Als een sleutelfiguur tijdens de New Hollywood-beweging in de VS heeft Scorsese zijn kunst blijven ontwikkelen via recente producties zoals The Irishman en Killers of the Flower Moon. Een groot regisseur zijn is één ding, maar de vorm van de cinema veranderen is iets totaal anders, en niemand kan betwisten dat hij daarin geslaagd is.
Essentiële filmlijsten
Zo nu en dan stelt Scorsese essentiële filmlijsten samen die volgens hem door elke aspirant-filmmaker gezien zouden moeten worden ter verrijking van hun filmopleiding. In een gesprek met Criterion beperkte de gelauwerde regisseur zijn keuzes tot tien meesterwerken, terwijl hij sprak over de films die hem hebben geïnspireerd om zelf films te maken.
Scorsese koos het Italiaanse meesterwerk Paisan, Paisà in het Italiaans, uit 1946 van Roberto Rossellini als zijn nummer één. Over de genialiteit van Paisan zei Scorsese: "Ik ervoer de kracht van cinema zelf - in dit geval gemaakt ver buiten Hollywood, onder extreem moeilijke omstandigheden en met inferieur materiaal."
Verhaal
Als tweede deel in Rossellini's iconische oorlogstrilogie vertelt Paisan over de periode tijdens de Tweede Wereldoorlog waarin het nazi-leger terrein begon te verliezen tegenover de geallieerde troepen. Het is een definitief meesterwerk uit de Italiaanse neo-realistische beweging en belichaamt de karakteristieke kenmerken van het neo-realistische drama.
Paisan bestaat uit zes segmenten die elk een verhaal vertellen in deze periode. De film ging in première op het Internationaal Filmfestival van Venetië en ontving talrijke nationale en internationale prijzen. Het was onder andere genomineerd voor de Oscar voor Beste Originele Scenario.
Relatie tussen film en publiek
"Ik zag ook dat cinema niet alleen ging over de film zelf, maar over de relatie tussen de film en het publiek", voegde Scorsese toe. "Federico Fellini zei dat Rossellini tijdens het filmen van de Po-vallei-sequentie puur op instinct handelde."
Die scène bleef in Scorsese's geheugen gegrift en inspireerde zijn verbeeldingskracht. Hij concludeerde: "Het resultaat - in dat segment, maar ook in de Siciliaanse, Napolitaanse en Florentijnse segmenten - is nog steeds verbluffend: het is alsof je de werkelijkheid zelf voor je ogen ziet ontvouwen."
Kijken?
Wil je Paisan zien? Je kunt de film niet vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland, maar er is wel een volledige versie van de film te vinden op YouTube.