Blu-Ray Review: Snow White and The Seven Dwarfs

Voor Disney fans is deze Diamond Edition een ware must.

Regie: David Hand | Cast: | Stemmen van Adriana Caselotti (Snow White), Roy Atwell (Doc), Stuart Buchanan (Huntsman), Eddie Collins (Dopey), Lucille La Verne (Queen / Witch) | Speelduur: 83 min. | Jaar: 1937 | Retail release: 22 oktober 2009 | EAN: 8717418230999

Wie denkt dat The Lion King financieel de meest succesvolle 2-D animatiefilm van Disney is, komt bedrogen uit als de boeken erop nageslagen worden. Disney's Snow White and the Seven Dwarfs, in Nederland beter bekend als Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, uit 1937 komt na de aanpassing van de prijsinflatie van de bioscoopkaartjes op een omzet uit van $780 miljoen, enkel in de States. Hiermee staat de film op een tiende plaats in de Amerikaanse "All Time Adjusted" Box Office. De eerste geanimeerde rolprent is gebaseerd op een sprookje van de Gebroeders Grimm en maakte niet alleen in het verleden indruk. Na vele herintroducties is de 2-D animatiefilm nog steeds één van de meest bekende titels van Walt Disney Animated Classic. Onlangs is er door Disney een prachtige 3 disc Blu-Ray "Diamond Edition" van deze titel uitgegeven.

In Sneeuwwitje probeert een jaloerse koningin haar mooie stiefdochter Snow White kwijt te raken. Ze huurt een jager in om haar te vermoorden, maar hij kan het niet over z'n hart verkrijgen om haar ook echt te doden. Ze besluit te schuilen bij zeven dwergen in hun huis in de bossen. De koningin neemt hier geen genoegen mee en probeert haar stiefdochter alsnog om te brengen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Sneeuwwitje:

WAARDERING & BOX OFFICE
Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen krijgt op Rotten Tomatoes 98% en op de IMDb staat de film op een 7.8 bij een kleine 35 duizend stemmen. Op FilmTotaal staat de animatiefilm van Disney op een 7,5. Er is geen recensie geschreven over deze titel.
In de Box Office doet de film het sinds 1937 ongekend goed. Met een filmbudget van $1,5 miljoen wordt er in de States via verschillende bioscoopversies $185 miljoen verdiend. Na berekening van de inflatie is dat ruim $780 miljoen.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de 3-disk Blu-Ray Diamond Edition. Het is een schitterende uitgave om te zien. Er zit een mooi vormgegeven sleeve omheen, waarin een standaard Blu-ray Keep Case zit. Eén van de drie schijven is een DVD voor bijvoorbeeld mensen die (g)één Blu-Ray speler hebben of een exemplaar willen voor in de kinderkamer of de auto. Op de voorkant wordt aangegeven dat je mee kunt doen met een prijsvraag, waarmee je één van de zeven diamanten kunt winnen. Het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Er staan op beide Blu-Ray schijven flink wat indrukwekkende extra's. Naast dat de eerste Blu-Ray disc de film bevat en toegang biedt tot de BD live omgeving van Disney, staan er ook de volgende extra's op, eventueel in het Nederlands begeleid door de "Geest in de spiegel":

The Princess and The Frog vooruitblik * *
Een en ander lijkt samen te vallen. The Princess and The Frog is de nieuwe 2D animatiefilm van Disney die binnenkort uitkomt. De vooruitblik is een leuke aanvulling, maar is op langer termijn overbodig en voegt weinig toe aan Snow White.
.
Achter de Schermen bij Disney: Diamond Edition * * * * *
Een korte docu Sneeuwwitje keert terug gaat over de archieven van Disney. Zo blijkt dat er een sequel was gepland voor Sneeuwwitje. De Twee niet-gebruikte scenes zijn "aan de stoep" en "de opbouw van het bed".

Muziek en Meer *
Videoclip van Some Day My Prince Will Come gezongen door Tiffany Thornton.

Voor het hele gezin: Spellen en Activiteiten (BD Live) * * * * *
Drie leuke spelletjes voor de kids. In Spiegeltje, Spiegeltje Aan De Wand kan je via een aantal vragen zien welke Disney prinses in jouw schuilt. Wat Zie Jij? is een scorespelletje waarin je moet raden welk figuurtje te voorschijn komt. Juwelenjacht is een soort tetris en werkt op zich best verslavend. Leuk!

Gesproken toelichting * * *
Aanrader voor de doorgewinterde (Disney) fans, want de persoon Walt Disney vertelt tijdens de film veel over Sneeuwwitje. Ook komt de animatiedeskundige John Canemaker aan het woord.

Vooruitblik op 7 nieuwe Blu-Ray titels van Disney *
Trailers van nieuwe Blu-Ray titels.

Op disc 2 staan de volgende extra's:

Hyperion Studios * * * * *
Praktisch onbeschrijfbare extra in High Definition, waarin je als kijker op interactieve wijze wordt meegenomen naar de Hyperion Studios, de filmstudio van de persoon Walt Disney. Via een dertien "kamers" wordt je getrakteerd op allerlei foto's, animaties en korte interviews. Het duurt even om het te bekijken, maar het is zeker zeer interessant voor de Disney fans. Een van de mooiste extra's gezien op Blu-Ray!

Hiermee Is Het Allemaal Begonnen * * * *
Een ruim kwartier over de beginperiode van Sneeuwwitje en de gevolgen van deze eerste avondvullende animatiefilm. Ook weer erg interessant.

Oorspronkelijk DVD-Bonusmateriaal * * * * *
De korte docu Stemmen In Animatie gaat over de originele Engelse stemmencast van de film. In Disney Door De Jaren Heen kunnen een groot aantal trailers van Snow White worden bekeken, allen voorafgegaan door een intro. Stoetels Superrit is een spel waarin je alle dwergen moet redden. Via Hé-Ho Karaoke Sing-A-Long kan je o.a. de karaoke versie aanzetten van het bekende nummer. Mooie verzameling van gevarieerde extra's.

BEELD EN GELUID

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray discs wordt geleverd in 1080p Full HD 1.33:1. Deze Blu-Ray titel is vrij moeilijk te beoordelen. Het is namelijk één van de eerste 2D animatiefilms die verschijnt in HD. Desondanks kan gezegd worden dat het er prachtig uitziet. Het is wel enigszins raar om naar het afwijkende "ouderwetse" beeld formaat te kijken. De tekenfilm ziet er kleurrijk uit, is scherp en er is geen ruis te zien. Je mag echter geen kwaliteit verwachten zoals bij de Blu-Ray van Monsters vs. Aliens, want we hebben het hier over een animatiefilm uit 1937. Daarom een 8,5.

Geluid: De Engelse geluidstrack is in DTS-HD 7.1 en de Nederlandse DTS 5.1. Beide geluidstracks klinken zeer redelijk, maar voor deze Blu-Ray versie zou je verwachten dat het "doffe geluid" niet meer aanwezig is. Dit is echter niet altijd zo. Het is duidelijk te merken dat de originele film uit 1937 komt. Op zich heeft dit ook weer zijn charmes. Een 8.

Ondertitels: Naast de Nederlandse ondertitels zijn er o.a. ook Italiaanse, Engelse en Spaanse ondertitels en Engels voor doven en slechthorenden.

Zie hieronder enkele screenshots, die overigens niet de HD beeldkwaliteit hebben (muisklik voor een vergroting):

Bekijk de afbeeldingBekijk de afbeelding

CONCLUSIE
Jong en oud genieten nog steeds van de 2-D animatiefilms van Disney. Dit weet Disney ook, dus zij brengen komende jaren Blu-Ray Diamond Editions uit van hun vele klassiekers. Dit lijkt ook gepaard te gaan met een geheel nieuwe 2-D klassieker, The Princess and The Frog. Deze Diamond Edition van Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen met goede beeldkwaliteit, de luxe verpakking en uitgebreide, speelse en interessante (zoals "Hyperion Studios") extra's maakt deze uitgave tot een must have voor de Disney fan. De extra bijgeleverde DVD versie lijkt wat overbodig, maar kan goed dienen als tussenoplossing tot de aanschaf van een Blu-Ray speler of kan bestemd zijn voor de kinderkamer of de auto.

Beeld
8,5
Geluid