Yuli

Yuli (2018)

Boeiende biopic over balletdanser Carlos Acosta, die zijn verhaal deels met dans vertelt.
play

6,8 details

  • 115 Min
  • Biografie
  • Drama
  • Muziek
  • Spanje
  • Cuba
  • Verenigd Koninkrijk
  • Duitsland
115 Min Spanje

Cuba, jaren ’80. De rebelse Carlos -liefkozend Yuli genoemd door zijn vader- heeft de schoolbanken altijd weten te vermijden en is opgegroeid in de straten van Havana. In de hoop op een beter leven stuurt Pedro zijn getalenteerde zoon naar de Nationale Balletacademie van Cuba. Tegen zijn zin in en ondanks zijn eerste weerstand, wordt Yuli uiteindelijk toch gegrepen door de wereld van het dansen. Het blijkt het begin van een legendarische carrière. Zo danste hij op zijn 25ste al bij het gerenommeerde Londense Royal Ballet, waar hij onder meer als eerste donkere danser ooit de rol van Romeo op zich nam. Tot op de dag van vandaag wordt Carlos Acosta wereldwijd als een van de beste dansers van zijn generatie beschouwd.

Regie
Icíar Bollaín
Cast
Yailene Sierra, Carlos Acosta, Laura De la Uz, Andrea Doimeadios, Héctor Noas, Santiago Alfonso, Keyvin Martínez, Yerlín Pérez, Mario Elias, Cesar Domínguez, Carlos Enrique Almirante, Tamara Rojo.
Release NL
13.06.2019

Filmtotaal Recensie

Regie: Icíar Bollaín | Cast: Carlos Acosta (Carlos Acosta), Santiago Alfonso (Pedro Acosta), Keyvin Martínez (jong volwassen Carlos Acosta), Edlison Manuel Olbera Núñez (jonge Carlos Alcosta), Laura de la Uz (Maestra Chery), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2018

Het lijkt er steeds meer op dat 2019 in de Nederlandse bioscopen het jaar van de balletfilm is. Nadat onlangs twee films over de beroemde Russische danser Rudolf Nureyev (de speelfilm The White Crow en de documentaire Nureyev) verschenen, is er nu Yuli, over de Cubaanse balletdanser Carlos Acosta. Met als groot verschil dat hij zichzelf speelt, terugblikkend op zijn leven door een dansvoorstelling daarover te regisseren en choreograferen. Een deel van zijn levensverhaal wordt via die interpretatieve dansvoorstelling verteld, afgewisseld met flashbacks waarin jongere acteurs hem spelen. Het resultaat is een interessante, deels originele biopic die veel vaste valkuilen van het genre weet te omzeilen.

Om zijn verhaal naar film om te zetten, werkte Acosta samen met de Spaanse regisseuse Icíar Bollaín (El Olivo, Mataharis) en haar man, de Britse Paul Laverty, al decennia lang de vaste scriptschrijver van Ken Loach, met wie hij samen onder andere I, Daniel Blake, The Wind That Shakes The Barley en hun nieuwste film Sorry We Missed You maakte. De uitdaging was om het leven van de kunstenaar in beeld te brengen en even interessant te maken als zijn kunst. Daarom wordt dat leven deels verbeeld via de door hem gechoreografeerde dans, en zien we hoe hij de repetities regisseert in plaats van de uiteindelijke voorstelling. Zo kan hij zelf nog in beeld komen en af en toe ook een dans voordoen (hij speelt dan zelf zijn vader), terwijl hij officieel sinds 2015 gepensioneerd is als actief danser.

videotrailers & clips