Keihard: Disney verbiedt advertenties Netflix op al zijn tv-zenders

Als je bijna een monopolie hebt, doe je dit toch?

De streamingoorlog wordt steeds harder. Na jaren dominantie, krijgt Netflix nu stevige concurrentie. Disney+ komt in november en daarnaast lanceren ook Apple TV+, HBO Max en straks nog eens een dienst van NBCUniversal. Disney is de partij achter deze nieuwe strijd, mede doordat het streaming aanbiedt voor de helft van het geld van Netflix.

En nu wordt die strijd bitter. The Wall Street Journal stelt dat Disney alle advertenties voor Netflix op zijn netwerken gaat verbieden. "Het is niet toegestaan om advertenties van rivaliserende streamingdiensten te vertonen", kreeg het personeel van het bedrijf te horen. Netflix en HBO Max zijn verboden; Comcast en AT&T-diensten mogen wel nog.

Harde strijd
Daarmee verhardt de strijd, want Netflix kan nu op een heleboel prominente netwerken van de Verenigde Staten niet adverteren. Disney is eigenaar van onder meer ABC, Freeform, National Geographic, Hulu en FX. Dat is vooral vervelend als grote sportevenementen en prijsuitreikingen op ABC uitgezonden worden. De enige uitgezonderde zender is volgens The Wall Street Journal ESPN.

Dit zal Netflix natuurlijk niet breken, maar maakt de strijd wel een stuk harder en in zekere zin ook moeilijker voor Netflix. Disney+ wordt in elk geval op 12 november gelanceerd en kost dan 6,99 euro per maand. Hier in Nederland kunnen we de dienst tot die dag gratis uitproberen.

NieuwsFilm

meest populair