Algemeen

Filmcafé: Wat is altijd zo onrealistisch in films dat je er gewoon geïrriteerd van raakt?

Een off-topic stelling voor de betere 'kroegpraat'.

door FT om 10:38 in Algemeen

Filmcafé: Wat is altijd zo onrealistisch in films dat je er gewoon geïrriteerd van raakt?


Meepraten? Log in of registreer jezelf even.

59 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Robbepost

Avatar

Een slechte acteerprestatie (van een grote rol) vind ik het dodelijkste voor een film.
Ook als beroemdheden uit bv de muziekwereld gecast worden om hun naamsbekendheid gaat dit vaak ten koste van een karakter.

Fluffer

Avatar

Slechte CGI , onnozele beslissingen van personages die een normaal mens nooit zou nemen, de valpartijen als een personage op de vlucht is...

Decepticon

Avatar

Als motor liefhebber stoor ik me altijd een beetje aan de verkeerde motor geluiden die ze meestal een motor geven.
Even simpel voor de leken, ongeacht het merk en type motor, er wordt bijna altijd het jankende geluid van een Japanse racemotor onder gezet, om het spectaculair(der) te laten klinken.

En als iemand in een auto een noodstop ofzo moet maken en hij/zij weer wil wegrijden zowat altijd opnieuw de auto start. Alsof een auto automatisch uitvalt als ze stil gaan staan. En dat terwijl zowat alles wat in Amerika rondrijdt een automaat is, die je nooit kan laten afslaan bij remmen.

shellghost

Avatar

Dat hacken bestaat uit random tekst die allejezus snel door het scherm heen vliegt. Alsof iemand dat kan lezen, laat staat tiepen. :')

Spider-fan

Avatar

Het ligt aan het genre en verhaal. Bij horrorfilms maak ik me minder druk over realisme, want de kans dat je ballonnetjes ziet en een clown tegen je gaat praten vanachter een riooldeksel is gewoon erg klein (tenzij hij van het circus is en er dronken ingevallen is ofzo).
Ik zie horror meer als sprookjes, realisme doet er niet echt toe. Het zijn dromen/nachtmerries.

Bij films die wat meer richting de werkelijkheid gaan, vind ik het onrealistische vaak wel opvallend. Sommige actiefilms gaan heel ver in onrealistische dingen en dat vind ik dan wel wat jammer. Als je weet dat stunts echt zijn/kunnen, maakt het wel leuker vind ik. Zoals in The Man with the Golden Gun die wagen die over het water en over de kop gaat - dat zal in het echt bijna onmogelijk kunnen gebeuren, maar ze hebben het voor de film wel echt gedaan.

Bluemeister

Avatar

Dat men altijd wacht met het vermoorden van de held en dat er dan net op dat moment iemand de dag komt redden, dat is altijd perfecte timing.

bestmovieman86

Avatar

Onlogisch gedrag/gesprekken van personages om een spannende scene te creëren

Master Of Films

Avatar

Assassins uit 1995 van Richard Donner. Geschreven door de gezusters Wachowski. Met Sylvester Stallone, Antonio Banderas & Julianne Moore. Daarin spreken Nederlanders niet onze moedertaal. Ook geen Engels. Maar.....Duits....ja idd...das habe ich nicht gewusst Duits. Alsof die Amerikanen het verschil niet kunnen horen. Kijk als het nou Tsjechen waren en ze spreken Russisch of zo. Prima, want al die Slavische talen klinken toch allemaal hetzelfde. 1 pot nat. Daar ligt niemand van wakker. Maar het Nederlanders onderling Duits gaan praten gaat een Arnhem brug te ver.

Verder zijn vele woke Mary Sue mutsen in tig 20xx films zo onrealistisch. Ze worden zelf wakker na een nachtje slapen met hun gekamde gewassen Andrélon haar. Met hun Maybelline mascara. En met hun Colgate witte tanden gebit. Like the thing everrrrr. Het enige wat ik nog heb gezien van de vele Mary Sue mutsen is dat ze staand kunnen plassen. Maar als het zover, dan is dat voor mij dan het de druppel die de emmer over doet lopen.

Civilian Supreme

Avatar

Onnodige naaktscenes!
Nee, dat lieg ik.

Alles van Fast and Furious.
Wat Fluffer zegt maar dan ook nog de onnodige cgi waar practical uitstekend had gewerkt.
Een veiling van Dino's.
Dat alles in elkaar stort en mensen of voertuigen op een onmogelijke manier wegkomen.
Een helicopter in bedwang houden met je arm.
Stunts waarbij een normaal persoon al lang alle botten in zijn lichaam had gebroken maar zonder schrammetje wegloopt.
Smurfen.
Pratende auto's
Om de een of andere reden irriteer ik mij ook altijd aan dat overdreven maffiagepraat in die films.

Master Of Films

Avatar

Oh ja, Spider-fan is er weer. Meteen denk ik aan James Bond.
Diamonds Are Forever. Bond is in Amsterdam en zegt die eikel.....Guten Abend!! Naaaah...niet normaal meer.

MihoenBami

Avatar

Dat nog nooit één helicopter een actiefilm heeft overleefd.

RobzZ01

Avatar

De verplichte zoen op het einde. Het stoort vaak wel dat t tempo van t verhaal/ de film verstoort wordt door een romance, mits t goed uitgewerkt is, maar die kus richting t einde is vaak verschrikkelijk. Een krampachtige poging om ‘iets’ neer te zetten met je personages. Soms hebben de personages op geen enkele manier laten blijken dat ze geïnteresseerd zijn in elkaar, maar dan komt vaak alsnog de verplichte zoen (*kuch* Jurassic World *kuch*)

Maac

Avatar

+1 Master of Films, karakters die niet in hun moedertaal converseren is echt verschrikkelijk.

+1 Spider-fan, het ligt inderdaad aan het genre en of het past. Ik kan nog steeds genieten van een falende telefoon of zaklamp als ik een horror aan het kijken ben. Totaal geen problemen mee.

Maac

Avatar

Ik vind zelf geluid in de ruimte vreselijk irritant. Bij oudere films vind ik het minder storend, maar we hoeven tegenwoordig echt geen exploderende ruimteschepen meer te horen.

David Mills

Avatar

Aftikkende klokken bij explosieve die nooit kloppen, ongelofelijke reisafstanden die in korte tijd worden afgelegd, actiehelden die nauwelijk geblesseerd of gewond raken, hoe hoog en hard ze ook vallen (zoals Tom Cruise in alle MI films), computers die allemaal fancy geluiden maken (CSI), computernerds die sneller typen dan het geluid (zeer irritant in Goldeneye en Swordfish), auto’s die nooit worden afgesloten, horrorfilms waarin groepen zich opsplitsen zodat ze een voor een kunnen worden afgeslacht, neerstortende helicopter met het geluid van een neerstortend vliegtuig ( James Bond), inbrekers die de meest onmogelijke equipments regelen in slechts een mum van tijd ( bijv the pinch in Ocean’s Eleven, alle MI films) etc etc

Master Of Films

Avatar

Over computers gesproken. Firewall met Harrison Ford. Hardware hacking met een iPod Classic. En zo kan je 100 million dollar stelen! Er zijn grenzen hé, men moet niet gaan overdrijven.

Pronk47

Avatar

Mensen die dan elkaar te lijf gaan met een een pistool en daar zitten dan zo veel kogels in dat je bij je zelf denk! zou je niet eens een nieuw magazijn er in doen.
En vechtende mensen waar bij het haar altijd goed zit.

Angelo1979

Avatar

De politie komt ook altijd
op het laatste moment in
de film, als de halve stad
is afgebrand en d’r honderden doden zijn gevallen.

Slechte vertaling, slecht acteren bla, bla, bla, bla, etc...

En ga zo maar door.


Ach ja... film, blijf toch film.

Spider-fan

Avatar

Master of Films:

Bond kan ik altijd over door praten. Dat had ik als kind al, de hele dag die muziek ook draaien. Ik denk ook altijd bij iemand die zijn pistool zo rechtop met twee handen vast houdt gelijk als eerste aan Bond.
Toch leuk dat hij in Amsterdam was, al dacht hij dat het bij Duitsland hoorde schijnbaar. Smiley face

Ik heb wel een aantal andere onderwerpen trouwens waar ik altijd zin in heb over te praten. Stephen King bijvoorbeeld, en Italiaanse thrillers, vooral die van Argento. Dat behoort wel tot mijn topfascinaties. Maar met die laatste twee heb je over het algemeen minder anderen die erover praten, terwijl Bond hier continu voorbijkomt en er ook veel interesse in is.

Dawgruule

Avatar

-Dat auto’s altijd met piepende banden wegrijden:
- slechte geluidseffecten bij smartphones (opnemen en ophangen met een *tuut* alsof het een Nokia 3310 is..) ;
- Dat hackers altijd heel snel typen en gelijk weten wat er aan de hand is;
- Als er aangebeld wordt dat er altijd gelijk wordt opgedaan:
- Dat altijd gelijk duidelijk is wat er in een volledig document staat.
- Geen pijn, of vergeten dat iemand is neergeschoten, neergeslagen of neergestoken in een volgende scène

Ik kan nog wel even doorgaan denk ik

Dawgruule

Avatar

Oh en het afschudden van de politie! Dat kan bijna noooooooit

And...Action

Avatar

Met hd tv zie je zoveel details. Je kan soms heel goed zien dat het een set is of kunstmatige verlichting. Ook zie je beter dat de emotie niet echt is. Had ik met minder beeldkwaliteit niet zoveel last van als nu. 2 personen die tergelijkertijd een draadje door moeten knippen en dat lukt ook nog. Vooral nadat ze gereanimeerd zijn. Personen waarbij iets chemisch gebeurd en dat resulteert dan weer in een speciale gave of agressie in combinatie met enorme kracht en altijd gericht tegen de mensheid. Zombies. Het meeste van wat Adam Sandler maakt. Hoofdpersoon die ongestraft door een zee van kogels kan lopen terwijl hij/zij alles raakt. De meeste Remakes en vooral degenen die niet door Hollywood zijn gemaakt en dan wel door hun overnieuw wordt gedaan. Nagesychroniseerde films. Doe maar gewoon de originele taal en dan ondertiteling. Of dat liefde verward wordt met sex. Nogal geforceerd, simplistisch en een luie manier om aan te willen tonen dat mensen van elkaar houden.

kokosnoot

Avatar

Eigenlijk vooral in Horrorfilms. De slachtoffers zijn vaak overdreven paniekerig en dom. Ze kunnen vaak net zo goed meteen vragen of het kwaad (in welke vorm dan ook) hun hoofd er afhakt en zelf daarvoor een bijl leveren.

Ook in Horrorfilms..vrouwen hebben 90% van de tijd maar 1 reaktie...gillen en passief zijn. Ik haat dat echt.

Horrorfilms zouden zoveel leuker zijn als slachtoffers iets minder paniekerig&dom zijn. Iets meer uitdaging zouden geven.

Goede nieuws. Er zit iets verbering in tegenwoordig soms.

Orko

Avatar

'Gebaseerd op een waargebeurd (historisch) verhaal'. Ja, 5% van de film ofzo. Misschien vind ik het nog erger dat mensen de film letterlijk als de onomstotelijke waarheid aannemen.

Spontane regen en onweer bij slecht nieuws of gevaar.

Het horen van geluid en explosies in de ruimte.

Als er bier wordt gedronken in een Hollywood-film en dat dan een hemels "heerlijk" flesje Heineken wordt gedronken.

Chris23

Avatar

-Dat mensen niet duidelijk zeggen wat er aan de hand is, waardoor de ander niet begrijpt of gelooft wat er aan de hand is waardoor shit fout gaat wat niet fout had hoeven gaan als men gewoon gelijk duidelijk gezegd had wat er aan de hand is.

-Hoe ze in amerikaanse films een jointje roken.

-Idd wat hierboven al geopperd is; heel even pijn bij gruwelijke wonden.
Als ze de wond net krijgen is het 1x AU! en dr na niks meer , terwijl in het echt de pijn steeds heftiger word juist.

-Dat niemand in films vrienden of familie heeft behalve de ene vriend of familielid die je in de film ziet.

Dit is eigenlijk bijna onvermijdelijk (want films die het niet hebben zijn meestal slecht), maar toch irrteer ik me er aan :
-Alles wat er in een film gebeurt heeft met elkaar te maken of een funktie voor het verhaal.
Een van de weinige films die ik ooit gezien heb die waar eerst gewoon allemaal niet zo voor het verhaal belangrijke dingen gebeuren in het begein en waarvan het verhaal eigenlijk pas later in de film begint was Burning. (t lijkt me ook heel moeilijk om een film te maken zonder dat alles verbonden is en toch goed is, maar toch zou ik dat graag zien)

-Met vuurwapens in een kleine ruimtes zoals auto`s schieten zonder dat iedereen in die ruimte gehoorbeschadiging krijgt.
Of met vuurwapen vlak bij oor schieten zonder dat iemand gelijk doof is.

-Dat nerds het lekkere wijf aan het einde van een film krijgen Smiley face

-Geen gedag zeggen aan het eind van een telefoongesprek, maar gelijk ophangen als ze uitgeluld zijn.

-Multi culti gangs.

- als je lampen aan doet hoor je geen harde klik of tak! met sustain.
Ook niet bij grote lampen...in het echt. Smiley face

-Dat mensen niet echt lang verdrietig of niet getraumatiseerd zijn als er iemand dood gaat.

-Autorijders die superlang niet voor zich kijken naar wat er op weg gebeurt, maar naar degene met wie ze aan het praten zijn.
Als ik 2 sec. niet op de weg let ken ik al op m`n rem trappen of aan het stuur rukken.

Kainoordwijk

Avatar

Als ze in films zeggen: zet het journaal op. Niet alleen zitten ze meteen op de juiste zender, ook gaat het precies over het bewuste item.

Goov25

Avatar

Die klikgeluiden als iemand een wapen pakt, alsof er een veiligheidspal verschoven wordt of een magazijn ingeschoven wordt maar ze pakken het wapen gewoon vast.
Dat mensen in romantische films en actiefilms zo snel zoveel voor elkaar voelen. Ik bedoel kom op! Na 1x seks zet je heus niet gelijk je hele leven op het spel voor die one night stand.
Badguys die wachten om hun slachtoffer te doden door een heel verhaal op te hangen waardoor de goodguy de boel kan redden.
Hackers die alleen maar snel wat letters hoeven te typen om de meest moeilijke problemen op te lossen.
Die neppe veel te harde geluiden als er een klap of trap wordt uitgedeeld.
Dat mensen nooit hun glas leeg drinken of er soms zelfs niet eens aan beginnen.
Dat de badguy in films zo'n onvoorstelbaar slimme tegenstander zou moeten zijn, maar de goodguy maakt alleen maar stomme beslissingen en pakt hem alsnog; wat zowel de good als de badguy stom maakt.

Achjaaa, genoeg xD

Decepticon

Avatar

Ik lees nu toch ook veel dingen die nergens over gaan of dat sommige het topic niet begrijpen.
Je kunt je irriteren aan remakes, maar dat heeft niks met aspecten in een film te maken.

@Kainoordwijk, wat jij noemt is niet direct onrealistisch. Er gebeurd wat in de film wat impact heeft. In Amerika hebben ze gruwelijk veel tv-zenders en ook veel nieuwszenders, dus is het niet ondenkbaar dat het op één of meerdere tv-zenders is. Vind ik ook niet iets om geïrriteerd van te raken.

Wat gelijk volgt op wat Chris23 zegt. Ik vind het juist irritant als een deel van wat er in de film gebeurd niet met het verhaal te maken heeft. Daar kijk je juist een film voor, een verhaal en je wil niet, tenminste ik niet, dat een deel van de film er niks mee te maken heeft en dus in principe weggegooide tijd is imo.

Dat auto's altijd met piepende banden wegrijden is ook al lang niet meer zo. Dat is echt iets van de jaren '80, '90 misschien nog, maar dat is vandaag de dag toch niet meer zo.
In de jaren '80 was het zo erg dat auto's ook in het zand met piepende banden wegreden .

ridjieddo

Avatar

Henry Cavill' poging tot acteren

Jeroenevertp

Avatar

Ik ben van origine een financiële man, dus kijk ik daar met andere ogen naar dan de gemiddelde kijker :

- Een groot bedrag overmaken duurt langer dan een klein bedrag (Je ziet dan zo'n balkje lopen met de statusvoortgang)
- Het aanvragen van leningen gaat ontzettend makkelijk
- Het is in veel films en series niet altijd duidelijk waar het inkomen van de hoofdpersonen uit bestaat. Ook woont men vaak hartje New York met een zeer bescheiden salaris. (Friends)
- Ook het runnen van bedrijf dat je geërfd hebt gaat de hoofdpersonen altijd erg makkelijk af. Men heeft geen know-how, maar alles gaat goed.
- Het gemak waarmee mensen die tijdelijk geen woonruimte hebben hun intrek nemen in een hotel. (Dit betaal je per dag !!)

Films over de advocatuur :
- Zaken zijn vaak érg snel en makkelijk afgehandeld, vooral civielrecht. Men spreekt elkaar een paar keer 5 minuutjes kort, en het is klaar. Terwijl normaalgesproken grote zaken járen kunnen voortslepen.
- Het gebruik van verkeerde juridische termen (Dit zie je veel in soaps)

In ziekenhuisseries : (Grey's Anatomy)
- Het gemak waarmee beginnende artsen ongelofelijk ingewikkelde operaties verzinnen. en uitvoeren. Vaak gaat het om behandelmethodes die nog experimenteel zijn en niet zomaar door iedereen uitgevoerd mogen worden.
- Het gemak waarmee men trouwt en weer scheidt.

in SF series : (The 4400)
- De snelheid waarmee een SERUM wordt ontwikkeld. Vaak binnen een dag heeft men een remedie ergens tegen gevonden of ontwikkeld. (Ook hoeft het serum dan niet eerst allerlei tests te ondergaan of "FDA approval" te hebben, het kan gewoon probleemloos direct worden gebruikt)

in Actie / SF films :
- Wanneer mensen een elektriciteitskabel aanraken, maar geen contact hebben met de grond. Of überhaupt wanneer men het niet zo nauw neemt met de natuurwetten. In Superman 4 praat Superman in de ruimte terwijl het geluid zich daar niet kan voortplanten

- Vluchten voor een brand/vulkaanuitbarsting (Jurassic World 2). Dit is in de praktijk onmogelijk. Alle zuurstof wordt opgebruikt door de brand

- Overboord slaan in een rivier/oceaan en dan gewoon naar de kant zwemmen. Dit heb ik helaas in mijn nabije omgeving gehoord dat dit niet kan. Mijn zwager is schipper, en een collega van hem was overboord geslagen. Je kunt níét op je gemak naar de kant zwemmen. Het water is te koud, en je spieren/lichaam bevriest. Je overleeft dit over het algemeen niet tenzij je snel wordt gevonden.

Ik vind het ook leuk om te lezen dat mensen het geluid dat een auto/motor maakt vaak erg hetzelfde vinden. Ik heb daar geen verstand van. Als je met een bepaald onderwerp affiniteit hebt dan kijk je er dus met andere ogen naar !

Artificialis

Avatar

Het complete script van Jurassic World: Fallen Kingdom. Met als grootste probleem de complete ongeloofwaardigheid van alles wat de personages willen, zeggen en doen.

Crush

Avatar

Het 'alwetende' personage. Vaak een oudere man/vrouw in een bijrolletje met als enige reden om betrokken te raken in de film, het feit dat er losse eindjes aan elkaar moeten geknoopt worden en de schrijver niet creatief genoeg is om het anders op te lossen. Vaak geeft dit tenenkrullende personage op een droge, zakelijke en emotieloze manier belachelijk veel info aan het hoofdpersonage. Dikwijls zit dit personage volledig aan de grond, aan de drank, rookt veel, of is kluizenaar. Je vraagt je dan steeds af waarom dit personage zelf niet meer uitgespookt heeft met de info die hij had...

Fluffer

Avatar

Ook nog: de held in actiefilms die zonder te knipperen nonchalant wegstapt terwijl enkele meters achter hem de boel explodeert.

timdekw

Avatar

Dat niemand ooit de gordijnen dicht doet als ze gaan slapen.

Gigan72

Avatar

Dat men aan het eten is in films maar nooit moeten schijten.
Als vrouwen wakker worden zit het haar altijd goed en de make-up ook
Nerd vrouwen zijn gewoon lekker in films.
geforceerde scenes zo als in endgame dat je alle vrouwen in een rij ziet staan.
Dat moet er dan in niet met een rede maar het moet.
Auto nooit op slot doen.
Als ze iemand neerschieten en die vlieg dan 20 meter naar achter.
Klappen krijgen waar ja normaal voor naar het ziekenhuis moet of dood aan gaat maar in films is dat niet zeker niet als het de held is.
In rampen films dat er een kut kind in zit die haar pop vergeet en dat ze die moeten hebben en de held zijn leven weer op het spel moet zetten voor een pop zo dat het kind weer blij is.

Judge

Avatar

Honden en baby's die constant kirren en geluidjes maken. In werkelijkheid zijn ze stil!

Plus rollen die etnisch omgedraaid worden van originele personages. John Wayne als Ghengis Khan vroeger en tegenwoordig de verplichte trotse neger in elke film. Moe word je er van .

Gigan72

Avatar

James Bond of een andere held die gevangen wordt genomen en dat dan de badguy zijn hele plan vertelt en dan zelf weg gaat en de opdracht geef aan een handlanger om Bond of de held dood te maken die het dan verprutst zo dat Bond of de held ontsnapt .

James bond is een geheime agent maar iedereen weet wie hij is en wat hij doet.

John Wayne

Avatar

Mensen die achter een rijdende auto, trein of zelfs vliegtuig aanrennen en dat voertuig ook nog makkelijk bijhouden.

Geëmancipeerde actiefilms waarin vrouwen opeens zo sterk zijn dat ze met de meest krachtige kerel de vloer aanvegen.

Hiss

Avatar

Wat bij mij altijd een film verpest is dat mensen doorzeefd worden door kogels en vervolgens weer opstaan en binnen 2 minuten net zo fit zijn als voorheen. Dan is de hele film niet meer serieus te nemen. Of juist andersom; dat iemand overtuigend niet dodelijk gewond is, maar toch sterft. Dat zie je vaak in oude films.
Ook is het irritant als je een muzikant in een film ziet en de muziek niet klopt met wat er gespeeld wordt. Dat zie je behoorlijk vaak.

bestmovieman86

Avatar

Wat me ook vaak opvalt is dat een personage blijkbaar niet zichtbaar is voor de slechterik zodra hij buiten beeld verdwijnt, of vanuit het zicht van de kijker is het zicht van de slechterik afgeschermd maar als je je verplaatst in de positie van waar hij/zij staat zou hij de persoon gewoon moeten zien

centr1no

Avatar

Jeroenevertp "Het aanvragen van leningen gaat ontzettend makkelijk"
Dat is toch ook ontzettend makkelijk.
Jeroenevertp "Het gemak waarmee mensen die tijdelijk geen woonruimte hebben hun intrek nemen in een hotel. (Dit betaal je per dag !!)"
Veel normale hotels en motels hebben ook aparte tarieven per week/maand die flink goedkoper zijn maar er zijn ook complexen met appartementjes voor een minimaal verblijf van een week die in de US ook hotel worden genoemd.
Jeroenevertp "Het gemak waarmee men trouwt en weer scheidt."
Dat kan ook heel makkelijk. In sommige staten heb je alleen een legitimatiebewijs, iemand die gemachtigd is huwelijken af te sluiten en een getuige nodg. En om te scheiden is niet meer nodig dan een handtekening en een advocaat die het huwelijk door een rechter laat ontbinden.

Symn

Avatar

Geluid in de ruimte.

Het Nano-pak van Ironman dat ala seconde in iets kan veranderen wat hij in een gegeven situatie nodig heeft.

Films gebaseerd op waargebeurde events maar een loopje nemen met de werkelijkheid (Black Hawk Down, JFK).

eltorro

Avatar

Krachten van superhelden en badguys die zo veranderen per moment in film en per film. Vooral de MCU is hier schuldig aan, bijvoorbeeld Captain America.

centr1no

Avatar

De meeste onrealistische dingen in films sta je gewoon niet meer bij stil omdat films als basis gewoon niet realistisch zijn en je gewend bent aan de 'regels' van de wereld waar alle films in spelen. Zelfs in de meest 'realistische' films heb je te maken telefoonnummers die met 555 beginnen, verdacht rustige straten in grote steden waar normaal honderden mensen lopen, appraten die niet werken zoals in het echt, dingen die geluid maken die in het echt geruisloos zijn, beddengoed dat op e.o.a. raadselachtige manier altijd precies tussen 2 mensen in ligt en nog heel veel kleine dingetjes die normale mensen doen maar in de film te veel tijd kosten of afleiden.
Die dingen zijn allemaal alleen irritant als ze, omdat je met een slechte filmmaker te maken hebt, opvallen.
En grappig genoeg valt het soms eerder op als ze wel realistisch gedaan worden. Auto's die niet ontploffen, messen die getrokken worden zonder swish-geluid, een vuistslag zonder dreunend geluid. Of als ze goed gebruikt worden, zoals het ongemak van mensen als ze bij een deur aanbellen en daadwerkelijk een minuut moeten wachten tot er open gedaan wordt.
Zelfs bij de meest fantasierijke scifi, horror en fantasyfilms kunnen er dingen zijn die net even (of flink) te ver gaan en daarmee de immersie breken.
En uiteraard het gekut met tijd en dimensies die natuurwetten altijd zo laat werken dat het voor de film het beste uit komt en als ultieme oplossing fungeert.

Overlord

Avatar

Tijd.. vooral als er nog maar bijvoorbeeld. 30 seconden te gaan zijn voor er iets ergs gebeurt. Vaak gebeurt er dan nog van alles en nog wat , wat zeker een paar minuten nodig heeft. En auto's die sneller optrekken dan een motor of auto's die iemand die hard loopt niet in kan halen.

BillySavastano

Avatar

Ik heb deze nog niet voorbij zien komen tenminste niet specifiek dus deze neem ik wel voor mijn rekening:

Personages rijden op de weg, letten 2 tellen niet op en ineens staat er iets of iemand voor de auto waardoor ze uit moeten wijken en zelf fucked zijn..

Wanneer voornamelijk in horrorfilms personages altijd die ene rotte auto willen pakken om te ontsnappen terwijl deze overduidelijk nooit gaat starten.. Wat me meteen brengt op part 2 van deze irritatie: de auto (die wel prima in orde lijkt) die er net op dat moment voor kiest om niet te starten waardoor het personage alsnog geslayed word.

Zelfde genre different shit: dat telefoons nooit bereik hebben.

En deze is al genoemd maar daar stoor ik me ook altijd aan: een scene die zich afspeeld in Nederland maar de dialogen klinken als halve duitsers. Toevallig eergisteren nog gespot in bad boys 2, tenenkrommend

Spider-fan

Avatar

Een bepaalde mate van onrealisme accepteer je altijd omdat het nu eenmaal een film is, maar vaak zijn er van die momenten dat personages iets heel onlogisch en stoms doen. Ik zat Bumperkleef te kijken, op zich een heel aardige poging tot een Nederlandse thriller, die begint in de traditie van Spielberg's Duel. Heel lang is die film best goed en redelijk geloofwaardig. Maar tegen de finale loopt het mis: na alles wat het gezin al heeft doorstaan met zijn gevaarlijke achtervolger, wil de man perse NIET dat de politie het huis van zijn ouders doorzoekt of de achtervolger daar aanwezig is (die daar natuurlijk is), omdat hij bang is dat zijn moeder zich dan zoveel zorgen gaat maken dat ze last krijgt van haar hart. Sowieso is dat al volledig ongeloofwaardig, maar de moeder is ook als veel sterker personage dan dat neergezet die vrij veel kan hebben.
Een thriller (meer nog dan een horror), komt heel precies. En één zo'n ongeloofwaardige actie of beslissing van een personage kan de geloofwaardigheid en daarmee de film in één keer omver gooien.

In Summer of 84 zit ook zo iets. De hele stad en omgeving is uitgekamd door de politie op zoek naar een moordenaar, behalve het huis van de jongen die de moordenaar zojuist ontmaskerd heeft. En dáar zit de moordenaar dan op zolder. Toch een soort luiheid van de scriptschrijvers in feite dit soort dingen.

Chris23

Avatar

^"En één zo'n ongeloofwaardige actie of beslissing van een personage kan de geloofwaardigheid en daarmee de film in één keer omver gooien."
Bij Midsommar had ik dathet ergst ; Kvond de hele film best goed, maar doordat de protagonisten gewoon gezellig blijven rondhangen op dat festival nadat iemand al dan niet gedwongen te pletter valt voor hun neuzen. en er dan geen politie oid gebeld werd kon ik die film , hoe goed ie verder ook is, niet meer serieus nemen.

Spider-fan

Avatar

Chris23:

Bij die film had ik dat ook inderdaad. En ook dat met dat te pletter vallen meteen het spectaculairste van de film geweest was. Het werd daarna niet meer echt spannend, nog wel redelijk fascinerend soms, maar het spannende was er uit.

Het moeilijke bij horror en thriller is natuurlijk: hoe creëer je een situatie waaruit mensen niet meer weg kúnnen nadat er gruwelijke dingen zijn gebeurd waarvoor iedereen zou vluchten. Anders kun je nooit iets heftigs laten gebeuren. Dus dan kom je al snel bij afgelegen/afgesloten plekken (een ingesneeuw, voor de winter gesloten hotel is natuurlijk perfect zoals in The Shining) en zijn mensen die een handicap hebben welke hun snelheid of communicatie beperkt zo populair in het genre.
Ze hadden in Midsommar alleen maar hoeven duidelijk maken dat je daar niet echt weg kon om welke reden dan ook. Maar ze waren vrij en bleven alsnog, en dat is volkomen ongeloofwaardig. Het is niet natuurlijk ergens te blijven nadat je zoiets hebt gezien/meegemaakt.

Een ander optie is natuurlijk om het gevaar overál te kunnen laten toeslaan - een zombievirus, of een alien parasiet die onzichtbaar van persoon naar persoon over kan gaan bijvoorbeeld. Of een combinatie van dat laatste en isolatie wordt ook vaak gedaan.
Maar de grootste killer bij dit soort films zijn personages die domme beslissingen maken, of slechte effecten natuurlijk.

Chris23

Avatar

idd ja.
In het geval van midsummar: ze hadden dat te pletterval ritueel in de "vip area" van dat festival moeten doen, zodat de protagonisten het niet hadden gezien, maar de kijkers wel.
Alleen het voor ritueel misschien.
Maar het daadwekelijke eindstukje op een members only gedeelte.
Dan hadden ze iets in dat voor ritueel kunnen laten gebeuren die op of net over het randje van acceptabel zat zodat het nog geloofwaardig over zou komen dat een onstabiel/onzelfverzekerd persoon misschien zou blijven en voor de kijker een leuk zelfvraagstukje van `wat zou ik doen in deze situatie`.

Maac

Avatar

^Oneens wat betreft Midsommar.
Het is heel goed denkbaar dat je in een situatie terechtkomt waarbij de community die je bezoekt je overvalt met gewoontes en tradities die voor hen heel belangrijk en normaal zijn en voor jou ondenkbaar. Vooral omdat deze mensen zelf kozen om te sterven is de terughoudendheid om ze te veroordelen niet onlogisch. Er zijn genoeg mensen die in zo'n situatie vinden dat ze geen recht hebben om voor een ander te bepalen hoe ze moeten leven, dit gebeurt met religies aan de lopende band.

Bovendien waren er ook bij die wél probeerden te gaan, en daar liep het niet goed mee af.

Tot slot is het niet eerlijk om te stellen dat ze "gezellig bleven rondhangen", omdat ze juist na dat moment in constante staat van alertheid en twijfel zijn.

Chris23

Avatar

Kben zelf ook wel `s op `n vaag feesje of festivalletje geweest en zodra `t dark of too weird werd waren we op de terugweg.
Al vonden de mensen die er vaker kwamen alles gewoon wat wij raar vonden. (en normies zoals die mensen uit die film zijn altijd helemaaaal al snel verdwenen zodra `t `n beetje anders word. Smiley face )
Laat staan als `r `n dooie valt, vrijwillig of per ongeluk of hoe dan ook, dan heb je het ech wel gezien.
Maar ik snap wel wat je bedoeld hoor; peer pressure kan verrassend effectief zijn.
Alleen in deze situatie kwam het voor mij ongeloofwaardig over.

Jamal M

Avatar

De pistolen die zijn na het schieten heel heet! En 9vd 10 keer wordt het wapen direct in het gezicht of op de slaap geplaatst! Maar niemand krijgt een brandwond! ????????‍♂️

Maac

Avatar

@Chris
Ik was ook pleite geweest, maar vind het geen goed voorbeeld van een heel ongeloofwaardig scenario. Weeg ook even mee dat de persoon die ze meebracht een goede vriend is en verder ontzettend vriendelijk en redelijk. De behoefte om beleefd te blijven en open te blijven staan vind ik zelfs in die context vrij realistisch.

Bigds9fan

Avatar

Reanimaties. Worden (bijna) altijd fout gedaan en ze overleven het niet alleen maar staan ook meteen weer op. En brand, normaal staat binnen 5 minuten de hele kamer in de hens maar dat zie je in films ook niet.

Gigan72

Avatar

Iemand jaren die in coma ligt en wakker wordt kan gelijk weer praten en lopen.

Mothercopper

Avatar

Vallen van de acteurs. Niemand valt wanneer hij rent. Onlogische acties waarvan een randdebiel weet dat het slecht uitpakt. De vreselijke naïviteit. Tenenkrommende dialogen. En het ergste van allemaal de 10 seconden verdriet na het verlies van een dierbare.

Spider-fan

Avatar

Een leuk idee voor een game of interactieve film:

Een horrorverhaal waar bij iedere keus die de personages maken wordt gevraagd: 'Vind je dit een slim idee?'
Als een personage dan een bepaald aantal domme keuzes heeft gemaakt volgens jou, is er een metertje vol gelopen en dan hoef je niet meer te wachten tot het monster of de moordenaar die persoon afmaakt, maar mag je het zelf doen. Smiley face

bagheera1801

Avatar

Als muzikant is het irritant om te zien als een acteur nul moeite doet of gedaan heeft om ook maar te doén alsof 'ie weet hoe dat instrument bespeeld moet worden. ALS je dan al geld krijgt om een rol te spelen, steek daar dan ook energie en moeite in.

Dat was héél erg goed te zien in bv (het verder helemaal geweldige) Bill & Ted Face the Music. Bill & Ted zelf die maar iets doen op hun gitaar, Louis Armstrong die overduidelijk nog nooit een trompet bespeeld heeft en zo kan ik wel even doorgaan. Erg zonde.

NieuwsFilm

meest populair