Blu-Ray Review: Prince of Persia: The Sands of Time

Ook hoogstaande game-verfilming van Disney bijt lichtelijk in het stof.

Regie: Mike Newell | Cast: Jake Gyllenhaal (Dastan), Gemma Arterton (Tamina), Ben Kingsley (Nizam), Alfred Molina (Sjeik Amar), Toby Kebbell (Garsiv), Richard Coyle (Tus), Ronald Pickup (Koning Sharaman), Steve Toussaint (Seso), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 20 mei 2010 | Retail release: 1 september 2010 | EAN: 8717418275068 | FilmTotaal Recensie

Maar mondjesmaat verschijnen er vermakelijke verfilmingen van populaire games in de bioscoop. Titels die nog enigszins door de beugel kunnen zijn bijvoorbeeld de lopende Resident Evil reeks, de twee Tombraider films en Silent Hill (2006). De grootste blunders van de afgelopen paar jaar zijn waarschijnlijk Alone in The Dark (2005) en BloodRayne (2005), beide van "patenthouder" Uwe Boll. Door het matige succes van het genre was het opmerkelijk dat Disney het samen met producent Jerry Bruckheimer en regisseur Mike Newell (Four Weddings and a Funeral, 1994) aandurfde het bekende Prince of Persia tot leven te wekken. De mooie visual effects, een prima cast en de Pirates of the Carribean films als voorbeeld hebben echter niet geleid tot het succes dat Disney mogelijk in het vooruitzicht zag. In tegenstelling tot de critici reageerde het publiek overigens wel positief. Dit betaalde zich uiteindelijk uit in voornamelijk waardering, aangezien de film in de States uitgroeide tot één van de flops van afgelopen filmzomer. De wereldwijde cijfers hebben het kostbare actiespektakel staande gehouden. Sinds begin september is Prince of Persia: The Sands of Time verkrijgbaar op Dvd en Blu-Ray.

SYNOPSIS
In Prince of Persia: The Sands of Time groeit Dastan (Gyllenhaal) op als weesjongen in de straten van de koninklijke stad Nasaf. De koning ziet potentie in hem en besluit Dastan te adopteren en op te nemen in de koninklijke familie. Eenmaal volwassen gaat Dastan samen met zijn stiefbroers op veldtocht om zijn rijk te verdedigen. Ook het afgelegen bergkoninkrijk van de mooie prinses Tamina (Arterton) fungeert als doelwit. Maar Dastan weet niet dat de prinses de hoeder is van een magische 'dolk der tijd', waarmee de tijd enkele ogenblikken kan worden teruggehaald. Een machtig wapen, dat niet in verkeerde handen mag vallen. Maar een verrader binnen het Perzische koningshuis heeft het echter op de magische dolk voorzien.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Prince of Persia: The Sands of Time of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Prince of Persia: The Sands of Time een zeer magere 37%. De IMDb noteert daarentegen een redelijke 6,8 (bij bijna 40 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een zeer respectabele 7,4. Ook onze recensent Frank Stol is met drie sterren redelijk positief naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.
Een korte maar duidelijke reactie van FT bezoeker B@chelor: Een lekkere popcorn film dus.
Het productiebudget van Prince of Persia: The Sands of Time bedroeg circa $200 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de gameverfilming $30 miljoen en eindigde op bijna $91 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op ruim $335 miljoen. In Nederland leverde de film een dikke $2,5 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Prince of Persia: The Sands of Time. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in de standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen een fraaie kartonnen sleeve. Een gewoonte van Walt Disney. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van Prince of Persia: The Sands of Time bevat slechts twee extra's met een gezamenlijke speelduur van een kleine 20 minuten. Het valt een beetje tegen wat Disney dit keer toevoegd aan de hoofdfilm. Bij bijvoorbeeld de Blu-Rays van Pirates of the Carribean en de Walt Disney Classics (zie hier en hier) zaten veel meer extra's. De Making of bij PoP is aardig, maar voldoet niet aan de verwachting. Mede omdat we van Disney beter gewend zijn al met al een 4 voor de extra's.

Een standaard Making of docu van zo'n 15 minuten. De opnamelocaties (bijv. Marokko), de enorme sets, de vele kostuums en de visual effects komen voorbij. De korte speelduur is op zich niet zo heel erg. Vermakelijk.

Een verwijderde scene met de titel Het banket: Garsiv presenteert hoofden. Een gedeelte van deze scene is overigens wel te zien in de film, waardoor het eerder een "extended scene" is dan een "deleted scene".

BEELD & GELUID
Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Onkyo TX-SR607 i.c.m. Harman Kardon HKTS16BQ.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van Prince of Persia: The Sands of Time komt volgens de hoes in 1080p HD 16x9 2.40 : 1. Wederom bewijst Disney dat ze het helemaal op een rijtje hebben. Het beeld is van de bovenste plank, aangezien scherpte, diepte en de donkere scènes van zeer goede kwaliteit zijn. Een diehard HD fan zou kunnen vallen op de licht aanwezige grain. Dit is echter bedoeld om er een filmisch effect aan te geven. Het nadeel van het perfecte HD beeld is dat de vissual effects snel te herkennen zijn als "computermagie". Dit neemt niet weg dat dit prima demo-materiaal kan zijn in de lcd-showroom. De volle mep: een 10.

Geluid: De hoofdfilm heeft een Engelse DTS-HD 5.1 geluidstrack. De geluidskwaliteit sluit aan op de beeldkwaliteit. Je hoort niet vaak beter. De surround effecten zijn goed hoorbaar en de verschillende kanalen worden op juiste momenten gebruikt. Ook de kleine details gaan niet verloren en tijdens de actiescènes ben je soms bijna geneigd het volume iets terug te zetten. Geweldig! Ook een 10.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn o.a. in het Nederlands, Engels en Engels voor doven en slechthorenden).

CONCLUSIE
Zand erover, we vergeven de makers dat Prince of Persia: The Sands of Time niet helemaal uit de verf komt. Het is een vermakelijke film geworden die het goed doet op het grote scherm en ook zeker op het kleine scherm. Dat de gameverfilming flink lichtelijk in het stof moest bijten met het oog op de opbrengsten, kan mogelijk te verklaren zijn dat hoofdrolspeler Gyllenhaal niet helemaal de juist gecaste persoon is voor het fantasierijke actiespektakel. Anderzijds: is er eigenlijk wel een groot publiek voor gameverfilmingen?
Zoals we van Disney gewend zijn krijgen we waar voor ons geld. De Blu-Ray schijf wordt geleverd in een fraaie verpakking en het beeld-/geluidskwaliteit zijn van de bovenste plank. Enige (grote) nadeel is dat de extra's zeer ondermaats zijn. Met eigenlijk alleen een Making of documentaire is de schijf erg mager. Een misser van Disney, waarvan we over het algemeen juist wel een mooie lijst extra's verwachten.

FT cijfer
7,4
Beeld
10
Geluid
10
Extra's
4
Verpakking
7
Conclusie
bijna DONKERBLAUW*

* Vanaf heden is er geen eindcijfer, maar een BD (Blu-Ray Disk) Conclusie uitgedrukt in de veelzeggende en toepasbare termen LICHTBLAUW / BLAUW / DONKERBLAUW. Bij de beoordeling van de "blauwe" schijf wegen zaken als beeld, geluid en extra's zwaarder dan het FT cijfer en de verpakking.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van Prince of Persia: The Sands of Time is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij je plaatselijke Dvd en BD winkel.

Met dank aan de uitgever Walt Disney Studios voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.