Blu-Ray Review: Clash of the Titans

Weet Clash of the Titans wel te overtuigen in High Definition?

Regie: Louis Leterrier | Cast: Sam Worthington (Perseus), Gemma Arterton (Io), Mads Mikkelsen (Draco), Ralph Fiennes (Hades), Liam Neeson (Zeus), Alexa Davalos (Andromeda) e.a. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 8 april 2010 | Retail release: 18 augustus 2010 | EAN: 5051888056097 | FilmTotaal Recensie

Afgelopen voorjaar verscheen Clash of the Titans in de bioscoop. Ondanks de positieve reacties op de visual effects werd de film redelijk gekraakt door de internationale filmcritici. De aanwezigheid van filmsterren als Sam Worthington, Liam Neeson, Ralph Fiennes en Gemma Arterton konden de remake van het origineel uit 1981 ook niet redden. De kritiek ging - naast een erg matige uitwerking - ook uit naar de 3D effecten. De toegevoegde waarde zou nihil zijn en het bewees dat 3D conversie achteraf niet het resultaat aflevert als een film die is opgenomen in 3D. De filmmakers is het waarschijnlijk allemaal een worst, aangezien Titans bijna een half miljard dollar ophaalde en een vervolg alweer staat gepland. De makers waren zo aardig om aan te geven dat de sequel beter zal moet uitpakken. We gaan het zien in 2012. Het eerste deel is sinds kort verkrijgbaar op Dvd en Blu-Ray.

SYNOPSIS
In Clash of the Titans probeert Perseus (Worthington), geboren als een god, maar opgevoed als een mens, hulpeloos zijn familie te redden van Hades (Fiennes), de wraakzuchtige god van de onderwereld. Perseus biedt zich vrijwillig aan om deel te nemen aan een levensgevaarlijke missie om Hades te vermoorden, voordat die de macht van Zeus (Neeson) kan grijpen, om zo de aarde in een hel te laten veranderen en prinses Andromeda (Davalos) van haar leven te beroven. Bijgestaan door Io (Arterton), een mysterieuze spirituele gids leidt de missie Perseus en zijn groep strijders op een gevaarlijke reis diep de verboden wereld in. Daar moeten ze vechten tegen heidense demonen en andere beesten die geen gevaar vrezen. Perseus zal zijn bestaan en zijn macht als die van een god moeten accepteren en zijn eigen lot moeten creëren, wil hij het uiteindelijk gaan redden.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Clash of the Titans of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Clash of the Titans een zeer magere 28%. De IMDb noteert een 6,0 (bij bijna 44 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 5,8. Thomas Hermssen geeft 2 sterren naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.
Een reactie van FT bezoeker Sha: De special effects zijn best goed, maar er zit te weinig actie in voor de actie liefhebber en te weinig diepgang in het verhaal voor de liefhebbers daarvan. De film hangt er een beetje tussenin...
Het productiebudget van Clash of the Titans bedroeg circa $125 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de thriller ruim $61 miljoen en eindigde op $163,2 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op bijna $492 miljoen. In Nederland leverde de film zo'n $2,2 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Clash of the Titans Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in de standaard Blu-Ray keepcase. Bekijk hierboven het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van Clash of the Titans bevat naast BD Live toegang een mooie hoeveelheid aan extra's met een gezamenlijke speelduur van ruim 1 uur. De toevoeging van Maximum Movie Mode is erg gaaf voor mensen die graag de extra's bekijken tijdens de hoofdfilm. Dit valt Warner Bros te prijzen bij hun Blu-Ray uitgaven. Het is ook erg aardig dat er een alternatief einde is toegevoegd en dat er bijna 20minuten aan verwijderde scènes te zien zijn. De daadwerkelijke extra's staan hieronder weergegeven. Al met al een 8.

Tien korte docu's over van alles en nog wat. De titels zijn Sam Worthington is Perseus, Zeus: Father of Gods and Men, Enter the World of Hades, Calibos: The Man Behind the Monster, Tenerife: A Continent on an Island, Scorpioch, Actors and their Stunts, Wales: A Beautiful Scarred Landscape, Bringing Medusa to Life en Prepare for the Kraken. Deze titels geven al aan dat er stil wordt gestaan bij de verschillende karakters, de monsters, de stunts en de verschillende opnamelocaties. Zeker de filmpjes over de locaties zijn fraai om te zien. Deze focus point komen ook terug in de Maximum Movie Mode.

In deze docu van zo'n 8 minuten zien we hoofdrolspeler Sam Worthington tijdens zijn "stuntscènes". De crew spreekt vol lof over de acteur uit o.a. Avatar en Terminator Salvation en we zien hem inderdaad hier en door flink heen en weer springen. Aardig, meer niet.

Een andere einde van de film, die je uiteraard even moet kijken na het zien van de hoofdfilm.

Een groot aantal verwijderde scènes in een kleine 20 minuten. Met name de discussies tussen de goden komen veel in beeld. Erg jammer dat er geen commentaar bij zit van bijvoorbeeld regisseur Louis Leterrier.

Via www.wbdigitalcopy.com kan er een digitale kopie gedownload worden. Lees hier meer over het nut van de digitale kopie.

BEELD & GELUID
Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Onkyo TX-SR607 i.c.m. Harman Kardon HKTS16BQ.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van Clash of the Titans komt volgens de hoes in 1080p HD 16x9 2.4 : 1. Vanaf de openingsscène is duidelijk te zien dat het goed zit met de beeldkwaliteit, ondanks het vrij sombere kleurenpallet van de film. De scherpte is prima en er is geen storende grain zichtbaar. De CGI beelden zijn over het algemeen vrij goed, maar op zich sommige momenten werken deze toch net iets beter op het grote bioscoopscherm dan op het haarscherpe thuisscherm. Verder weinig op aan te merken, een 9.

Geluid: Naast de Engelse DTS-HD 5.1 en geluidstrack bevat de hoofdfilm ook een Franse, Duitse, Italiaanse en Spaanse Dolby Digital 5.1 geluidstrack. Ook het geluid is zoals het hoort. Met de juiste settings prachtig om te horen. Een kleine opmerking kan zijn dat er met name veel aandacht is voor de vele actiescènes. Zeker bij de scene als ze opzoek zijn naar en vechten met het slangenmens Medusa. De dialoogscènes hadden wat meer achtergrondgeluiden verdiend. Desondanks een 9.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands, Engels (voor doven en slechthorenden), Frans, Spaans, Portugees, Zweeds, Fins, Deens, Noors, IJslands en Duits.

CONCLUSIE
Dat Clash of the Titans het in de bioscoop goed heeft gedaan, is niet verwonderlijk. Op het grote scherm pakte de avonturenfilm goed uit en is het verhaal al snel wat minder van belang. De kritiek op de 3D is vast terecht geweest en daarom is het vast een geruststelling dat een Blu-Ray gewoon in basic 2D wordt geleverd. Tot op heden dan.
De Blu-Ray van Clash of the Titans is een must-have voor de liefhebber van de film én High Definition. De surroundeffecten zijn in een aantal acteisecenes een genot voor het oor. Ook de extra's zijn erg aardig. Zeker omdat deze ook worden verwerkt in de Warner Bros. Maximum Movie Mode.

FT cijfer
5,8
Beeld