Blu-ray review 'Gotti' - Travolta als de eindbaas

Eric Murphy uit Entourage regisseerde.

Regie: Kevin Connolly | Cast: John Travolta (John Gotti Sr.), Kelly Preston (Victoria Gotti), Spencer Rocco Lofranco (John Gotti Jr.), Ashley Cusato (Nurse Snow), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Bioscooprelease: geen | FilmTotaal recensie: geen

De Amerikaanse maffiabaas John Gotti duikt regelmatig op in misdaadfilms. Zo was er alweer 20 jaar geleden het prima Gotti uit 1996 met Armand Assante. Toch moest er een nieuwe film komen, vooral op aandringen van zijn zoon John Gotti Jr. Al in 2011 kreeg John Travolta de titelrol en ondanks dat namen als Anthony Hopkins, Al Pacino, Joe Pesci en regisseur Joe Johnston in verband werden gebracht met de film, bleef Travolta de enige grote naam en mocht Kevin Connolly (Eric Murphy uit Entourage) de film regisseren.

Het $10 miljoen kostende Gotti vertelt het waargebeurde verhaal van de familie Gotti. John Gotti was hoofd van de maffiafamilie Gambino, die in zijn tijd de grootste en machtigste misdaadorganisatie van het land was. Bekend als de ''Dapper Don'' maakte John's flamboyante en uitgesproken persoonlijkheid hem tot een van de meeste bekende gangsters van de 20e eeuw. Hij overleed in 2002 aan de gevolgen van kanker terwijl hij een levenslange gevangenisstraf uitzat.

Dutch FilmWorks bracht Gotti - goed voor slechts $4,3 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40: 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8719372006665 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Gotti zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. De hoes laat vooral hoofdrolspeler John Travolta zien. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

Ondanks de vele kritiek op de film heeft Dutch FilmWorks er wel voor gezorgd dat de film een mooie HD-uitgave heeft. Het beeld blijkt een zeer strake weergave, welke niet gestoord wordt door ruis of andere onvolkomenheden. De kleur is doorgaans natuurlijk en soms iets te realistisch (dus niet echt filmisch). Ook worden er zo nu en dan kleurfilters ingezet om een warmer gevoel toe te voegen. Verder een prima beeldweergave.

Geluid

Niemand minder dan de rapper Pitbull was - samen met de onbekendere Jorge Gómez - verantwoordelijk voor de muziek bij de film. Dutch FilmWorks heeft gekozen om een standaard DTS-HD geluidstrack toe te voegen aan de schijf. Dit resulteert in een speelse invalshoek, met dialoog, toch best vrolijke muziek en hier en daar wat surround effects.

Bonusmateriaal

Dutch FilmWorks heeft de schijf geen extra's gegeven, er is zelfs geen hoofdmenu. Daarom hieronder de online featurette 'Must Run':

Zegt de nul procent op Rotten Tomatoes voldoende?

Gotti is duidelijk geen topper, ondanks dat het er visueel nog best redelijk uitziet, en ja, er hangt gerust een maffiasfeertje. De nul procent op Rotten Tomatoes zegt desondanks voldoende. De makers maakten de kritische recensenten uit voor "trollen achter een toetsenbord", terwijl de bezoekers van RT erg positief zouden zijn. Het is eventueel aan jou om zelf te oordelen. Laat je desnoods vooraf overtuigen door de trailer: