In Japan is Jones namelijk een ware cultheld. Niet zozeer vanwege zijn optredens in films als Men in Black of No Country for Old Men, maar vooral dankzij een reeks absurde commercials waarin hij al bijna twintig jaar een buitenaards wezen speelt.
Imago
Sinds 2006 is Jones het gezicht van Boss Coffee, een merk van drankengigant Suntory. In de reclames duikt hij op als 'Alien Jones', een buitenaardse bezoeker die met zijn stugge, norse gezicht reageert op typisch menselijke situaties. Laserstralen, dansmoves en bizarre kostuums horen daarbij.
De advertenties zijn niet alleen een succes, ze maakten van Jones een icoon. Zijn gezicht prijkt op billboards, vending machines en zelfs merchandise. Voor veel Japanners is hij daardoor net zo herkenbaar als de allergrootste Hollywoodsterren, maar dan met een extra laagje cultstatus.
Andere acties
Jones heeft zijn populariteit niet alleen aan de reclames te danken. Tijdens de aardbeving en tsunami van 2011 nam hij deel aan een benefietcampagne. Zijn betrokkenheid leverde hem respect en een warme band met het Japanse publiek op.
Zelfs belangrijke momenten in de Japanse geschiedenis kregen een Boss-commercial met Jones in de hoofdrol. Zo verscheen er in 2019 een speciale spot waarin zijn 'Alien Jones'-personage reflecteerde op het einde van de Heisei-periode en de troonsafstand van keizer Akihito.
Vervolg carrière
Ondertussen gaat Jones' Hollywoodcarrière gewoon door. Met rollen in kassuccessen zoals Men in Black en Captain America: The First Avenger, heeft hij zijn status als betrouwbare grootheid allang bewezen. Toch is geen enkel land zo verknocht aan hem als Japan.