseur. De competitie voor de Hivos Tiger Award werd twee jaar geleden gestroomlijnd en van 15 nominaties teruggebracht tot slechts 8 films. Wat de gemiddelde kwaliteit verhoogde en van elke (wereld)première een evenement maakte.

Dit jaar is de Palestijns/Nederlandse co-productie The Reports on Sarah and Saleem één van die acht kanshebbers op de Tiger Award en gaat vandaag in wereldpremière. Deze tweede film van Muayad Alayan is een sterke verbeelding van het idee dat een relatie tussen een Palestijnse man en een Israëlische vrouw in Jerusalem zeer moeilijk is en schier onmogelijk gemaakt wordt door hun directe en indirecte omgeving. Het is niet mogelijk om zo'n relatie te hebben zonder dat dit een politieke kwestie wordt waar zowel Israël als Palestina aan trekt.

Sarah en Saleem hebben een buitenechtelijke relatie, wat hun affaire nog spannender maakt en als metafoor dient voor hoe verboden hun relatie wel niet is. Want die kan letterlijk het zonlicht niet verdragen. Daar komt bij dat Sarah's man bij de Israëlische geheime dienst werkt en Saleems zwager contacten heeft bij de Palestijns evenknie. Als Sarah en Saleem één keer in het openbaar treden, heeft dat meteen vergaande gevolgen en laat niemand hun meer met rust. Waarbij Muayad Alayan de machtsverhoudingen blootlegt terwijl de dramatiek en spanning worden opgevoerd. Veelbelovend.

Kijk tijdens het festival op de speciale IFFR 2018 pagina voor meer verslaggeving.