De surprise

De surprise (2015)

De tweede speelfilm van Mike van Diem is minder degelijk dan Karakter, maar eveneens een fijn stukje Nederlandse cinema. En dat voor een literaire romkom!
play

6,8 details

  • 102 Min
  • Komedie
  • Romantiek
  • Nederland
  • België
  • Duitsland
  • Ierland
102 Min Nederland

Een excentrieke multimiljonair tekent een contract om zijn leven te laten beëindigen. Terwijl hij zijn kist uitzoekt, ontmoet hij een jonge vrouw die eenzelfde contract getekend heeft. De problemen beginnen als zij verliefd op elkaar worden en ze het contract ongedaan willen maken.

Alt titel
The Surprise
Regie
Mike van Diem
Cast
Henry Goodman, Georgina Verbaan, Jan Decleir, Pierre Bokma, Ronny Jhutti, Tamar Baruch, Jeroen van Koningsbrugge, Hubert Fermin, Ankur Bahl, Naveed Choudhry, Oliver Gatz, Judith Edixhoven, Reinier Hattink, Elisabeth Andersen, Michiel Blankwaardt.
Release
21.05.2015
Release NL
21.05.2015
Release DVD
15.09.2015

Filmtotaal Recensie

Regie: Mike van Diem | Cast: Jeroen van Koningsbrugge (Jacob), Georgina Verbaan (Anne), Jan Decleir (Cornald Muller), Henry Goodman (Mr. Jones), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2015

Een nieuwe speelfilm van Mike van Diem is een uiterst zeldzaam fenomeen. De in Limburg geboren filmmaker schoot raak met zijn debuut, de Bordewijk-verfilming Karakter, waarmee hij meteen maar even een Oscar voor op zijn schoorsteenmantel scoorde. Van Diem heeft sindsdien heus niet stilgezeten en filmde commercials, maar we hebben maar liefst achttien jaar moeten wachten voor Van Diem weer met een avondvullend project kwam. De Surprise heeft behoorlijk wat vooroordelen weg te werken. De filmposter (Georgina Verbaan die lichtvoetig poseert als een Nederlandse Audrey Hepburn met opgestoken haar in een charmant grijs jurkje en een paraplu) en namen van de hoofdrolspelers doen vermoeden dat Van Diem zich heeft laten strikken voor een romantische komedie in de trant van Alles Is Liefde. Niets mis mee, maar niet wat we van hem verwachtten. De titel helpt ook niet echt mee, totdat het besef doordringt dat het een bewerking is van een kort verhaal van de in 1990 overleden schrijver Belcampo.

De grootste verrassing van De Surprise is toch wel dat Van Diem ons allemaal bij de neus heeft genomen, of er nu wel of geen commerciële belangen mee gemoeid zijn. Het filmlandschap, zelfs het kneuterige Nederlandse, is sinds 1997 flink veranderd, maar Mike van Diem lijkt weinig concessies te hebben gedaan om de vluchtigheid van de tegenwoordige tijd bij te houden. Zijn filmtaal, zelfs die van zijn reclamefilmpjes, is namelijk zonder opsmuk en aangenaam klassiek, met personages die weten hoe het heurt. De zwakste momenten van Van Diems tweede zijn een redelijk voorspelbare en obligate plottwist op tweederde en een gekunstelde poging tot digitale gezichtsherkenning wanneer het adellijke personage van Jeroen van Koningsbrugge voet zet op het Brussels hoofdkwartier van ‘reisbureau’ Elysium. Net als de moderne overheid weet de Indisch-Britse directeur van het bedrijf precies met wie hij van doen heeft. Hij doet multimiljonair Jacob van Zuylen de With – een dubbele naam dus dan moet je wel belangrijk en rijk zijn – een aanbod dat hij onmogelijk weigeren kan.

videotrailers & clips