Francis Ford Coppola mocht legendarische 'The Godfather' bijna niet maken

De regisseur had de nodige problemen met studio Paramount.

Wouter Drummen 17 januari 2022 13:00 in Algemeen
Dit jaar blaast Francis Ford Coppola's legendarische The Godfather 50 kaarsjes uit. Tijdens een recent interview laat de regisseur weten dat de film er echter heel anders uit hadden kunnen zien.

Coppola heeft zonder enige twijfel een van de beste film-trilogieën aller tijden gemaakt met The Godfather, maar studio Paramount had niet altijd even veel vertrouwen in de filmmaker en zijn keuzes. Coppola zegt hier nu het volgende over.

Gevecht
De regisseur had voortdurend problemen met Paramount en de studio stond op het punt hem te ontslaan, toen hij een Oscar won. Zo begint Coppola: "Ik keek naar de Oscaruitreiking samen met Martin Scorsese, toen ik er een won voor het script van 'Patton'. Martin zei toen: 'Nou, ik denk nu dat ze je niet zomaar kunnen ontslaan...' Dat heeft me op dat moment gered, maar daar bleef het niet bij".

Coppola heeft namelijk ook echt moeten 'knokken' om Paramount zo ver te krijgen om Marlon Brando te casten. De studio wilde namelijk liever Ernest Borgnine voor de hoofdrol strikken, aangezien Brando ze niet wist te overtuigen. Coppola zag dit anders.

Hoofdrol
Zo vervolgt hij: "Ik kreeg mijn zin en het werd Marlon. De studio liet het daar echter niet bij zitten. Na Marlon's allereerste draaidag deed het gerucht opnieuw de ronde dat ik ontslagen zou worden. Paramount vond bijvoorbeeld dat de scenes met Don Corleone te donker waren. Ook waren ze geen fan van zijn manier van spreken".

"Ik vroeg de studio om me nog een kans te geven, aangezien het zijn eerste dag was en eraan gewerkt zou kunnen worden. Zij wilden er echter niks van weten en gaven me geen toestemming, omdat ze me binnen enkele dagen al zouden vervangen door een andere regisseur".

Maffia
Coppola liet het hier echter niet bij zitten en liet zich zelfs inspireren door Al Pacino's Michael Corleono: "Ik maakte korte metten met mijn tegenstanders. Alle leden van mijn team die tegen me waren heb ik zelf ontslagen. Vervolgens heb ik de scene wel gewoon opnieuw gedraaid."

Ondanks het feit dat hij dus veel moeite had met het maken van The Godfather, ging het voor het vervolg heel wat makkelijker: "Het origineel was een heuse nachtmerrie om te maken, maar het tweede deel was heel anders. Het was een grote en complexe film om te maken, maar niemand kon me ontslaan. Ik was de baas en had alle macht. Het was een van de vlotste producties waar ik ooit aan heb gewerkt".

NieuwsFilm