Transit

Transit (2018)

Verfilming van een oorlogsroman uit 1944 gesitueerd in huidig Europa, trekt parallel tussen de vluchteling van toen en nu.
play

7,2 details

  • 101 Min
  • Drama
  • Duitsland
  • Frankrijk
101 Min Duitsland

Na de invasie van de Nazi’s, vlucht een man weg uit Frankrijk. Daarvoor maakt hij gebruik van de papieren van een dode schrijver. Als hij in Marseille vast komt te zitten, ontmoet hij een jonge vrouw die op zoek is naar haar man - niemand minder dan de schrijver wiens identiteit hijzelf gestolen heeft.

Regie
Christian Petzold
Cast
Justus von Dohnányi, Barbara Auer, Àlex Brendemühl, Antoine Oppenheim, Emilie de Preissac, Matthias Brandt, Sebastian Hülk, Trystan Wyn Puetter, Godehard Giese, Maryam Zaree, Paula Beer, Franz Rogowski, Louison Tresallet, Ronald Kukulies, Lilien Batman.
Release
17.02.2018
Release NL
27.09.2018
Release DVD
05.02.2019

Filmtotaal Recensie

Regie: Christian Petzold | Cast: Franz Rogowski (Georg), Paula Beer (Marie), Godehard Giesche (Richard), Lilien Batman (Driss), Maryam Zaree (Melissa), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2018

Europa is in oorlog. De fascisten rukken steeds verder op richting Frankrijk, waar de Duitse Georg (Franz Rogowski, bekend van Victoria en Happy End) niet langer veilig is. Hij ontvlucht Parijs en vertrekt naar Marseille om daar te proberen op de boot richting Mexico te komen. Op het stampvolle consulaat verwarren ze hem met de gevierde Duitse schrijver Weidel; Georg heeft immers door omstandigheden diens visum en manuscript. Omdat het zijn kansen op een plek op het schip verhoogt, gaat Georg mee in de identiteitswissel. Maar toen had hij Weidels mysterieuze echtgenote Marie (Paula Beer, uit Frantz), nog niet ontmoet.

Op het eerste gezicht doet Transit, de nieuwe film van de Duitse Christian Petzold (Barbara, Phoenix) denken aan een postapocalyptische film met een onzichtbare vijand; een niet nader benoemde oorlog in modern Frankrijk, zoals ook Michael Haneke liet zien in Le Temps du Loup (2003). Maar langzaamaan vertelt de plechtige voice-over over andere dingen dan wij zien in dat contemporaine decor, waar Georg zich beweegt tussen het chaotische consulaat, de sociale huurflat van Noord-Afrikaanse vrienden en zijn groezelige hotelkamer. De voice-over rept over zuiveringen, razzia's en kampen. De Duitser als vijand. Begrippen die aan de Tweede Wereldoorlog herinneren. Maar wat de kijker ziet is de Kafkaëske, totaal willekeurige en onmenselijke administratieve rompslomp van het leven van de vluchteling. Die Duitsers zijn vooralsnog niet in beeld; het is de collaborerende Franse overheid die Georg en andere onderduikers achternazit.

videotrailers & clips