George Clooney reageert op vermeende kinderarbeid Nespresso-plantages

Wat zijn de gevolgen?

George Clooney is al jarenlang hét gezicht van Nespresso, maar dat zou misschien nu wel eens gedaan kunnen zijn. Het wereldberoemde merk adverteert met duurzaam geproduceerde koffie uit landen als Brazilië, Colombia en Costa Rica, maar een recent documentaire-programma kwam erachter dat er op Guatamala kinderen op de plantages werkzaam zijn.

Nespresso is daarop meteen een onderzoek gestart en wil voorlopig geen koffie meer uit die gebieden kopen. Het bedrijf is onlangs van start gegaan met een duurzaamheidsprogramma voor koffieboeren. Nespresso liet dan ook weten 'een zero tolerance beleid te hanteren als het gaat om kinderarbeid'. Zo zei het bedrijf: ''Wanneer er sprake is van beschuldigingen die haaks staan op onze hoge standaard m.b.t. dit onderwerp, grijpen wij direct in''.

Clooney's reactie
Toch hebben sommige mensen al genoeg gehoord en ondanks het feit dat nog niet honderd procent zeker is vastgesteld dat Nespresso daadwerkelijk koffiebonen afneemt van deze plantages, werd de acteur naar zijn mening gevraagd: ''We wisten dat het een groot project was toen het zeven jaar geleden begon", laat Clooney, die ook lid is van de duurzaamheidsadviesraad van Nespresso, volgens Sky News weten.

''En eerlijk gezegd was ik verrast en bedroefd om dit verhaal te horen. Het is duidelijk dat er nog genoeg te doen is. Ik hoop dat de journalisten doorgaan met hun werk en het ook zullen melden als de door hen aangekaarte situatie niet verbetert. De ethische verantwoordelijkheid die bedrijven hebben, dient getoetst te worden door onafhankelijke journalisten".

NieuwsFilm

meest populair