Blu-Ray Review: De Gelukkige Huisvrouw

Oogappeltje Carice van Houten met postnatale depressie in succesvolle verfilming van bestseller Heleen van Royen.

Regie: Antoinette Beumer | Cast: Carice van Houten (Lea), Waldemar Torenstra (Harry), Joke Tjalsma (Henriette), Jaap Spijkers (Theo), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 15 april 2010 | Retail release: 29 september 2010 | EAN: 8713053800092| FilmTotaal Recensie

Begin dit jaar ging met De Gelukkige Huisvrouw de tot op heden succesvolste Nederlandse film van 2010 in première. De "platina" verfilming van de autobiografische debuutroman van Heleen van Royen, volledig gecentreerd rond het personage Lea met een heftige postnatale depressie, was een groot succes in de vaderlandse bioscoop aangezien het ruim een half miljoen bezoekers trok. Grootste reden is waarschijnlijk de aanwezigheid van Carice van Houten. Na films als Zwartboek (2006), Alles is liefde (2007) en Komt een vrouw bij de dokter (2009) is zij ondertussen uitgegroeid tot Nederlands oogappeltje op het (inter)nationale witte doek. Of het ligt aan haar zeker niet onaardige acteerprestaties of de schaamteloze en in overvloed aanwezige topless scenes is de vraag, maar ze wint begin deze maand de Gouden Kalf voor Beste Actrice. De film is onlangs verschenen op Blu-Ray en Dvd.

SYNOPSIS
In De Gelukkige Huisvrouw is Lea Meyer gelukkig: haar man Harry adoreert haar, brengt het geld met bakken binnen en is, net als Lea zelf, dol op seks. Kortom; Lea's leven is perfect totdat Harry zegt dat hij een kind wil. De bevalling van Harry Junior is een uitputtingsslag. Lea's onverslaanbare humor en optimisme leggen het af tegen het natuurgeweld. Terwijl Harry een intens gelukkige vader is, voelt Lea geen enkele band met de baby. Ze krijgt waanvoorstellingen, zakt weg in psychose en wordt verplicht opgenomen. Aanvankelijk steekt ze de draak met de psychiater, de therapie en met 'de gekken' om haar heen. Maar gaandeweg ontdekt ze dat haar medepatiënten mensen zijn met hele herkenbare angsten en dat er, onder haar onaflaatbare poging van alles een grap te maken, een hoop onverwerkt verdriet schuilt. Eenmaal thuis lukt het haar niet de draad weer op te pikken; ze past niet meer in haar oude leven en zal moeten afrekenen met het verleden voordat ze Een Gelukkige Huisvrouw kan worden.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van De Gelukkige Huisvrouw:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt De Gelukkige Huisvrouw geen percentage. De IMDb noteert een 7,1 (bij 273 stemmen). De bezoekers van FilmTotaal zijn ruim tevreden met een 7,2. FT recensent Thomas Hermssen geeft 3,5 ster n.a.v. zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Schaduwzuster: Ik vond het een fijne film om te kijken: het boek vond ik namelijk aanstellerig geschreven, maar de film vond ik juist lekker vlot. Komt vooral door Carice van Houten, zij straalt! Waldemar Torenstra vond ik wat minder, ik kreeg niet echt sympathiek voor hem in deze rol. De kleine rol van Isis Cabolet vond ik ook erg goed.
Het productiebudget van De Gelukkige Huisvrouw was circa $1,8 miljoen. Het drama haalde in Nederland in het eerste weekend ruim $500 duizend binnen en eindigde op $4,8 miljoen. Ook in België heeft de film gedraaid.

DE BLU-RAY DISK
We vergelijken in deze Blu-Ray Review de 2 disc Special Edition Dvd met de single disc Blu-Ray uitgave van De Gelukkige Huisvrouw. Het Blu-Ray recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in de standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen en kartonnen sleeve. De Dvd uitgave is een luxe uitklapbare kartonnen verpakking. Bekijk hieronder de recensie-exemplaren (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Zowel de Blu-Ray als de Dvd van De Gelukkige Huisvrouw bevat een flinke reeks extra's met een gezamenlijke speelduur van zo'n 1,5 uur. De extra's zijn in tegenstelling van vele andere Blu-Ray en Dvd uitgaven van dezelfde film compleet overeenkomstig. Wel staan de extra's bij de Blu-Ray uitgave op dezelfde schijf. De extra's op de Dvd versie zijn verspreid over de 2 schijven. Met name de Making of, de Verwijderde scenes en de Tv-uitzending 24 uur met... Heleen van Royen vallen op. Een 7,5.

Regisseuse Beumer en de twee scenarioschrijfsters praten over de film tijdens het bekijken van de film. Best aardig, drie vrouwen aan het woord. Het is alleen jammer dat ze niet altijd even veel te melden hebben... Alles is geweldig en prachtig, mooi gefilmd en/of goed geacteerd. Ook stappen ze geregeld in de schoenen van de kijker. Beetje over the top allemaal. Wel goed om te horen dat ze zeer tevreden zijn met het eindresultaat. Zoals wel vaker: audiocommentaren zijn voor de liefhebber.

Een zeer redelijke Making of. Iedereen komt aan het woord, ook schrijfster Van Royen. De hoofdrolspelers Carice van Houten en Waldemar Torenstra vertellen ook over hun acte de precense. De situatie dat het personage Lea zwanger is en met name dat ze moet bevallen worden aandachtig in beeld gebracht. Opvallend dat de Making of voornamelijk over dit deel van de film gaat en het uur dat erna volgt een beetje onderbelicht blijft.

Een trailer en tv-spotje van de film. Altijd aardig. Ook drie trailers van andere Video/Film Express uitgaven.

Titelsong van De Gelukkige Huisvrouw dat het schopte tot een 14e plaats in de Nederlandse Top 40. Het lijkt meer een soort trailer die te veel weggeeft van de film. Voegt verder weinig toe.

Twee verwijderde scenes, die nog niet visueel af zijn. De tweede is een uitgebreidere scene van het stukje met De Wereld Draait Door. Zeker deze is erg aardig.

Twee minuten met slideshows van de visual effects. De meeste zijn niet zo indrukwekkend. Dit is echter logisch, aangezien er op het eerste oog géén heftige visual effects in de film zitten. Desondanks is het erg aardig om te zien hoeveel kleurfilters er over de specifieke opname heengaan.

Lachen, gieren, brullen! Niet dus, erg matige blooper. En slechts één. Zo lachwekkend waren die opnames dus niet...

De aflevering van 24 uur met... met presentator Wilfried de Jong (Holland Sport). Zoals de titel al zegt, staat in deze aflevering schrijfster en tv persoonlijkheid Heleen van Royen ("Voor een gek functioneer ik best aardi
g" ) centraal. Ze heeft naast haar autobiografische debuutroman De gelukkige huisvrouw al meerdere bestseller achter haar naam staan. Mooi programma met goede presentator. Tevens een prima aflevering.

Toch niet altijd even boeiende beelden van de rode loper. Leuk dat het er bijzit, maar dit is toch niet echt de extra waar filmliefhebbers op zitten te wachten. Interessant dus voor het RTL Boulevard publiek. De verslagen komen van het NFF en de website RJ & Rhee.

Reeks foto's uit de film. Helaas geen topless foto's van Carice... Voegt ook bijzonder weinig toe.

BEELD & GELUID
Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Onkyo TX-SR607 i.c.m. Harman Kardon HKTS16BQ.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van De Gelukkige Huisvrouw komt volgens de hoes in 1080p HD (2.35 : 1). De Dvd komt in dezelfde beeldverhouding, echter in SD. Het verschil in kwaliteit is wel degelijk te zien, maar het is niet zo overduidelijk als bij andere uitgaven. De Dvd (geupscaled) ziet er prima uit, al is het beeld van de Blu-Ray merkbaar scherper en iets rijker. Sommige van de extra's op de Blu-Ray komen ook in HD. Ondanks dat de kwaliteit van de Blu-Ray naar wens is, is het niet de meest opvallende HD uitgave. De echte kraakheldere scherpte/diepte ontbreekt. Grain is echter niet zichtbaar. Een 8,5. De beeldkwaliteit van de Dvd zou een 7,5 krijgen, want die ziet er opvallend goed uit. Er worden op dit punt zeker slechtere Dvd's uitgegeven.

Geluid: De Blu-Ray heeft een Nederlandse DTS-HD 5.1 en een PCM uncompressed 5.1 (bioscoopmix) geluidstrack. Opvallend is dat het geluid van de DTS-HD 5.1 een stuk voller klinkt. Harder ook. De bioscoopmix is dan ook niet aan te raden. De Dvd bevat weer drie andere geluidstrack, namelijk een Dolby Digital 5.1, een DTS 5.1 en een Dolby Digital 2.0. De laatste is overduidelijk niet surround, de andere twee wel. De Dolby Digital klinkt prima, maar de DTS is toch net iets rijker/voller. Uiteraard moet je wel over de juiste apparatuur beschikken om DTS / DTS-HD af te spelen. Al met geen geweldige film met veel geluidseffecten, toch als gewenst. Een 8,5 (de DTS-HD lijkt net iets rijker in surround opzicht) voor de Blu-Ray, een 8 voor de Dvd.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Engels en in het Nederlands voor doven en slechthorenden.

CONCLUSIE
De Gelukkige Huisvrouw is in vele opzichten een goede film. Zeker als je een kind of kinderen hebt, dan is het eerste half uur schokkend. Het wel en wee van de baby en de rare capriolen van het personage Lea zijn soms niet om aan te zien. Voor (zwangere) vrouwen (én ook zeker mannen) is de bevallingsscene een waar drama. Vervolgens zwakt de film helaas wat af.
De Blu-Ray én in dit geval de Dvd uitgave zijn goec te noemen. De beeld- en geluidskwaliteit zijn van de gewenste kwaliteit. Uiteraard is er een verschil tussen de Standaard en High Definition, maar echt schokkende conclusies vallen bij deze uitgave niet te trekken. Ook op het gebied van het geluid is er verschil, maar met de juiste apparatuur (DTS vs. DTS-HD) en ook zeker het juiste volume is dit een minder merkbaar. De extra's zijn overeenkomstig. De extra's op de Blu-Ray zijn niet altijd in High Definition. Een gemis. De schijven komen in beide gevallen in een prima luxe verpakking. Zeker de Dvd is fraai.

FT cijfer
7,2
Beeld
8,5 (BD) 7,5 (Dvd)
Geluid
8,5 (BD) 8 (Dvd)
Extra's
8 (beide)
Verpakking
7 (BD) 8 (Dvd)
BD Conclusie
meer dan BLAUW*

* Vanaf heden is er geen eindcijfer, maar een BD (Blu-Ray Disk) Conclusie uitgedrukt in de veelzeggende en toepasbare termen LICHTBLAUW / BLAUW / DONKERBLAUW. Bij de beoordeling van de "blauwe" schijf wegen zaken als beeld, geluid en extra's zwaarder dan het FT cijfer en de verpakking.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van De Gelukkige Huisvrouw is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij je plaatselijke Dvd en BD winkel. Opmerkelijk is dat de prijs van de Dvd en de Blu-Ray schijf veelal gelijk aan elkaar is.

Met dank aan de uitgever Video/Film Express voor het beschikbaar stellen van de recensie-exemplaren.