[Rec]

[header]Volgens ingewijden een van de engste films van de afgelopen jaren. Op eerdere festivals jaagde [Rec] het publiek zelfs zó de stuipen op het lijf, dat de distributeur een promotiefilmpje op internet plaatste dat slechts bestond uit beelden van de angstige bioscoopgangers. Tja, film is een subjectief gebeuren, zullen we dan maar denken. [/header]
Volgens ingewijden een van de engste films van de afgelopen jaren. Op eerdere festivals jaagde [Rec] het publiek zelfs zó de stuipen op het lijf, dat de distributeur een promotiefilmpje op internet plaatste dat slechts bestond uit beelden van de angstige bioscoopgangers.

Tja, film is een subjectief gebeuren, zullen we dan maar denken.

Ondergetekende kan niet aan de gedachte ontsnappen dat het toch vooral tere zieltjes zijn die [Rec] zo eng vinden. Want met uitzondering van een paar aardige schrik-scènes, biedt deze ‘Blair Witch met zombies’ weinig opzienbarends.

In [Rec] volgen we bijna realtime een televisiereporter en haar cameraman die een avondje op pad gaan met de brandweer. Wanneer de brandweermannen worden opgeroepen een oudere bewoonster van een bewonerscomplex te hulp te komen, gaat het al snel mis. De vrouw in kwestie blijkt een hongerige zombie, iets waar een van de brandweermannen zelf snel genoeg achterkomt. Wat volgt is complete, bloederige chaos, allemaal vastgelegd met die ene camera.

Dit filmen vanuit de eerste persoon is natuurlijk niet nieuw. Cloverfield en de zojuist genoemde Blair Witch Project zijn ook films waarin de personages zelf de actie vastleggen. In [Rec] wordt dit perspectief hier en daar effectief ingezet; wij zien wat de personages zien, en schrikken daardoor net zo hard als zij zodra er iets engs in beeld springt. Maar op een gegeven moment ken je dat foefje wel. [Rec] verwordt uiteindelijk tot een soort Tien kleine negertjes – één voor één moeten de flatbewoners eraan geloven – met een onnodig uitleggerig einde. En dit alles met als eenzame soundtrack het aanhoudende speenvarken-gekrijs van de journaliste. Eng? Dacht ’t niet.

Op het AFFF draait momenteel nóg een film die gebruik maakt van personages die zelf de actie filmen, en die iets beter te genieten is: Diary of the Dead van George Romero.

[rating 3]

Vertoningen
13-04 00:30 | Tuschinski 1
13-04 22:20 | Tuschinski Arthouse 4
17-04 19:50 | Tuschinski Arthouse 6



NieuwsFilm

meest populair