De mooiste film van het jaar? Céline Sciamma maakt haar versie van het kostuumdrama, vol leven en prachtige beeldmetafoor.
play

8,5 details

  • 119 Min
  • Drama
  • Historisch
  • Romantiek
  • Frankrijk
119 Min Frankrijk

Op een afgelegen eiland bij Bretagne aan het einde van de 18e eeuw, krijgt kunstenares Marianne (Noémie Merlant) de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse (Adèle Haenel) te schilderen. De eigengereide Heloïse staat niet te springen om het huwelijk, dus maakt Marianne het portret zonder haar medeweten. Tijdens lange wandelingen aan de Franse kust observeert ze haar model uitvoerig: haar bewegingen, haar blik, een zeldzame glimlach. ‘s Nachts werkt Marianne stiekem aan het schilderij. In Heloïses laatste dagen van vrijheid, groeit de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen, totdat uiteindelijk de liefde ontvlamt.

Alt titel
Portrait of a Lady on Fire
Regie
Céline Sciamma
Cast
Adele Haenel, Valeria Golino, Noémie Merlant, Luàna Bajrami, Christelle Baras, Armande Boulanger, Guy Delamarche.
Release
19.05.2019
Release NL
17.10.2019

Filmtotaal Recensie

Regie: Céline Sciamma | Cast: Noémie Merlant (Marianne), Adèle Haenel (Héloïse), Luàna Bajrami (Sophie), Valeria Golino (de gravin), e.a. | Speelduur: 119 minuten | Jaar: 2019

In een groot huis op een eiland woont een jongedame, die wordt uitgehuwelijkt aan een rijke knakker in Milaan. Maar hij wil haar eerst keuren, zonder dat hele eind te reizen. Een schilderes krijgt daarom de opdracht haar te portretteren. Maar er zijn obstakels. De jonge ex-kloosterlinge wil helemaal niet trouwen, net zoals haar tragisch overleden zus dat ook niet wilde. En een eerdere schilder is afgehaakt, omdat ze weigerde te poseren. Oftewel ze moet geschilderd worden in het geheim, en de kunstenares moet zich voordoen als haar chaperonne.

Mannen spelen geen rol van betekenis in Portrait de la Jeune Fille en Feu. Ze mogen blij zijn dat hun bestaan überhaupt wordt erkend. En juist dat pakt enorm mooi uit. Centraal staan namelijk vier vrouwen in het Bretagne van de achttiende eeuw: aanstaande bruid Héloïse, schilder Marianne, bediende Sophie en spaarzaam ook de van oorsprong Italiaanse gravin die opdracht geeft voor het portret. Het verhaal wordt vooral door de ogen van de kunstenares verteld. Het zijn haar herinneringen.

videotrailers & clips