Blu-Ray Review: I Love You Phillip Morris

De komedie met Jim Carrey en Ewan McGregor die we niet mochten zien...

Regie: Glenn Ficarra & John Requa | Cast: Jim Carrey (Steven Russell), Ewan McGregor (Phillip Morris), Leslie Man (Debbie), Rodrigo Santoro (Jimmy Kemple), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2009 | Bioscooprelease: 22 april 2010 | Retail release: 2 augustus 2010 | EAN: 5051888056806 | FilmTotaal Recensie

De Blu-Ray van de komedie I Love You Phillip Morris had eigenlijk al maanden in je sectie Jim Carrey of mogelijk in de buurt van Brokeback Mountain kunnen staan. Dat dit niet het geval is, heeft er alles mee te maken dat er maar weinig filmdistributeurs trek hadden in een film die erg makkelijk omgaat met het voor hen waarschijnlijk nog redelijk moeilijke “verschijnsel” homoseksualiteit. Deze houding is uiteraard nergens voor nodig. Het resulteerde er echter wel in dat we de komische biopic over de meester-uitbreker Steven Jay Russell pas erg laat mochten gaan zien, ondanks dat de film begin januari 2009 goed was ontvangen op het Sundance filmfestival. De film van het regiekoppel Glenn Ficarra en John Requa en met steracteurs Jim Carrey en Ewan McGregor bleek overigens helemaal niet zo schokkend te zijn. Het is eerder een leuke komedie over een oplichter, die stiekem gay is, maar snel uit de kast komt en vervolgens achter de geraniums vandaan kruipt. Nieuwsgierig? Sinds kort is de komedie beschikbaar op de blauwe Blu-Ray schijf en de authentieke Dvd schijf.

SYNOPSIS
In I Love You Phillip Morris heeft Steven Russell (Carrey) werk, is getrouwd met zijn vriend en leid een luxe leven. Wanneer hij op een dag realiseert dat het luxe leven wel erg duur is begint hij met het oplichten van mensen. Hij wordt betrapt en naar de Texaanse gevangenis gestuurd waar hij verliefd wordt op celgenoot Phillip Morris (McGregor). Morris wordt echter al snel vrijgelaten en Russell besluit te ontsnappen om hem achterna te gaan.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van I Love You Phillip Morris.

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes krijgt I Love You Phillip Morris een mooie 81%. De IMDb noteert een 6,8 (bij ruim 11 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 6,9. FilmTotaal Recensent Evert de Vries geeft 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.
Een reactie van FT bezoeker Esteban: …In tegenstelling tot enkele andere van z’n titels heeft Jim Carrey hier dus niet de taak om het geheel gaan op te peppen tot iets grappigs. En dat loont. De man slaagt er meer dan ooit in om een respectabele acteerprestatie te combineren met z’n komisch talent, zonder constant moeten terug te vallen op talloze (en door mij nochtans gewaardeerde) rubbersmoelen en onnavolgbare lichaamsbewegingen…
Het productiebudget van I Love You Phillip Morris bedroeg circa $15 miljoen. Zoals gezegd is het er (voorlopig) niet van gekomen dat de film een landelijke release heeft gekregen in de States. In verschillende andere delen van de wereld kwam de komedie wel in de bioscoop. Dit leidde tot een huidige box office tussenstand van bijna $17 miljoen. In Nederland leverde de film bijna een half miljoen dollar op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van I Love You Phillip Morris. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in de standaard Blu-Ray keepcase. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA’S
Naast de hoofdfilm is er op de Blu-Ray van I Love You Phillip Morris ruimte voor een tweetal extra’s met een totale speelduur van zo’n 15 minuten. Erg mager. De Making of kan bekoren, maar voor een Blu-Ray is het gewoon veel te basic. Een gemiste kans. Een 4.

Aardig opvullertje, zo'n trailer.

Goede making of. Iedereen komt zo'n beetje aan het woord. Tevens zien we veel beelden van achter de schermen. Allemaal in een vogelvlucht, met circa 12 minuten.

BEELD & GELUID
Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Onkyo TX-SR607 i.c.m. Harman Kardon HKTS16BQ.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van I Love You Phillip Morris komt volgens de hoes in 1080p HD 16x9 1.85 : 1. De beeldkwaliteit is erg matig. Het is overduidelijk een slag beter dan Dvd, maar om nou te zeggen dat we naar een prachtige 1080p uitgave zitten te kijke. Er is grain, opzettelijk of niet, en het ziet er soms wat soft uit. Niet echt scherp dus. Een 7,5.

Geluid: Naast de Engelse DTS 5.1 geluidstrack bevat de hoofdfilm ook een Franse DTS 5.1 geluidstrack. Er wordt geen DTS-HD track meegeleverd. Dit in tegenstelling tot vele andere HD uitgaven. Het is echter niet heel erg opvallend. I Love You Phillip Morris is echter een film die het moet hebben van dialoog, de voice-over en flink wat achtergrondmuziek. Het klinkt allemaal goed, maar we hebben duidelijk beter gehoord. Een 8.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands en Frans.

CONCLUSIE
I Love You Phillip Morris is – op mogelijk een paar beelden – bepaald niet schokkend. Dat de distributeurs vallen over een paar blote mannenbillen en een paar zoenende kerels, is verrassend. Dit zien we tegenwoordig toch vaak genoeg in filmland. Het is eigenlijk een lekkere en zeer vermakelijke komedie met een prima rol van Jim Carrey, die je gewoon gezien moet hebben. Meer niet.
De Blu-Ray schijf van de film valt wat tegen. Zo zijn het beeld- en geluidskwaliteit middelmatig en de extra’s zijn mager. Een hele basic uitgave voor de meest ondergewaardeerde komedie van 2009/2010.

FT cijfer
6,9
Beeld