Blu-ray review 'A Star is Born' met Cooper en Gaga

De remake die uiteindelijk in handen kwam van debutant Bradley Cooper.

Bekijk de afbeeldingRegie: Bradley Cooper | Cast: Lady Gaga (Ally), Bradley Cooper (Jackson Maine), Sam Elliott (Bobby), Rafi Gavron (Rez Gavron), Anthony Ramos (Ramon), Andrew Dice Clay (Lorenzo), Dave Chapelle (George) e.a. | Speelduur: 135 minuten | Bioscooprelease: 04.10.2018 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

In 2011 zou Clint Eastwood deze remake nog maken, met Beyoncé als de vrouwelijke ster en Christian Bale, Leonardo DiCaprio, Will Smith en zelfs Tom Cruise werden genoemd als haar tegenspeler. In 2016 kwam daar verandering in. Bradley Cooper tekende voor zijn regiedebuut en nam zelfs de hoofdrol op zich, met Lady Gaga als opponent. Uiteindelijk een goede switch. A Star is Born werd namelijk een megahit, zowel bij de critici als het publiek, en financieel. De film draait nog altijd in de Nederlandse bioscoopzalen.

Warner Bros Home Entertainment bracht het $36 miljoen kostende A Star is Born - goed voor ruim 430 miljoen dollar wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave.

In A Star is Born ontmoeten we Jackson Maine, een in verval geraakte countryster. Hij ontdekt het onbekende talent Ally. De twee krijgen een liefdesverhouding en Jack probeert Ally in de schijnwerpers te krijgen. Wanneer dit lukt, krijgt Jack zelf moeite met het feit dat hij steeds meer in de schaduw komt te staan.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.4 : 1) | Geluid: o.a. Dolby Atmos | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 5051889644538 | Met dank aan: Warner Bros. Entertainment Nederland BV

De schijf van deze Blu-ray uitgave van A Star is Born zit vastgeklikt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare insteekhoes. De voorkant toont de filmposter met Cooper en Gaga. De achterkant laat een aantal extra's zien. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Met een standaard weergave van 2.40 : 1 ziet het beeld er voortreffelijk uit. Warner Bros. levert een vlekkeloze schijf af. De beelden van cameraman Matthew Libatique, genomineerd voor een Oscar, zien er bijzonder strak uit. Het beeld is haarscherp en van storende zaken is geen sprake. Ook de kleuren zijn prachtig en het geheel is bijzonder filmisch. Duidelijk eentje om aan te zetten als je het kunnen van een scherm wil laten zien. Nice!

Geluid

Uiteraard is er op dit punt vooral één ding belangrijk in A Star is Born en dat is de muziek. Warner Bros. heeft een Dolby Atmos-track op de schijf gezet en deze laat zich vertalen naar een Dolby TrueHD 7.1 geluidstrack. Optimaal dus! En dat is te merken. Het geluid klinkt zeer levendig (ook als je niet de beschikking hebt over een Atmos surroundset). Het nummer "Shallow" won een Oscar en voor wat betreft de Sound Mixing bleef het bij een nominatie.

Bonusmateriaal

Het bonusmateriaal bevat maar één featurette, de rest is muzikaal met enkele officiële videoclips en repetities van Cooper en Gaga. De featurette heet The Road to Stardom: Making A Star Is Born en deze duurt ruim een half uur. Zoals de titel al zegt, is dit een Making Of. En zeker eentje om te kijken, aangezien er wordt ingezoomd op de regisseur, de twee hoofdrolspelers en hun personages, de muziek, de nummers en nog veel meer! Zeker bekijken als je van de hoofdfilm hebt genoten en wilt zien hoe deze is gemaakt.

Mooie film, mooie muziek!

A Star is Born is een schot in de roos en zal nu al flink wat die-hard fans hebben die de film komende jaren op handen zullen blijven dragen. Zowel Cooper als Gaga vullen hun rol sterk in en de muziek is uiteraard een van de grootste aandachttrekkers. Geen wonder dat het themanummer een Oscar won. Regisseur Cooper werkt ondertussen aan een volgende film, de biopic Bernstein over componist / dirigent Leonard Bernstein. Cooper speelt ook de titelrol. Check hieronder het optreden van Cooper en Gaga tijdens de Oscars.