Een docu als deze heb je 100% nog nooit in de bioscoop gezien

Een docu als deze heb je 100% nog nooit in de bioscoop gezien

De film 'Alreadymade' neemt zélf de vorm aan van een 'readymade', waarbij het verhaal op virtuoze wijze wordt verweven met gevonden materiaal uit verschillende bronnen, waardoor inhoud en vorm één worden.

Begin vorige eeuw werd er steeds meer gediscussieerd over kunst. Voornamelijk de vraag 'wat is kunst?' werd heel vaak gesteld. Kunstenaars als Marcel Duchamp gingen daarom 'readymades' (industrieel vervaardigde, alledaagse objecten) in musea zetten, om zo op zijn manier bij te dragen aan het debat. Wordt een gesigneerde urinoir een kunstwerk als je deze op een sokkel midden in een museum zet?

De film Alreadymade van Barbara Visser neemt zélf de vorm aan van een 'readymade', waarbij het verhaal op virtuoze wijze wordt verweven met gevonden materiaal uit verschillende bronnen, waardoor inhoud en vorm één worden.

Idee
Was het marketing, mystificatie of misogynie waardoor het kunstwerk Fountain zo beroemd werd? Wat begon als een zoekgeraakt object van een anonieme maker, werd uiteindelijk het meest invloedrijke kunstwerk van de 20e eeuw. Speculaties over een vrouwelijke auteur komen en gaan.

Maar wie is zij? Wat is echt en wat is waar in dit geval? De twijfels over de oorsprong van dit 'readymade' kunstwerk lopen parallel met de waarde van de talloze kopieën die zich in de depots van musea voor moderne kunst bevinden. Kan de ontdekking van één enkele brief dit alles veranderen in de toeschrijving aan een vrouw die haar tijd ver vooruit was?

Modern onderzoek
In de trailer zien we dat originaliteit, auteurschap en identiteit ter discussie worden gesteld, net als Fountain dat een eeuw geleden deed in 1917.


Alreadymade is vanaf 7 maart te zien in een filmhuis bij jou in de buurt.

NieuwsFilm

meest populair