Blu-Ray Review: The Reader

Meningen verdeeld over het drama met Kate Winslet in een onvergetelijke rol.

Regie: Stephen Daldry | Cast: Kate Winslet (Hanna Schmitz), David Kross (jonge Michael Berg), Ralph Fiennes (Michael Berg), Bruno Ganz (Professor Rohl) | Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2008 | Retail release: 15 september 2009 | EAN: 8715664065778 | Recensie FilmTotaal

Als Nicole Kidman begin 2008 niet zwanger was geworden, dan had zij de rol van het personage Hanna Schmitz gespeeld in The Reader. De eer ging vervolgens naar Kate Winslet. Ze vertolkte de rol van Schmitz zo goed dat ze begin dit jaar de Oscar voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol kreeg uitgereikt. Overigens werden vier andere Oscarnominaties voor The Reader, waaronder voor Beste Film en Beste Regie, niet omgezet in de felbegeerde beeldjes. De film, geregisseerd door Stephen Daldry (The Hours, Billy Elliot), is een verfilming van de bestseller Der Vorleser uit 1995 van de Duitse auteur Bernhard Schlink. In 1998 kocht Miramax Films de filmrechten, mede omdat studio-eigenaar Harvey Weinstein het boek één van de meest meeslepende verhalen vindt dat hij ooit heeft gelezen. Tien jaar later is het drama, naast de vele filmprijzen en nominaties, ook een commercieel succes. Op 2 april 2009, 12 dagen over de DVD release in de States, mocht het Nederlands filmpubliek naar de bioscoop. Op 15 september jl. verscheen de Nederlandse Blu-Ray versie in de winkels.

The Reader begint in Duitsland, vlak na de Tweede Wereldoorlog. De 15-jarige Michael Berg (David Kross) krijgt een gepassioneerde maar heimelijke affaire met de veel oudere Hanna Schmitz (Kate Winslet). Hun relatie wordt intenser wanneer ze hun gezamenlijke liefde voor boeken ontdekken. Elke avond leest Michael zijn geliefde Hanna voor uit de wereldliteratuur. Ondanks hun innige band is Hanna op een dag spoorloos verdwenen. Michael blijft aangeslagen achter. Jaren later komt Michael haar opnieuw tegen, wanneer hij als rechtenstudent een proces tegen oorlogscriminelen bijwoont. Hanna is een van de beklaagden. Michael ontdekt een diep geheim over de vrouw die hij ooit liefhad.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Reader of klik verder naar een HD versie in 480p, 720p of 1080p.

WAARDERING & BOX OFFICE
Winslet ontving naast de Oscar voor Best Actress ook een Golden Globe voor Best Supporting Actress. Met name de laatste neemt ze behoorlijk geëmotioneerd in ontvangst. De waardering voor de film loopt uiteen. Op Rotten Tomatoes is de film net aan "Fresh" met 62%. Op de IMDb slaagt de film er wel in om een flinke voldoende te krijgen. The Reader krijgt een 7,7 bij ruim 35.000 stemmen. Van FT recensent Thijs Witty krijgt het drama een magere 2,5 ster. Het gemiddelde cijfer dat door FT bezoekers wordt gegeven, staat op dit moment op een 7,1.
Een reactie van onze vaste bezoeker Busara: Voor mij persoonlijk was The Reader een schitterende en zeer geslaagde film die me aan het denken zette. Vooral Winslet zette haar rol op een puike manier neer - mooi toch dat je jezelf een mening kunt vormen over het personage Hanna Schmitz zoals ze in deze film wordt weergegeven. Werkelijk alles in deze film doet je nadenken over beweegredenen: ook de keuzes die het personage Michael Berg (prima gespeeld door Kross) maakt tijdens enkele cruciale momenten.
Met een productiebudget van $32 miljoen haalt het drama wereldwijd bijna $110 miljoen op. De opbrengsten in de States vallen enigszins tegen. De film krijgt geen grote release, al haalt door de lange aanwezigheid in de bioscoop uiteindelijk alsnog $34 miljoen op. In Nederland wordt de film juist redelijk tot goed bezocht, want The Reader brengt in ons kleine landje $2 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
Van dit drama is een enkel Blu-Ray disc beschikbaar. De schijf is verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase zonder veel franje. Op de voorkant prijken de hoofdrolspelers Kate Winslet en David Kross. De prijzen die de film heeft gewonnen zijn duidelijk zichtbaar. Op de disc zijn ook enkele de extra's terug te vinden. Helaas zijn het een stuk minder extra's dan op de 2 disc DVD Special Edition.

Het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Er zijn een beperkt aantal extra's aanwezig op de schijf. Hieronder het overzicht:

Interview cast & crew - deel 1 & 2 * * *
Zoals de titel al zegt, zien we interviews met de cast en de crew van The Reader. Er kan gekozen worden uit korte interviews met o.a. regisseur Stephen Daldry, producent Donna Gigliotti en de castleden Kate Winslet, Ralph Fiennes en David Cross. Matig geheel, al komen er voldoende mensen aan het woord. Inhoudelijk vult het weinig toe. Wel de meest interessante extra op de schijf.

Premiere Interview & Red Carpet * *
Erg aardig dat dit op de Blu-Ray staat. Het zegt verder erg weinig over de film en heeft daarom weinig toegevoegde waarde. Er had beter gekozen kunnen worden voor deleted scenes of een andere docu.

Trailers
De trailers van The Wrestler, Soul Men, The Other End of The Line, Good en Earth. Pure promotie. Geen enkele toegevoegde waarde, dus geen sterren.

De extra's op de 2 disc DVD S.E.: Op de 2 disc DVD S.E. staan de volgende extra's en docu's: Behind the Scenes, Film Clips, Interview Cast & Crew deel 1 & 2, Liner Notes, Photo Gallery en Premiere Interview & Red Carpet en Trailers.

BEELD EN GELUID

Beeld: Het beeld wordt geleverd in 16 : 9 (1.78:1), 1080p. Het is een erg scherp beeld. De extra's zijn helaas in SD. Dit is jammer, want na het bekijken van de film zijn de extra's van een magere kwaliteit en dit zouden kijkers als storend kunnen ervaren.

Geluid: De Engelse geluidstrack komt in DTS-HD Master Audio 5.1 en Dolby Digital 5.1. The Reader is een erg stille film, waardoor geluid een minder belangrijke rol speelt. Toch klinkt alles prima. Er zijn geen andere geluidstracks aanwezig.

Ondertitels: Er worden enkel Nederlandse ondertitels meegeleverd.

Zie hieronder enkele screenshots, die overigens niet de HD beeldkwaliteit hebben (muisklik voor een vergroting):

Bekijk de afbeeldingBekijk de afbeelding

CONCLUSIE
De meningen zijn verdeeld over dit aangrijpende drama en het is duidelijk dat dit geen film is voor het doorsnee filmpubliek. Duidelijk is ook dat Kate Winslet een dijk van een rol heeft neergezet. De Blu-Ray is in alle opzichten degelijk. Scherp beeld en geluid, maar weinig extra's en dus geen mooi naslagwerk.

VERKRIJGBAARHEID
The Reader is ook verkrijgbaar op single disc DVD. Ook is er een soundtrack van de film beschikbaar. De discs zijn sinds september te koop, o.a. bij de FilmTotaal DVD shop.

Met dank aan de uitgever Dutch Filmworks voor het beschikbaar stellen van de recensie-exemplaren.