Van The Mask of Zorro en Mission: Impossible II tot Thor en Transformers: The Last Knight, als je een groots opgezette thriller of actiefilm hebt met een rol voor Hopkins, dan staat hij paraat. Er is echter een film waarvoor hij weigerde zijn tekst te leren na de zoveelste herschrijving.
Nuchtere kijk
In feite weerspiegelt Hopkins' bereidheid om zijn klassieke opleiding in te zetten in wat andere toneelspelers wellicht als minder Hollywood-werk beschouwen, perfect zijn houding tegenover acteren: het is een baan, hij is er goed in, en als je hem goed betaalt, voegt hij een vleugje klasse aan je film toe.
Het is dan ook geen verrassing dat zijn nuchtere kijk op het vak, gecombineerd met zijn neiging om op te duiken in rommel als Red 2 en The Wolfman, ertoe geleid heeft dat men hem er soms van beschuldigt op de automatische piloot te acteren.
Niet bepaald creatief bevredigend
En in sommige gevallen valt dat moeilijk te ontkennen, zoals zijn eigen bekentenis dat hij het rondlopen als Odin in Thor niet bepaald creatief bevredigend vond. "Ze staken me in een harnas en plakten een baard op m'n gezicht", klaagde hij tegen The New Yorker.
"Op de troon zitten, wat schreeuwen. Als je voor een green screen zit, is acteren zinloos." Toch keerde hij nog twee keer terug naar deze zinloze maar lucratieve rol in de vervolgen Thor: The Dark World en Thor: Ragnarok.
Medelijden
Toch zijn er momenten waarop je wel wat medelijden met Hopkins kunt hebben, zoals toen hij instemde om samen met Chris Rock te spelen in Bad Company, een betreurenswaardige actie-komedie van Joel Schumacher uit 2002.
Hopkins speelt de rol van CIA-agent Gaylord Oakes. Nadat een andere CIA-agent omkomt tijdens een missie, besluit de organisatie vervolgens zijn tweelingbroer in te schakelen om het project af te ronden. Oakes wordt eropuit gestuurd om de tweelingbroer op te leiden en klaar te stomen voor de operatie.
Succesvolle films
Waarschijnlijk dacht hij dat hij in goede handen was. Schumacher had tenslotte een aantal succesvolle juridische thrillers en twee Batman-films op zijn naam staan, terwijl producent Jerry Bruckheimer in de jaren 90 garant stond voor hit na hit.
Alleen al tussen 1995 en 2000 produceerde hij onder andere Crimson Tide, Dangerous Minds, The Rock, Con Air, Armageddon, Coyote Ugly en Gone in 60 Seconds; allemaal kassuccessen wereldwijd.
Negatief ontvangen
Helaas tekende Hopkins nu juist voor de film die een eind maakte aan de succesreeks van Bruckheimer. Bad Company werd heel negatief ontvangen door critici en heeft een score van slechts 10% op Rotten Tomatoes.
De meesten vroegen zich simpelweg af hoe hoog het bedrag moest zijn geweest om Hopkins tot dit niveau te laten afdalen. De film werd ook de eerste Bruckheimer-productie in lange tijd die zijn budget niet terugverdiende, ironisch genoeg het hele doel van het project.
Herschrijvingen
Waarschijnlijk voelde Hopkins al vanaf het begin dat het niet goed ging komen, zeker toen hij vrijwel dagelijks werd geconfronteerd met herschreven scènes. Een typisch teken dat de creatieve visie zoek is. Na verloop van tijd raakte Hopkins zo gefrustreerd door het steeds moeten leren van nieuwe teksten op de set, dat hij er genoeg van kreeg.
"Als herschrijvingen op tijd komen, dan kan ik ze leren", zei hij tegen Total Film in 2006, maar hij klaagde dat alleen last-minute aanpassingen hem echt woedend maken. Hij onthulde dat Bruckheimer hem herhaaldelijk van nieuwe dialogen voorzag, en op een dag was de maat vol: "Waarom doe je dit? Probeer je ons te martelen? Ik wil dat je weet dat ik deze nieuwe pagina's in de prullenbak gooi."
Kijken?
Misschien besefte de beschaamde producent toen pas zijn fout of wilde hij simpelweg niet nog eens door Hopkins worden afgebrand. Hoe dan ook, de acteur merkte op: "Hij gaf ze me daarna niet meer."
Wil je Hopkins zien in Bad Company? Je kunt de film bekijken op Disney+.