Blu-ray review 'Loving Vincent' - compleet geschilderde animatiefilm!

Niets meer dan indrukwekkend.

Regie: Dorota Kobiela, Hugh Welchman | Cast (stemmen): Douglas Booth (Armand Roulin), Jerome Flynn (Dokter Gachet), Robert Gulaczyk (Vincent van Gogh), Helen McCrory (Louise Chevallier), Chris O'Dowd (postboce Roulin), Saourse Ronan (Marguerite Gachet), Aidan Turner (bootsman), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Bioscooprelease: 26.10.2017 | Recensie: 4,5 ster

Animatiesfilms heb je in allerlei soorten en maten; van de bekende Pixar titels tot de meer artistieke stukken als The Red Turtle van Michael Dudok de Wit. Tot die laatste categorie behoort ook het verleden jaar verschenen Loving Vincent, een Pools-Britse biografische animatiefilm geregisseerd door Dorota Kobiela en Hugh Welchman. Waarom? Deze is compleet geschilderd en gaat - uiteraard - over onze eigen Vincent van Gogh.

In het $5,5 miljoen kostende Loving Vincent wordt duidelijk dat de net succesvolle Vincent zelfmoord pleegt. Maar was het vanwege zijn geestelijke gezondheid of problemen met zijn broer? Was het een wanhoopsdaad om meer erkenning te krijgen voor zijn werk? Of was het helemaal geen zelfmoord? Armand Roulin, de zoon van Van Goghs postbode, gaat naar Auvers om daar het mysterie rond Vincents dood te ontrafelen.

Cinèart bracht Loving Vincent - goed voor meer dan $30 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.66 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5051083126601 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Cinèart

De Blu-ray schijf van Loving Vincent zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcases. Aan de voorkant wordt duidelijk dat de film sterk is ontvangen en dat er prijzen waren tijdens onder meer het Europeen Film Awards. Achtrop nog meer sterren, en een opsomming van het bonusmateriaal.

Beeld

De schijf van distributeur Cinèart ziet er keurig uit. De kleur pakt in High Def goed uit en de scherpte stelt zeer tevreden. Het zien van een geschilderde avonvullende animatiefilm - naar verluidt de eerste ooit - is indrukwekkend en geeft het gevoel dat je echt naar een levend schilderij zit te kijken. Eigenlijk al vanaf de begincredits kun je je ogen niet van het scherm houden. Mooi! Vooral de wat rustigere scènes zijn mooi om te zien, zeker als je deze kunt koppelen aan het werk van Van Gogh. De 4 x 3 beeldverhouding geeft het geheel een iets autenthiekere sfeer en het wisselen tussen de kleur en zwart-wit-beelden zorgen voor enige rust en afwisseling. Fraai!

Geluid

Er is de nodige muzikale ondersteuning die wordt aangedreven door een standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack. De muziek werd opgeleverd door Clint Mansell, bekend van zijn werk aan films als Requiem for a Dream, Moon en Black Swan. De track is niet verrassend, maar gewoon goed.

Bonusmateriaal

Na het zien van de hoofdfilm ben je ongetwijfeld benieuwd naar hoe de film is gemaakt. Er zijn drie featurettes die hier mogelijk invulling aangeven.

Bringing Paintings to Life: Deze eerste featurette van ruim 10 minuten geeft gelukkig een blik op hoe de film technisch is gerealiseerd, misschien wel net zo indrukwekkend als de film zelf. De video start met de boodschap dat de bijna 67.000 gebruikte filmbeelden zijn geschilderd met olieverf. Een onmogelijk opgave, maar deze docu laat zien hoe ze het hebben gedaan. Indrukwekkend.

Meeting Saoirse Ronan: Een kortere video met een interview met de talentvolle actrice. Het is een oprecht interview. Ze geeft bijvoorbeeld aan dat ze niet zoveel van Van Gogh afwist.

Creating Loving Vincent: Deze featurette kijkt samen met de regisseur dieper naar het productieproces, deels vergelijkbaar met Bringing Paintings to Life, maar dus diepgaander en met interviews van de betrokkenen. Ook weer een prima featurette voor de liefhebber.

Indrukwekkend; welverdiende Blu-ray uitgave

Loving Vincent is niet mainstream, maar zeker de anderhalf uur waard. Vooral hoe de film gemaakt is, is indrukwekkend te noemen en alleen al daarom is de Oscarnominatie volledig terecht. Check hieronder de trailer, en laat je verrassen.