Curtiz

Curtiz (2018)

No country should change a man's character.

5,9 details

  • 98 Min
  • Biografie
  • Drama
  • Historisch
  • Hongarije
98 Min Hongarije

Gedreven en arrogant worstelt filmregisseur Michael Curtiz met studiopolitiek en familiedrama's tijdens de problematische productie van 'Casablanca' in 1942.

Regie
Tamas Yvan Topolanszky
Cast
Yan Feldman, Rafael Feldman, Eszter Nagy-Kálózy, Ferenc Lengyel, Declan Hannigan, Andrew Hefler, Caroline Boulton, Nikolett Barabas, Lili Bordán, Scott Alexander Young, Björn Freiberg, Jeremy Wheeler, Roderick Hill, Kata Sarbó, Evelin Dobos.
Release
01.09.2018

Filmtotaal Recensie

Regie: Tamas Yvan Topolanszky | Scenario: Tamas Yvan Topolanszky, Zsuzsanna Bak & Ward Parry | Cast: Ferenc Lengyel (Michael Curtiz), Evelin Dobos (Kitty), Declan Hannigan (Johnson), Scott Alexander Young (Hal B. Wallis), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2018

Michael Curtiz maakte met Casablanca één van de beroemdste Hollywoodfilms aller tijden. Daarnaast maakte hij ook nog eens klassiekers zoals The Adventures of Robin Hood, Mildred Pierce, Angels with Dirty Faces en White Christmas. In totaal regisseerde hij ruim honderd films, van de jaren tien tot de jaren zestig. Toch geniet hij bij lange na niet de reputatie van tijdgenoten zoals John Ford, Fritz Lang, Alfred Hitchcock, Howard Hawks, Frank Capra of Billy Wilder. Curtiz probeert hem in ere te herstellen als een belangrijk filmmaker in het Hollywood van zijn tijd, door hem als de belangrijkste 'auteur' neer te zetten van de moeizame productie van Casablanca

Curtiz werd geboren als Manó Kertész Kaminer in Hongarije, waar hij zijn carrière als filmmaker in de jaren tien begon. In de jaren twintig verhuisde hij naar de Verenigde Staten, veranderde zijn naam in Michael Curtiz en had de ambitie om daar een van de grootste filmmakers aller tijden te worden. Tenminste, dat zegt een vriend van hem in Curtiz, ten tijde van het filmen van Casablanca. Curtiz is een portret van de regisseur toen hij de grootste film van zijn carrière maakte. Tijdens de film verandert hij van een gedesinteresseerde tiran die vooral oog heeft voor het versieren van jonge vrouwen in een man die voor het eerst in twintig jaar genegenheid toont voor zijn vervreemde dochter. Langzaam maar zeker neemt hij ook zijn kunstvorm als bijdrage aan de wereldgeschiedenis steeds serieuzer.

videotrailers & clips