Ventana, La

Ventana, La (2008)

6,7 details

  • 85 Min
  • Argentinië
  • Spanje
85 Min
Argentinië

Hij luistert naar de zinderende middagzon die de lucht buiten zijn raam doet wervelen. Hij hoort de stemmen en geluiden van het leven in het huis. Alles is zoals het moet zijn voor de tachtigjarige Antonio, op de laatste dag van zijn leven. De trotse, roze haciënda die uitkijkt op de eindeloze Patagonische velden. De toevallige bezoekers: zijn dokter, een arbeider, de pianostemmer... Antonio weet dat dit een speciale dag is. Na een afwezigheid van vele jaren komt zijn zoon op bezoek. Alles moet perfect zijn: een toost met een speciale champagne, een omhelsing, warme woorden die de kloof tussen hen eindelijk zullen overbruggen. Maar eerst moet Antonio wachten. Wanneer hij bij het raam staat, kijkt hij naar buiten en ziet hij licht en leven, verleden en heden, terwijl hij de toekomst voelt. Dan verlaat hij stiekem het huis, zonder te worden gezien door zijn trouwe verzorgsters, en maakt nog een laatste wandeling door zijn velden.

Regie
Carlos Sorin
Cast
Alberto Ledesma, María del Carmen Jiménez, Antonio Larreta, Emilse Roldán, Roberto Rovira.
Release
07.09.2008
Release NL
18.06.2009
Release DVD
13.10.2009

Filmtotaal Recensie

Regie: Carlos Sorín | Cast:) Antonio Larreta (Antonio), Emilse Roldán (Emilse), María del Carmen Jiménez (María), Roberto Rovira (pianostemmer) | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2008

De bedlegerige landheer Don Antonio maakt waarschijnlijk zijn laatste wandeling door de uitgestrekte Patagonische velden. Eventjes ontsnapt hij aan de melancholie en de onbenoemde spijtgevoelens die samengaan met zijn naderende dood. Deze sleutelscène vormt de verhalende kern van Carlos Soríns La Ventana, een film die zijn geheimen verder maar mondjesmaat vrijgeeft. Het prachtige beeldgedicht meandert, intrigeert en ontroert.

Soríns film vertelt het verhaal van een stervende man. Het voelde voor de regisseur zelf als een remake van Ingmar Bergmans Wilde Aardbeien uit 1957, maar de overeenkomst houdt eigenlijk op bij de leeftijd van beide protagonisten: Antonio loopt écht op zijn laatste benen. Hij doet nog een allerlaatste poging de relatie met zijn vertrokken zoon Pablo, inmiddels wereldberoemd pianist, te helen. Dit maakt van La Ventana een uiterst humaan portret, de kijker observeert de laatste reddingspoging uit een ongetwijfeld gebeurtenisrijk, maar ook gemankeerd leven.

videotrailers & clips