The Strange Case of Angelica

6,7 details

  • 97 Min
  • Drama
  • Portugal
  • Spanje
  • Frankrijk
  • Brazilië
97 Min Portugal

In een rurale omgeving van de Dourovallei wordt een jonge fotograaf in allerijl naar een landhuis ontboden om daar Angélica te fotograferen. Meteen haar laatste foto, want de jonge bruid is kort na haar huwelijk overleden en ligt opgebaard in haar trouwjurk. Maar als hij door zijn lens kijkt, ziet fotograaf Isaac het meisje glimlachen. Dat is het uitgangspunt van een magische fabel, waarin de Portugese veteraan Manoel Cândido Pinto de Oliveira nog maar eens zijn even speelse als grillige fantasie de vrije loop laat. `Veteraan¿ is in zijn geval misschien wel een understatement, want scenarist-regisseur Manoel de Oliveira werd op 11 december 1908 geboren. De man is inmiddels dus al 102 jaar, maar blijft nog altijd in een bijzonder vruchtbaar tempo korte en lange films afleveren.

Alt titel
O Estranho Caso de Angélica
Regie
Manoel de Oliveira
Cast
Isabel Ruth, José Manuel Mendes, Leonor Silveira, Luís Miguel Cintra, António Reis, Ricardo Trêpa, Adelaide Teixeira, Paulo Matos, Pilar López de Ayala, Carmen Santos, Filipe Vargas, Ana Maria Magalhães, Sofia de Portugal, Sara Carinhas, Susana Figueiredo.
Release
29.12.2010
Release NL
24.11.2011

Filmtotaal Recensie

Regie: Manoel de Oliveira | Cast: Ricardo Trêpa (Isaac), Adelaide Teixeira (Justina), Angélica (Pilar López de Ayala) e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2010

Manoel de Oliveira wordt over enkele weken alweer honderddrie jaar oud. Voor de meesten een punt in hun leven dat ze nooit zullen bereiken, en de meesten die zo oud zijn geworden waren toen al lang met pensioen. Niet deze Portugese filmmaker, wiens Eccentricities of a Blond Hair Girl vorig jaar nog te zien was en die nu The Strange Case of Angelica heeft gemaakt. Momenteel is hij zijn volgende film al aan het draaien en daarna staat er nog meer in de planning. En dat terwijl hij in 1931 (!) al zijn eerste film maakte. Gelukkig blijft het niet bij kwantiteit, ze zijn ook nog eens mooi en deze nieuwste is daarop geen uitzondering.

Met The Strange Case of Angelica bewijst de regisseur nog altijd volledige en vakkundige beheersing over het medium te hebben. Alleen al de belichting is een genot voor het oog en de kadrering doet er niet voor onder. Hij zet de door hem door de jaren heen geperfectioneerde technieken in om een script te verfilmen dat hij begin jaren vijftig al schreef, maar door strenge censuur destijds niet kon maken. Waarschijnlijk lijkt de film daardoor niet in één duidelijk tijdperk te spelen. De auto's zijn modern, maar de fototoestellen bijvoorbeeld zeer ouderwets, net zoals enkele effecten rondom de verschijning van een geest, die zo uit een vooroorlogse film afkomstig hadden kunnen zijn. Deze elementen geven de film een tijdloos gevoel en zijn indicatief voor de manier waarop de hoofdpersoon in twee werelden leeft.