Blu-Ray Review: War of The Worlds

Is de HD uitgave van oudere titels noodzakelijk?

Regie: Steven Spielberg | Cast: Tom Cruise (Ray Ferrier), Dakota Fanning (Rachel Ferrier), Justin Chatwin (Robbie Ferrier), Miranda Otto (Mary Ann Ferrier), Tim Robbins (Harlan Ogilvy) e.a. | Speelduur: 116 minuten | Jaar: 2005 | Retail release: 3 juni 2010 | EAN: 8714865331637 | FilmTotaal Recensie

Ondertussen is Blu-Ray niet meer te ontwijken in de plaatselijke cd/dvd-winkel. Naar verwachting gaat deze High Definition schijf de Dvd binnen enkele jaren de das omdoen en worden zo de overbekende zwarte hoesjes omgeruild voor de kleine opvallende blauwe keepcases. Tot die tijd zijn de maatschappijen hun Blu-Ray catalogus flink aan het uitbreiden door elke maand enkele grote oudere titels op de markt te brengen. Zo ook Paramount, die eerder deze maand de sci-fi remake War of The Worlds (2005) van Steven Spielberg en met Tom Cruise in het schap gooide. De film was een groot financieel succes en tot op heden gingen er wereldwijd vast vele Dvd’s over de toonbank. In deze review de film in een vogelvlucht en een vergelijking met een eerder verschenen Dvd versie.

In War of The Worlds is Ray Ferrier (Tom Cruise) een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is teveel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van War of the Worlds of klik door naar de andere versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt WotW 74%. De IMDb noteert een 6.6 (bij bijna 120 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven ook een 6.6. Frank Stol geeft 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.
Een reactie van FT bezoeker Mcjansen84: …er waren een aantal scènes die ik persoonlijk overbodig vond, en ik zat me ook af en toe een klein beetje te ergeren aan Dakota Fanning in de allereerste scènes vooral de scene in de auto... Wat je wel duidelijk ziet is dat dit geregisseerd is door Spielberg, mooie scènes verschillende camera punten continue, op een aparte manier spannende momenten in beeld brengen... etc, de film duurt net aan een uur en 3 kwartier had langer gekund, en het einde vond ik ook te snel gaan en beetje te 'kazig'...
Het productiebudget van War of the Worlds bedroeg circa $132 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de sci-fi film bijna $65 miljoen en eindigde op ruim $234 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een mooie $591,7 miljoen. In Nederland leverde de film $5,2 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray van War of The Worlds. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase. De HD variant wordt vergeleken met de 2 disc Dvd Special Edition uit 2005. Bekijk hieronder de Dvd (links) en de Blu-Ray (rechts) versie (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van War of The Worlds bevat net als de Dvd een flinke hoeveelheid extra’s. Verwacht geen nieuwe extra’s op de Blu-Ray, of je moet een fotogalerij en een teaser trailer als een enorme toevoeging zien. De extra’s zijn zeker wel het kijken waard. Met name de verschillende Production Diaries zijn erg aardig om eens te aanschouwen na het zien van de hoofdfilm. Ook de docu Pre-Visualization mag er zijn. Op het gebied van de extra’s ben je met de Blu-Ray dus niet veel beter uit. Nog een min-puntje is dat de extra’s op de Blu-Ray niet in HD zijn. Daarom net aan een 7 voor de "gekopieerde" extra's op de Blu-Ray.

Deze volgende extra’s zijn aanwezig. Achter de extra staat aangegeven welke alleen te zien is op de Blu-Ray versie.

BEELD EN GELUID
Getest op Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Harman Kardon HS 200.

Beeld:
Blu-Ray: in 1080p HD 16x9 1.85 : 1 / Dvd: SD 16x9 1.85 : 1.
De beeldkwaliteit van de WotW Blu-Ray uitgave is in vergelijking met de Dvd zeker een stuk beter, ook al wordt de Dvd geupscaled afgespeeld. Eigenlijk is dit een beetje een valse vergelijking, want het kan bijna niet anders dan dat een Blu-Ray een betere beeldkwaliteit heeft dan Dvd. Uit ervaring kan hier echter aan toegevoegd worden dat er Blu-Ray schijven te koop zijn die niet altijd de verwachting waar kunnen maken en eigenlijk een iets betere Dvd uitgave zijn. Als er een vergelijking wordt gemaakt met uitgaven van recentere films uit het HD tijdperk, dan is de kwaliteit van de WotW Blu-Ray iets minder dan verwacht. Dat is toch jammer, want het is een toptitel met goede CGI en een film die de beste kwaliteit verdient. De kleuren zijn iets onnatuurlijk en er is veel grain aanwezig. Dit laatste kan uiteraard door Spielberg zijn bedoeld om een bepaald effect te creëren, maar het blijft voor een HD fanaat frustrerend. Een 8.

Geluid:
Blu-Ray: in 5.1 DTS-HD Engels en DD 5.1 Duits Frans Italiaans Spaans / Dvd: Engels DTS & DD 5.1.
Het geluid is overdonderend bij zowel de Dvd als Blu-Ray versie. In dit geval is het moeilijk te meten of de Blu-Ray daadwerkelijk een betere geluidskwaliteit levert. Met voornamelijk alleen kwalitatief goede en vrij dure apparatuur kan dit namelijk te gehore komen. Deze is helaas niet aanwezig. Voordeel hierbij is echter dat de gemiddelde kijker genoegen neemt met een standaard DTS geluidstrack. Deze klinkt bij WotW namelijk bijzonder goed. Een 9.

Ondertitels: De ondertitels bij de film op de Blu-Ray versie zijn in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Engels en Spaans. Ook de Dvd versie bevat vele ondertitels.

CONCLUSIE
De film War of the Worlds was in 2005 een monsterhit aan de internationale Box Office. Ondanks dat er veel kritiek was op de vlotte eindscène van de Spielberg film, mogen de makers terugkijken op een geslaagde en spannende sci-fi film, die goed is voor een heerlijke filmavond.
De Blu-Ray van WotW die onlangs is uitgegeven, voegt alleen wat toe aan je collectie als je de sci-fi film nog niet hebt of als je een echte diehard HD fan bent. De beeldkwaliteit is zeker beter dan die van de Dvd, maar haalt het helaas niet bij de kwaliteit van releases van de nieuwste films. De extra’s op de Blu-Ray schijf zijn niet vernieuwend en helaas ook niet in HD. Erg jammer. De twee grote plus punten aan deze HD uitgave zijn eigenlijk alleen dat je de film nu enerzijds in een zeer acceptabele HD kwaliteit kunt bekijken en anderzijds dat de verkoopprijs verhoudingsgewijs (aanbiedingen niet meegenomen) gelijk ligt aan de prijs van de Dvd versie.

FT cijfer
6,6
Beeld