De productie van deze klassieker bleek een ware nachtmerrie

De productie van deze klassieker bleek een ware nachtmerrie

Het opnemen van deze film was vooral voor de regisseur een loodzware onderneming.

De opnames van Sorcerer (1977), geregisseerd door William Friedkin, veranderden al snel in een regelrechte nachtmerrie. De film, over vier mannen die explosieven vervoeren door Zuid-Amerika, kende een extreem moeizame productie die uiteindelijk bijna een jaar duurde en vol zat met rampspoed.

Hoewel Sorcerer tegenwoordig als een klassieker wordt beschouwd, was de ontvangst bij de release ronduit teleurstellend. De film, met onder andere Roy Scheider in de hoofdrol, bracht wereldwijd slechts $9 miljoen op tegen een budget van $22 miljoen en werd aanvankelijk gezien als een mislukking.

Opnames
De opnames vonden plaats in Ecuador en de Dominicaanse Republiek, waar het team te maken kreeg met extreme weersomstandigheden. De beruchte brugscène moest meerdere keren opnieuw worden opgebouwd, omdat de originele brug telkens door overstromingen werd vernietigd.

Friedkin verloor maar liefst 23 kilo tijdens de helse draaidagen en werd na afloop van de productie zelfs gediagnosticeerd met malaria. De omstandigheden waren zo slecht dat naar schatting vijftig crewleden werden geëvacueerd vanwege ziektes als voedselvergiftiging, gangreen of verwondingen.

Zware problemen
De productie leed ook zwaar onder logistieke problemen. Grote delen van het decor moesten herhaaldelijk worden herbouwd, en technische tegenslagen veroorzaakten maandenlange vertragingen. Het filmen in afgelegen gebieden maakte snelle medische hulp vaak onmogelijk, wat de risico's voor cast en crew alleen maar vergrootte.


Ondanks de enorme tegenslagen leverde Friedkin een film af die later door critici werd herontdekt. Sorcerer wordt vandaag beschouwd als een meesterlijke thriller vol spanning, die ondanks zijn flopstatus in 1977 inmiddels wordt erkend als een cinematografisch hoogstandje.

Persoonlijke film
William Friedkin, bekend van eerdere successen als The Exorcist (1973), beschouwde Sorcerer als een van zijn meest persoonlijke projecten. De film geldt nu als een toonbeeld van pure regievaardigheid, maar kwam pas vele jaren later echt tot zijn recht bij het grote publiek.

NieuwsFilm

meest populair