Gedurende zijn carrière heeft Tarantino zijn mening gegeven over vrijwel elk soort filmgenre of regisseur, en vanzelfsprekend heeft hij ook gesproken over de legendarische Stanley Kubrick. Zo is volgens Tarantino een van de meest perfecte openingsscènes ooit te zien in een film van Kubrick.
Stanley Kubrick
Kubrick staat natuurlijk bekend om het maken van enkele van de indrukwekkendste films aller tijden, waaronder 2001: A Space Odyssey, The Shining en Full Metal Jacket. Toch lijkt Tarantino vooral gefascineerd door een andere film van Kubrick: zijn film uit 1971, A Clockwork Orange.
Deze dystopische misdaadfilm is gebaseerd op de gelijknamige roman van Anthony Burgess uit 1962. Met schokkende en gewelddadige thema's behandelt de film onderwerpen zoals psychiatrie, jeugdcriminaliteit en bendes.
Onder indruk van opening
A Clockwork Orange toont een toekomstige versie van het Verenigd Koninkrijk onder een totalitair regime. Het verhaal volgt een jonge man, Alex (Malcolm McDowell), die met zijn bende een reeks gruwelijke gewelddaden pleegt en uiteindelijk wordt onderworpen aan experimentele aversietherapie om hem te hervormen tot een functionerend lid van de samenleving.
Tarantino was vooral onder de indruk van de opening van A Clockwork Orange. Hij zei ooit in The New Yorker: "Die eerste twintig minuten zijn echt perfect. De hele non-stop parade van Alex en de droogs of hoe ze ook heetten: ze slaan een zwerver in elkaar, ze hebben een bendegevecht, ze gaan naar de melkbar, ze verkrachten een meisje, ze breken in in een huis, en ze rijden rond en luisteren naar Beethoven, terwijl Malcolm McDowells fantastische voice-over doorgaat."
Fascinerende filmische sequentie
Volgens Tarantino is de openingsscène van Kubricks film uit 1971 "zowat het meest poppy, viscerale en perfecte stukje filmmaken dat ooit tot dan toe was gemaakt." Het begin van A Clockwork Orange is inderdaad een fascinerende filmische sequentie die het brute geweld en wangedrag van protagonist Alex DeLarge laat zien.
Interessant genoeg houdt Tarantino enorm van de eerste twintig minuten, maar vindt hij Kubrick zelf een soort "hypocriet", vooral omdat de regisseur beweerde dat zijn film niet per se een film over geweld was, maar een film tegen geweld.
Genoot van maken van de film
Tarantino reageerde verontwaardigd op Kubricks beweegredenen: "Het is gewoon, 'rot op'. Ik weet, en jij weet, dat je pik keihard was tijdens het filmen van die eerste twintig minuten; je kon 'm niet in je broek houden tijdens het monteren en het scoren."
In typische Tarantino-stijl beschrijft hij hoe Kubrick volgens hem genoot van het maken van A Clockwork Orange en het tonen van Alex' gewelddaden. Volgens de regisseur van Pulp Fiction en Reservoir Dogs "vond" Kubrick de rest van de film fijn, waar hij kon doen alsof "geweld slecht is" en dat hij die eerste rauwe scènes slechts gebruikte om de toon te zetten.
Filmische perfectie
Toch, ondanks Tarantino's kritiek op Kubrick met betrekking tot diens houding tegenover het geweld in A Clockwork Orange, blijft de film uit 1971 volgens Tarantino het werk waarin Kubrick ware filmische "perfectie" bereikte.
Zonder twijfel heeft Kubrick meerdere meesterwerken gemaakt, maar wat openingsscènes betreft, gaat er volgens Tarantino niets boven het begin van zijn verfilming van Burgess' roman.
Kijken?
Wil je A Clockwork Orange zien? Je kunt de film huren en kopen op Pathé Thuis en Prime Video.