Blu-Ray Review: Robin Hood

Gladiator 2 of een moderne visie op Robin of Loxley?

Regie: Ridley Scott | Cast: Russell Crowe (Robin Longstride), Cate Blanchett (Marion Loxley), Max von Sydow (Sir Walter Loxley), Mark Strong (Godfrey), Oscar Isaac (Prins John), Kevin Durand (Little John), e.a. | Speelduur: 140/160 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 13 mei 2010 | Retail release: 14 oktober 2010 | EAN: 5050582755176 | FilmTotaal Recensie

Afgelopen decenia dook het historische personage Robin Hood op in verscheidene tv-series en films, waarbij Robin Hood: Prince of Thieves (1991) waarschijnlijk de bekendste is. Met de film met Kevin Costner in de titelrol nog redelijk vers in het geheugen was het daarom ook opmerkelijk dat Ridley Scott zich waagde aan een nieuwe verfilming. Zeker omdat de regisseur Russell Crowe aannam als hoofdrolspeler in de film die simpelweg Robin Hood werd genoemd i.p.v. Nottingham, zoals de werktitel was. Na de eerste poster en trailer leek het erop dat we naar een soort Gladiator 2 moesten gaan kijken. Ondanks dat dit achteraf zeker niet het geval bleek te zijn, waren de meningen over het actiespektakel verdeeld. Critici waren teleurgesteld, het publiek was echter overwegend positief. Opmerkelijk was dat het accent van Crowe onder de aandacht kwam. De Britse media vond dat zijn Engelse uitspraak soms Schots of Iers klinkt. Uiteindelijk weet de 2010-versie van Robin Hood niet echt te imponeren aan de Box Office. Het presteert zelfs zwakker dan de versie uit 1991. Sinds kort is de film op Dvd en Blu-Ray verkrijgbaar.

SYNOPSIS
In Robin Hood vecht de ervaren boogschutter Robin Hood in dienst bij het leger van koning Richard tegen de Fransen. Na de dood van de koning vertrekt Robin naar Nottingham, een stad die lijdt onder de corruptie van een tirannieke schout en torenhoge belastingen. Daar valt hij voor de weduwe Lady Marian, die de identiteit en de motieven van deze kruisridder niet volledig vertrouwt. In de hoop de hand van Lady Marian te winnen en de stedelingen te redden, brengt Robin een bende bij elkaar die uitblinkt in dodelijke vechttrucs en levenslust. Samen vallen ze de rijke bovenklasse aan om het onrecht te herstellen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Robin Hood of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Robin Hood een matige 43%. De IMDb noteert een betere 6,9 (bij bijna 42 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk iets hoger met een 7,4. Ook onze recensent Evert de Vries heeft zich prima vermaakt en geeft 3,5 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Het productiebudget van Robin Hood bedroeg circa $200 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de film $36 miljoen en eindigde op $105 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op bijna $312 miljoen. In Nederland leverde de film $3,6 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de twee disc Blu-Ray uitgave van Robin Hood. Wat enorm tegenvalt, is dat de tweede schijf een Dvd is en dus niet een Blu-Ray schijf. Dit betekent dat de extra's op de tweede schijf in Standaard Definition zijn. Dit gebeurt helaas vaker bij Blu-Ray uitgaven, denk maar eens aan de Blu-Ray box van The Lord of the Rings. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in een steelcase met een wat zakelijke maar luxe vormgeving. In zijn geheel misschien niet helemaal de juiste afspiegeling van de film zelf. De foto werd eerder gebruikt voor (niet de officiële) filmposters. Een 7,5 voor de wel degelijk zeer fraaie verpakking, inclusief de lay-out. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van Robin Hood bevat een mooie dosis extra's met een gezamenlijke speelduur van ruim één uur. De film wordt geleverd met de originele bioscoopversie en de Director's Cut. De laatste versie duurt circa 16 minuten langer en is hoogstwaarschijnlijk de film die Ridley Scott eigenlijk had willen uitbrengen in de bioscoop. De extra's zijn allen van prima kwaliteit en zeker aan te raden om achteraf te bekijken. Er is echter één enorm nadeel: de tweede schijf is - zoals gezegd - een Dvd i.p.v. een Blu-Ray, waardoor de extra's niet in HD zijn. Een minpunt. Daarom had 8,5 hoger kunnen uitpakken.

Zeer aardige extra, die via Universals U-Control geactiveerd moet worden. Tijdens het bekijken van de hoofdfilm krijgen we achtergrondinformatie van Ridley Scott zelf. De onderbouwing is veelal op de desbetreffende scene gericht en dat maakt deze Director's Notebook extra interessant. Naast "achter de schermen" video's zien we ook zogenaamde Ridleygrams, schetsen van de regisseur zelf. Vakkundig in elkaar gezet. Klasse.

Ook fraai gedaan. Zeker als je het interessant vindt om te kijken hoe alles - buiten de acteurs om - tot leven is gewekt. Je ziet ontwerpen van kostuums en andere objecten en er komen storyboards voorbij.

Een driedelige docu van in totaal ruim een uur. De drie delen krijgen de titels "Ballad, Legend & Myth: Pre-Production", "The More the Merrier: Production" en "No Quarter Given: Post-Production" mee en kunnen ook achter elkaar afgespeeld worden. In de eerste docu wordt er ingegaan op het verhaal. Zowel cast als crew geven hun visie. De tweede docu gaat in op de productiefase, het moment dat de film wordt opgenomen. Een veelvoud aan acteurs komt aan het woord. De laatste docu gaat o.a. over het in elkaar draaien van de film en de soundtrack. Mooi geheel.

Altijd fijn, die verwijderde scenes. De 10 stuks op deze schijf zijn aardig om te kijken, maar vullen helaas niet veel extra's toe aan de hoofdfilm. Al zijn het wel scenes die niet in één van de beide versies (bioscoopversie of Director's Cut) te zien zijn. Het valt te prijzen dat ze worden ingeleid.

Ook fijn, trailers. Mogelijk nodig, als je getrickert wilt worden om de film weer eens te bekijken.

BEELD & GELUID
Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Onkyo TX-SR607 i.c.m. Harman Kardon HKTS16BQ.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van Robin Hood komt volgens de hoes in 1080p HD 16 : 9 (2.35). Niets aan op te merken. De kleuren zijn uitstekend, scherpte/diepte is goed en de details blijven ook bij donkere beelden goed te zien. Simpelweg prima! Een 9.

Geluid: De hoofdfilm heeft een Engelse DTS 5.1 geluidstrack. Er zijn ook DTS 5.1 tracks aanwezig in het Spaans, Duits, Frans en Italiaans. Op dit punt misschien nog wel meer complimenten. Het is werkelijk een genot om de surroundset zijn werk te horen doen. Dialoog komt netjes uit de centerspeakers en de (vele) surroundeffecten komen zo nodig subtiel langs je heen via de surroundspeakers. Een perfecte film om van je 5.1 set te genieten! Een 10.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Duits, IJslands, Italiaans, Noors, Portugees, Zweeds, Fins en wat Oosterse talen.

CONCLUSIE
Robin Hood is een goede film geworden, maar van de samenwerking tussen Scott en Crowe werd simpelweg iets meer verwacht. Dat er een nieuwe film van Robin Hood verscheen, is overigens niet heel raar. De versie uit 1991 was op een bepaalde wijze redelijk klef en dat is deze 2010 versie zeker niet.
De Blu-Ray is een must have voor de fan van de film. Het beeld en het geluid zijn beide van goede kwaliteit en de extra's zijn erg fraai en aan te raden om te bekijken. Jammer dat de tweede schijf een Dvd is. Iemand die een Blu-Ray koopt komt daardoor een beetje bedrogen uit. Desondanks een klasse uitgave, waarbij het extra mooi is dat er tijdelijk een steelcase uitgave beschikbaar is.

FT cijfer
7,4
Beeld
9
Geluid
10
Extra's
8,5
Verpakking
7,5
Conclusie
DONKERBLAUW*

* Vanaf heden is er geen eindcijfer, maar een BD (Blu-Ray Disk) Conclusie uitgedrukt in de veelzeggende en toepasbare termen LICHTBLAUW / BLAUW / DONKERBLAUW. Bij de beoordeling van de "blauwe" schijf wegen zaken als beeld, geluid en extra's zwaarder dan het FT cijfer en de verpakking.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van Robin Hood is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij je plaatselijke Dvd en BD winkel.

Met dank aan de uitgever Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.