Blu-Ray Review: Moon

Schitterend Sci-Fi drama op eenzame hoogte.

Regie: Duncan Jones | Cast: Sam Rockwell (Sam Bell), Kevin Spacey (GERTY) | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2009 | Retail release: 25 maart 2010 | EAN: 8716777931271 | FilmTotaal Recensie

Het was voor regisseur Duncan Jones niet de makkelijkste opdracht: een film maken met maar één echte acteur, op de maan. Het resultaat is met Moon mogelijk ver boven verwachting, want naast dat de sfeer in de film valt te prijzen, is het optreden van acteur Sam Rockwell bewonderenswaardig. De sci-fi film gaat in 2009 op het Sundance filmfestival in première. Daarna krijgt de film nooit de aandacht die het verdient. Moon draait in een beperkt aantal zalen in de States en doet het in de Box Office niet echt overweldigend. Het wint wel zo'n 17 internationale filmprijzen, waaronder een BAFTA Film Award. De sci-fi film is misschien wel de grootste afwezige op de Oscaruitreiking eerder dit jaar. Sinds eind maart is de film op Blu-Ray verkrijgbaar.

In Moon woont astronaut Sam Bell al bijna drie jaar op de maan in opdracht van Lunar Industries. Hij leeft daar een eenzaam bestaan en door een defecte satelliet heeft hij amper contact met zijn vrouw Tess en driejarige dochter Eve. Zijn enige maatje aan boord is Gerty: een robot. Onverwacht krijgt Sam gezondheidsproblemen en gaat hallucineren waardoor hij een bijna-fataal ongeluk krijgt. Als hij terug is op zijn basisstation, ontmoet hij zijn jongere en gewelddadigere 'ik'. Deze tweede Sam beweert dat hij daar is om hetzelfde driejarige contract uit te dienen. Dan begint de strijd van de 'echte' Sam om zo snel mogelijk uit te vinden wat er verkeerd is gegaan en hoe hij op een veilige manier terugkomt naar huis.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Moon of klik verder naar de HD varianten:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Moon 89%. De IMDb noteert een 8 (bij 42 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,6. In zijn FT recensie geeft Danny van den Brink 4,5 sterren.
Een reactie van FT bezoeker Spijker 2: Goeie film! Simpel verhaal maar erg goed uitgewerkt (al lijkt het soms wel een beetje erg veel op "jatwerk". Op sommige momenten is het net of je naar 2001 van Kubrick zit te kijken). Maar wat een sublieme rol van Sam Rockwell!
Het productiebudget van Moon bedroeg zo'n $5 miljoen. In het openingsweekend in 8 theaters in de States haalde de film $136,046 op. De teller stopte uiteindelijk op $5 miljoen. Wereldwijd werd er $8,6 miljoen verdiend. De opbrengsten in Nederland, waar de film beperkt te zien was, zijn onbekend.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in een basic Blu-Ray keepcase. Het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Op de Blu-Ray van Moon staan de volgende eenzame extra's.

Making of * * * * *
Erg aardige "making of" docu, waarin alles over de productie aanbod komt. Er zijn interviews met Sam Rockwell en regisseur Duncan Jones. Ook zijn er vele achter de schermen shoots te zien en wordt er ingegaan op scenes, decors en allerlei feitjes en weetjes. Leuk!

Trailer *
De trailer van de film. Puur ter opvulling.

BEELD EN GELUID
Getest op Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Harman Kardon HS 200.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van Moon komt volgens de hoes in 1080p 16 : 9 (2.35). De extra's zijn in Standaard Definition. Omdat er naar een sci-fi film wordt gekeken, is de aanwezige lichte grain niet echt gewenst. Ondanks dat de grain tijdens gehele film (bedoeld) te zien is, valt de beeldkwaliteit helaas ietjes tegen. Desondanks blijft het wel mooi scherp en de licht-donkere sfeer onaangetast. Een 8,5.

Geluid: Er wordt een Engelse 5.1 DTS-HD geluidstrack meegeleverd. Het geluid is ondergeschikt aan het verhaal. Actiescènes zijn er nauwelijks en de film draait voornamelijk rond de dialoog. Dit maakt de beoordeling op het gehoor er niet bepaald makkelijker op. Gelukkig zijn er wel veel omgevingsgeluiden te horen en geeft het de film een geloofwaardige en mysterieuze / claustrofobische sfeer mee. Een 9.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands en Frans.

CONCLUSIE
Geen grote filmnominaties/-prijzen, geen grote release en eigenlijk ook te weinig aandacht. De sci-fi film Moon mag als één van de meest ondergewaardeerde films van 2009 gezien worden. Het hoge aantal stemmen op IMDb (ruim 42.000) geeft aan dat het drama bij de filmliefhebber is opgevallen. Moon wordt met name gedragen door de indrukwekkende rol van Sam Rockwell, die we binnenkort in Iron Man 2 gaan zien.
De Blu-Ray versie van Moon is een redelijke uitgave. Beeld en geluid stellen niet teleur, al had het beeld iets beter gekund. De beperkte extra's zijn voor deze film simpelweg voldoende, maar een fan van docu's had misschien meer willen zien. Al met al is de blauwe schijf van Moon niet alleen aan te raden bij de fan (met "blauwe schijvenspeler"), maar ook aan alle liefhebbers van goede behoudende films met uitstekende acteerprestaties.

FT cijfer
7,6
Beeld