Blu-Ray Review: The Lovely Bones

Peter Jacksons "kleine" film tussen spektakelstukken The Lord of the Rings, King Kong en The Hobbit.

Regie: Peter Jackson | Cast: Saoirse Ronan (Susie Salmon), Mark Wahlberg (Jack Salmon), Rachel Weisz (Abigail Salmon), Stanley Tucci (George Harvey), Susan Sarandon (oma Lynn), e.a. | Speelduur: 135 minuten | Jaar: 2009 | Bioscooprelease: 25 februari 2010 | Retail release: 17 juni 2010 | EAN: 8717721330669 | FilmTotaal Recensie

Na de Lord of The Rings trilogie (2001-2003) en King Kong (2005) keek zo'n beetje de gehele filmwereld met spanning uit naar de nieuwe film van Peter Jackson. Deze verscheen in 2009 met de film The Lovely Bones, gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijfster Alice Sebold. Helaas voor Jackson en eigenlijk iedereen die er naar uitkeek, was het resultaat erg mager. Met name het verhaal kreeg er flink van langs van de critici en ook de opbrengst aan de bioscoopkassa viel tegen. Eigenlijk liet alleen het acteerwerk van Saoirse Ronan en met name Stanley Tucci indruk achter. De laatste werd zelfs genomineerd voor een Oscar en een Golden Globe voor Beste Mannelijke Bijrol. Sinds enkele weken is The Lovely Bones verkrijgbaar op Dvd en een 2 disk Blu-Ray.

SYNOPSIS
In The Lovely Bones wordt Susie Salmon (Saoirse Ronan), een meisje van veertien, verkracht en vermoord door haar buurman. Vanuit de hemel ziet ze hoe haar familie om gaat met het tragische verlies. Terwijl haar vader ronddoolt om de vermeende moordenaar van zijn dochter op te sporen, verzint haar broertje in alle eenzaamheid een imaginair zusje, verandert de persoonlijkheid van haar zus drastisch en glijdt Susie's moeder langzaam weg van haar gezin. Toch blijkt gaandeweg dat er in Susie's afwezigheid ook een nieuwe kracht schuilt, die de breekbare familiebanden opnieuw met elkaar verbindt. Daarnaast volgt Susie ook de moordenaar, die alle bewijzen probeert te verbergen en op het punt staat opnieuw toe te slaan.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Lovely Bones of klik door naar de HD versies:

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes krijgt The Lovely Bones 33%. De IMDb noteert een 6,6 (bij bijna 28 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,2. John Baak geeft 3 sterren naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.
Een reactie van FT bezoeker Timdekw: ...ik moet zeggen dat ik toch nog aangenaam ben verrast. De acteerprestaties waren prima, ik heb me eindelijk weer eens een keer niet doodgeërgerd aan Mark Wahlberg. De film bevatte prachtige beelden en had naar mijn mening een goed tempo met af en toe wat spanning...
Het productiebudget van The Lovely Bones bedroeg circa $65 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de dramathriller ruim $17 miljoen en eindigde op $44 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op $93,5 miljoen. In Nederland levert de film bijna $760 duizend op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray uitgave van The Lovely Bones. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in een basic Blu-Ray keepcase. Bekijk hierboven het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van The Lovely Bones bevat slechts één extra op de tweede schijf van de uitgave. Dit is een extra die met veel liefde is gemaakt, maar wel je aandacht vraagt. Aangezien de goede extra 15 Weken Dagboek ook in delen (eigenlijk weken) te bekijken is en in HD wordt voorgeschoteld, een 8,5 voor deze extra.

Op de tweede Blu-Ray schijf staat de 3 uurdurende "Making of" van The Lovely Bones opgedeeld in drie afzonderlijke hoofdstukken, die weer onderverdeeld zijn in weken. Het eerste gedeelte kan bekeken worden via USA Principal Photography (week 1 t/m 8). Het tweede gedeelte heet New Zealand Principal Photography (week 9 t/m 13) en het laatste derde deel heet Visual Effects Photography (week 14 en 15). Dit zeer uitgebreide "15 Weken Dagboek" wordt ingeleid door Jackson zelf. Hij vertelt de kijker dat ze zochten naar een afwijkende aanpak voor de Dvd uitgave. Ze hebben er uiteindelijk voor gekozen om het opnameproces stap voor stap te volgen, ondanks dat eindscènes bijvoorbeeld al vrij snel in het proces opgenomen zijn. Deze aanpak is enerzijds zeer verfrissend, aangezien je daadwerkelijk meekijkt met de makers die zeer welwillend meewerken aan het naslagwerk. Ook draaien er extra camera's mee die de opnames volgen zodat je een opname ziet van de opname, waarbij je enorm kleurverschil ziet tussen de uiteindelijk scene en de daadwerkelijk opnameomstandigheden. Bij de Visual Effects Photography zie je tevens dat er vele visual effects aan toe worden gevoegd. Anderzijds vraagt deze uitgebreide extra wel je aandacht, aangezien dit dagboek drie uur van je tijd in beslag neemt. Het is fraai om te zien dat er bij deze extra voldoende aandacht besteed is aan de verwerking van de fraaie (afwijkende) visual effects. Ook erg mooi dat deze extra in High Definition is. Puike extra!

BEELD & GELUID
Getest op Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Harman Kardon HS 200.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van The Lovely Bones komt volgens de hoes in 1080p HD 16x9 2.35 : 1. Het beeld van deze uitgave is haarscherp en de eventuele grain die te zien is, is verre van storend. De beelden met de grote boom zijn echt waanzinnig. Wat misschien op te merken valt, is dat de kleuren wel erg zijn opgelicht. Het is overduidelijk een kleurrijke film, maar er is toch iets te veel kleur meegegeven, aangezien is sommige scènes de kleuren er flink uitspringen. Desondanks mag het beeld er zeker zijn. Een 8,5.

Geluid: Naast de Engelse DTS-HD 5.1 geluidstrack bevat de hoofdfilm ook een Duitse, Franse, Spaanse en Italiaanse Dolby Digital 5.1 track. Ook de extra's zijn in Dolby Digital 5.1. Ook het geluid is van prima kwaliteit. De voice-over is vaak te horen en overruled de rest niet. De wat meer heftige (spannende) scènes in de film klinken ook muzikaal uitstekend. Een 9.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Zweeds, Deens, Noors, Fins en Engels voor doven en slechthorenden.

CONCLUSIE
The Lovely Bones van Peter Jackson valt klaarblijkelijk niet bij iedereen in de smaak. Desondanks herbergt de film wel goed acteerwerk en enkele afwijkende CGI scènes. Het kan niet anders zijn dat er voldoende mensen met genoegen naar deze fantasythriller hebben zitten kijken.
De Blu-Ray uitgave komt met slechts één puike extra, namelijk de 15 Weken Dagboek. Het bekijken van deze extra is echter tijdrovend, aangezien het 3 uur duurt. Echt iets voor de liefhebber en ook een extra waar vele uitgaven nog iets van kunnen leren. De beeld- en de geluidskwaliteit zijn van prima kwaliteit. Wat bij het beeld opvalt, is dat de kleuren er soms erg uitspringen. Zeker niet storend, maar het had iets minder gemogen. Verder haar en haar scherp!

FT cijfer
7,2
Beeld