Oma en Chris & de rode auto
Film over autistische kleinzoon en oma is vooral voor familielid en documentairemaakster Ingrid Kamerling ontroerend.
play

6,6 details

  • 66 Min
  • Documentaire
  • Nederland
66 Min Nederland

De dertigjarige Chris zorgt drie dagen per week voor zijn 94-jarige oma. De laatste reis van de twee avonturiers in het zorgsysteem voert hen naar Luxemburg. De familie is het daar niet mee eens. Filmmaker Ingrid Kamerling, die eerder indruk maakte met een documentaire over de zelfmoord van haar zusje, richt de camera deze keer op haar 94-jarige oma Hildegard en haar dertigjarige neef Chris. Beiden geloven dat niets onmogelijk is in het leven en ze zijn enorm reislustig. Chris kreeg als kind de diagnose autisme en woont begeleid. Hij zorgt drie dagen per week voor zijn oma. Tegen het advies van de familie in, neemt hij haar mee op hun laatste reis naar Luxemburg. Een liefdevol portret van twee dierbaren.

Regie
Ingrid Kamerling
Release
05.12.2019
Release NL
05.12.2019

Filmtotaal Recensie

Regie: Ingrid Kamerling| Cast: Chris Verhoeff (zichzelf), Hildegard Reifenschweiler (haarzelf) | Speelduur: 66 minuten | Jaar: 2019

Chris is de autistische neef van documentairemaakster Ingrid Kamerling, die eerder een film maakte over de zelfmoord van haar zusje. Chris heeft van zijn stervende opa een rode auto gekregen, in ruil voor de belofte goed voor zijn oma te zorgen. Dit is de dertigjarige Chris dan ook met volle overgave gaan doen, drie dagen per week helpt hij oma met alles. Naast van zijn oma houdt Chris van lampen en biertjes. En sinds hij als jochie een camera heeft gekregen, filmt hij alles wat hij in het leven meemaakt.

Vooral dit laatste maakt hem natuurlijk een dankbaar onderwerp voor een documentaire. Van alles wat Chris heeft meegemaakt in het leven zijn beelden gemaakt. Ook zijn andere twee hobby's komen in de ruim een uur durende documentaire voorbij. De biertjes hebben vaak een bijrol, al is het lastig een scène te vinden die niet wordt versierd met het geluid van een opengetrokken bierblik of een rammelend krat. De lampen hebben meer een symbolische rol, een terugkerend element waar in archiefbeelden vaak de nadruk op ligt. Uit alles blijkt de geringe afstand tussen filmmaker en onderwerp.

videotrailers & clips