Blu-ray

Blu-Ray Review: The Hurt Locker

Beste Film van Beste Regisseur met Beste Script en Beste Geluid en (Geluids-)Editing.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Bram de Groot op 09.03.2010 om 09:37 in Blu-ray

Regie: Kathryn Bigelow | Cast: Jeremy Renner (James), Anthony Mackie (Sanborn), Brian Geraghty (Eldridge), Guy Pearce (Thompson), Ralph Fiennes e.a. | Speelduur: 131 minuten | Jaar: 2008 | Retail release: 24 februari 2010 | EAN: 5051888040423 | FilmTotaal Recensie

Geen vette visual effects, geen enorm budget en zeker geen overbekende sterrencast. The Hurt Locker van regisseur Kathryn Bigelow, de ex-vrouw van James "Big Budget" Cameron, is een kleine film over de gevaren, het vertrouwen en de waanzin tijdens de oorlog in het algemeen en het huidige voortslepende conflict in Irak. Zeker niet de ingrediënten van een doorsnee Hollywoodfilm. Al met al wél een film die de Oscar voor Beste Film kan winnen. En dat deed het zondagavond dan ook. Het oorlogsdrama draaide in Nederland zeer beperkt in de bioscoop en dat is eerder logisch dan raar, aangezien menig filmkijker zijn bedenkingen heeft bij het explosieve oorlogsdrama. In de plaatselijke mediawinkels zal er voorlopig voldoende vraag zijn naar de film die afgelopen zondagnacht in totaal zes Oscars won. Sinds eind februari is dé must-see film van deze week beschikbaar op Blu-Ray.

The Hurt Locker geeft een beeld van de gevaarlijke werkzaamheden van een Amerikaanse bombsquad in Irak, waar tot op de dag van vandaag zowat dagelijks doden vallen bij allerlei grote en kleine (bom)aanslagen. Wanneer sergeant James (Jeremy Renner) de leiding krijgt over een getraind ontmijningsteam, sleept hij zijn ondergeschikten roekeloos mee in een dodelijk kat-en-muisspel met de vijand. De dood laat hem schijnbaar onverschillig. Terwijl de mannen hun losgeslagen leider onder controle proberen te houden, explodeert de stad in chaos. [/i]

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Hurt Locker of klik verder naar de HD versies.

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Hurt Locker 97%. De IMDb noteert een 8,0 (bij 47 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7.9. In zijn FT recensie geeft Kaj van Zoelen 4 sterren.
Een uitgebreide reactie van FT bezoeker Timdekw: Ik vond de film enigszins tegenvallen.
Er wordt gezegd dat de film erg realistisch is... ik vind de roekeloosheid van het hoofdpersonage alles behalve realistisch. De film begint erg spannend en blijft dat ook een tijdje, maar op een gegeven moment zakte het tempo in en had ik moeite om mijn aandacht bij de film te houden.
Het moraal van het verhaal is ook compleet aan mij voorbij gegaan, waar gaat de film nou eigenlijk over?? Het blijkt gewoon een aaneenschakeling van losse missies en dan???
De acteerprestaties zijn erg goed, het camerawerk is prachtig en binnen het oorloggenre is dit toch een boven gemiddelde film. Maar helaas niet zo goed dat hij aan de top staat. De Oscar nominaties zijn erg makkelijk te verklaren, net zoals iedere andere oorlogsfilm waar Amerikanen bij betrokken zijn krijgt ook The Hurt Locker een aantal nominaties, maar beste film? Beste regie? Beste muziek?
De enige Oscar die de film naar mijn mening dan nog verdient is misschien die van beste camerawerk, we zullen het zien.

Het budget van The Hurt Locker was $15 miljoen. Ook in de States heeft de film tot op heden nog geen grote release gekregen. Het oorlogsdrama draaide in maximaal 535 (van de circa 4000). De teller staat op dit moment op een kleine $20 miljoen wereldwijd.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in een basic Blu-Ray keepcase. Naast het bovenschrift "Cut The Red One" is het opvallend dat er geen enkele aanduiding op de hoes staat over de negen Oscarnominaties. Dit komt vermoedelijk omdat de release (een aantal keer) is uitgesteld. Het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Naast de vele bommen en granaten heeft de Blu-Ray van The Hurt Locker de volgende extra's aan boord:

> Behind The Scenes * * * *
Standaard achter de schermen docu van zo'n 12 minuten, niet in HD (en dat valt direct op). Het minimale wat er als extra aan een Blu-Ray toegevoegd kan worden. Desondanks wel de moeite waard om te kijken hoe ze de film hebben opgenomen in Jordanië en deels in Koeweit. Regisseur Bigelow en aantal castleden komen aan het woord en er worden opnames van scenes in beeld gebracht. Het was mooier geweest als er een aantal onderwerpen in losse docu's waren gestopt. Voor mensen die een hekel aan extra's hebben en toch iets willen weten over de Oscarwinnaar, is dit zeker de moeite waard.

> Trailer * *
De trailer van de film, die iets van de leegte moet vullen die achterblijft na het zien van de zeer beperkte "extra's". Bij het starten van de disc zijn overigens twee trailer te zien van andere films.

BEELD EN GELUID
Getest op Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Harman Kardon HS 200.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van The Hurt Locker komt volgens de hoes in 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1). Wat meteen opvalt zijn de prachtige kleuren (ondanks de woestijn) en de sublieme scherpte van omgevingen en de cast. Helaas zit er wel een heel lichte korrel in die in sommige scènes wat meer aanwezig is dan nodig is. Het lijkt echter bedoeld door de regisseur en dat maakt het acceptabeler. Het blijft een genot om naar te kijken, zeker als je een keer een DVD versie hebt gezien. Een heel andere ervaring! Door de scherpte en kleur is de 9,5 helemaal terecht.

Geluid: Er worden een Engelse Dolby TrueHD 5.1 en een Engelse DTS 5.1 geluidstracks meegeleverd. Net als het beeld is het geluid voortreffelijk. Heerlijk om te horen bij zowel de actiescènes als de wat meer behoudende scènes. Het mooie is ook dat het geluid helemaal bij het voortreffelijke beeld past. Door het kleurrijke beeld te combineren met het heldere maar ook volle geluid, komt de film helemaal tot zijn recht.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands, Engels en Frans.

CONCLUSIE
The Hurt Locker is een zeer aardige film als je geen enorm spektakel verwacht in het standaard Hollywoodformat. In het oorlogsdrama zitten een aantal prachtige en ook indrukwekkende scènes die je langer bijblijven. Deze worden afgewisseld met onvoorspelbare beslissingen van de hoofdpersoon, die na een tweede keer kijken toch iets meer begrijpbaar worden.
De Blu-Ray versie is in een aantal opzichten vrij basic, mede omdat de extra's zéér beperkt zijn. De beeld- en geluidskwaliteit zijn echter van erg goede kwaliteit! Voorlopig een gewild object, aangezien je als High Definition filmliefhebber de Oscarknaller van 2010 toch wel gezien moet hebben in de beste beeldkwaliteit.

FT cijfer
7,9
Beeld