Nicolas Cage heeft een dikke hit: "Precies de juiste toon"

Midden volgende maand zien we Nicolas Cage in de film The Surfer.

Regisseur Lorcan Finnegan, bekend van de psychologische thriller Vivarium, keert terug met een nieuwe film waarin de grenzen van realiteit en hallucinatie vervagen. De film speelt zich af in een desolaat Australisch kustlandschap, met Nicolas Cage in de hoofdrol. The Surfer draait van volgende maand in de bioscoop. Hoe is de ontvangst?

The Surfer, nu met een Tomatometer-score van 87%, vertelt het verhaal van een man die terugkeert naar zijn geboortedorp aan de Australische kust, waar hij geconfronteerd wordt met een groep lokale surfers die zijn territorium domineren. Wat begint als een simpel conflict over een stuk strand, ontspoort al snel in een psychologisch en fysiek gevecht waarbij de hoofdpersoon steeds meer zijn grip op de werkelijkheid verliest.

Bad trip en classic Cage
Tara Brady van de Irish Times herkent in de film duidelijke verwijzingen naar de Australische cultklassieker Wake in Fright. Ze schrijft: "De misleidende azuurblauwe luchten versterken de bad trip. Een dreigende surfgoeroe, gespeeld door Julian McMahon, vat het kernachtig samen: 'Voor je kunt surfen, moet je lijden'." Volgens Brady levert Cage een vermakelijke prestatie in wat zij een geslaagde B-film noemt.

Tim Robey van de Daily Telegraph prijst de inzet van Cage, die zijn rol als getroebleerde buitenstaander volledig omarmt. "Cage stort zich opnieuw volledig in zijn personage, zonder zich druk te maken over een Australisch accent, wat hem typisch Cage maakt." Deze benadering lijkt goed te passen bij de absurde sfeer van de film.

Vermakelijk maar onsamenhangend
Kevin Maher van The Times noemt de film grotendeels vermakelijk, maar ziet ook structurele tekortkomingen. "Het is meestal leuk, hoewel regisseur Lorcan Finnegan de film uiteindelijk in een onsamenhangende doodlopende weg laat belanden." Volgens Maher is het vooral de eerste helft van de film die weet te boeien, waarna het verhaal richting verliest.


Leslie Felperin van The Hollywood Reporter omschrijft de film als uitbundig en zelfparodiërend. "Uiteindelijk voelt de film te wild en zelfbewust aan om serieus genomen te worden, maar hij weet precies de juiste toon te raken voor een vermakelijke Midnight Movie." Felperin ziet in de stijl en toon een bewuste keuze die goed uitpakt voor de sfeer.

NieuwsFilm

meest populair