Free Range

Free Range (2013)

6,5 details

  • 104 Min
  • Drama
  • Estland
104 Min Estland

Een jonge schrijver is in conflict met zichzelf over zijn rol in de maatschappij nadat hij te horen krijgt dat zijn vriendin zwanger is en hij ontslagen wordt bij de lokale krant. Hoe moet het nu verder?

Alt titel
Ballaad maailma heakskiitmisest
Regie
Veiko Õunpuu
Cast
Jan Uuspõld, Laine Mägi, Rita Raave, Lauri Lagle, Jaanika Arum, Laura Peterson, Peeter Volkonski, Roman Baskin, Meelis Rämmeld, Anne Türnpu, Loore Martma, Marion Undusk, Mari Abel, Lauri Kaldoja, Jim Ashilevi.
Release
19.09.2013

Filmtotaal Recensie

Regie: Veiko Õunpuu | Cast: Lauri Lagle (Fred), Jaanika (Susanna), Peeter Volkonski (Freds vader), Roman Baskin (Susanna’s vader), Rita Raave (Susanna’s moeder), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2013

Een vaste baan als filmjournalist bij een krant. Menigeen droomt ervan al is het zeker geen vetpot. Dat recensent Fred nooit de dagobertducktaks zal hoeven te betalen voor de inkomsten die hij genereert met zijn schrijfsels voor een Ests dagblad had hij op zijn overdrachtelijke klompen kunnen aanvoelen. Maar de creatieve en idealistische kant van de baan is er voor de recensent ook wel vanaf. De pen der kritiek is leeg en de klad zit erin. Freds hoofdredacteur barst uit zijn voegen als hij ziet wat zijn medewerker heeft gebrouwen van de recensie van Terrence Mallicks The Tree of Life. “Flikkerig, flikkerig, flikkerige tuin, flikkerige moeder in het flikkerige licht. Flikkerig Amerikaans familiedrama. Flikkerige God waarom heb je mijn kind van me weggehaald?” Dat werk. Nadat de krantenbons zijn kantoor kort en klein heeft geslagen zet hij Fred, die hij eerst nog moet wakker maken uit een dutje tijdens werktijd, op straat. Lekkere timing, want Freds vriendin Susanna heeft net ontdekt dat ze zwanger is.

De uit Estland afkomstige filmmaker Veiko Õunpuu werd afgelopen dagen door filminstituut EYE geëerd met een kort retrospectief. Voor hij zich toelegde op het maken van films had de Est een bizarre aaneenschakeling van baantjes en carrières. Slechts drie speelfilms heeft de regisseur op zijn naam staan, waarvan debuut Autumn Ball toch wel de bekendste is. Een werkje van Õunpuu baart altijd opzien, dat kun je zelfs bij drie titels wel stellen. Voor zijn derde heeft hij een atypische underdog in de hoofdrol geplaatst. Een kettingrokende, vrijgevochten journalist met ongekamd haar. Fred taant nauwelijks om zijn ontslag en duikt met zijn artistieke vrienden de kroeg in. Hij lijkt nooit klaar voor volwassenheid en omarmt zijn eigen vrije geest die niemand eronder krijgt. Is hij wel opgewassen tegen het vaderschap als hij zich zelf nog als een kind gedraagt? Zijn vriendin wil de spruit houden, maar de zwangerschap past helemaal niet in Freds plannen. Behoort hij echt tot de generatie niks, waaraan geen verwachtingen maar ook geen verplichtingen kleven?