The Greatest Movie Ever Sold (2011)

He's not selling out, he's buying in.

6,7 details

  • 90 Min
  • Documentaire
  • Komedie
  • Verenigde Staten
90 Min Verenigde Staten

Selling out of buying in? In deze film over merken, advertenties en sluikreclame - nadrukkelijk mogelijk gemaakt door merken, advertenties en sluikreclame - onderzoekt Spurlock het fenomeen branding. Net als in Super Size Me werpt de regisseur een ironisch licht op een overheersend element van de consumptiemaatschappij, en gebruikt daarbij zichzelf als onderzoeksobject. Geïnspireerd door het idee van co-promotion (de promotionele samenwerking tussen films en merken), gaat Spurlock op zoek naar brand partners om van zijn film 'de eerste docbuster ooit' te maken. Zijn zoektocht brengt hem over de drempel van uiteenlopende partijen: marketingbureaus, het ministerie van cultuur, advocaten, bekende regisseurs, Donald Trump, potentiële klanten en onverwachte mediapartners. Tussen pitches en het zoeken naar zijn brand personality door, wijst Spurlock op de aanwezigheid van een ongelooflijke hoeveelheid reclame om ons heen en geeft hij op vlotte wijze een uitgebreide inkijk in de wereld die daarachter schuilgaat. "Deze film is documentair bewijs van hoe verrot marketing is", zegt een van de geïnterviewden aan het begin, en Spurlock krijgt onvermijdelijk te maken met zowel de voors als de tegens van deze industrie. De vraag is wat dat betekent voor het totstandbrengen van zijn docbuster.

Regie
Morgan Spurlock
Cast
Quentin Tarantino, J.J. Abrams, Peter Berg, Brett Ratner, Donald Trump, Noam Chomsky, Jimmy Kimmel, John Wells, Morgan Spurlock, Mark Crispin Miller, Antonio Reid, Paul Brennan, Rick Kurnit, Ralph Nader.
Opbrengst
$ 621.951
Release
22.04.2011