Gruz 200

Gruz 200 (2007)

7,3 details

  • 89 Min
  • Drama
  • Thriller
  • Rusland
89 Min Rusland

Rusland 1984, tijdens de oorlog met Afghanistan volgen wij een maniakale politieagent in een provinciaals stadje in de buurt van Leningrad. Hij ontvoert een jonge vrouw en begint haar te mishandelen.

Regie
Aleksei Balabanov
Cast
Anzhelika Nevolina, Aleksandr Bashirov, Irina Rakshina, Aleksey Serebryakov, Agniya Kuznetsova, Aleksei Poluyan, Leonid Gromov, Leonid Bichevin, Natalya Akimova, Yuri Stepanov, Mikhail Skryabin, Sergei Aleksandrov, Valentina Andryukova, Konstantin Balakirev, Alyona Falaleyeva, Yuliya Glazunova, Dmitri Karpov, Marina Korolkova, Dmitri Kubasov, Igor Malukhin, Lyalya Miropolskaya, Andrei Mokeyev, Aleksandr Mosin, Mariya Nikiforova, Ilya Plyatskovsky, Mikhail Sokolov, Aleksandr Ustinov, Lyudmila Yegorova, Pavel Yulku.
Opbrengst
$ 121.129
Release
06.06.2007
Release NL
27.11.2008
Release DVD
02.02.2010

Filmtotaal Recensie

Regie: Aleksei Balabanov | Cast: Aleksei Poluyan (Kapitein Zhurov), Agniya Kuznetsova (Angelika), Leonid Gromov (Artyom, hoogleraar wetenschappelijk atheïsme), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Jaar: 2007

Het is 1984. Plaats van handeling: Sovjet-Unie. Geen hypermoderne en strak gereguleerde maatschappij à la George Orwell, geen Superoverheid of staatsintimidatie. Nee, het zijn de donkere nadagen van een bijna zeventig jaar durend Communistisch Experiment, de aftakeling van een monsterlijk regime na de periode van de Grote Stagnatie, het Rusland van de preperestrojka. In zijn alweer elfde film, die qua genre balanceert tussen een harde thriller en een waarachtige horror, maakt Balabanov korte metten met het nostalgische populisme en de hang naar ‘vroeger’ dat het huidige Rusland in zijn greep houdt.

Een krantenartikel over de verdwijning van een dochter van een partijchef vormde voor Balabanov een aanleiding om zijn, naar eigen zeggen, persoonlijke herinneringen aan die periode in de geschiedenis van Rusland op te tekenen. In een mise-en-scène die aanvankelijk nog enigszins theatraal en zelfs kleurrijk oogt, komt een langzame verschuiving naarmate we dichter bij de plaats delict komen: een illegale drankstokerij gelegen aan de rand van een ‘typisch’ Russisch industrieelstedelijk landschap. ‘Volksvijand nummer 1’, zoals Gorbatsjov het drankmisbruik enige jaren later zou bestempelen, heeft hier vrij spel. De verpersoonlijking van de clandestiene drankhandel wordt gevonden in een naar religie hangend, pseudofilosoferend stel en hun Vietnamese handlanger die opereren onder het toeziend oog van, wat later blijkt, de autoriteit. Gezamenlijk dragen ze bij aan de dramatische wending in de plot. In een bijna real-time geschoten afglijden in een delirium van de betrokkenen sluit de hermetische wereld van Balabanov zich om ons heen en voert ons regelrecht naar een mogelijke variant van de hel.

videotrailers & clips