Streaming heeft het kijken naar het scherm geherdefinieerd, want met slechts een klik toegang hebben kijkers toegang tot duizenden titels. Dit heeft de kijkervaring aanzienlijk veranderd. Steeds minder mensen maken daardoor gebruik van wat gewone kabeltelevisie nog te bieden heeft.
Lekker voldaan
Ook neemt de verhuur en verkoop van fysieke films en series af en lijkt haast niemand op een nieuwe aflevering of speciale uitzending te willen wachten. Kijkers willen meteen voldaan en bevredigd worden en aan die wens voldoen streamingkanalen.
Streamingdiensten hebben dus de kijkervaring compleet veranderd. Daar blijft het niet bij, want die bedrijven kijken steeds beter naar welke verhalen en ervaringen mensen willen hebben. Er wordt flink geëxperimenteerd op zoek naar de volgende klapper met spannende cliffhangers en discussies op social media.
Verdere evolutie
De hype rond Wednesday, Squid Game en KPop Demon Hunters is voldoende bewijs. Die zijn misschien niet aan oudere kijkers besteed, maar ook aan hen wordt gedacht. Ouderen worden meegezogen met The Thursday Murders Club en Nonnas.
In de toekomst zullen film en televisie verder evolueren. Men test met meer interactieve verhalen, grotere virtual-reality-ervaringen en verdere implementatie van AI. Blijf dus vooral kijken, want het wordt vast vervolgd.