Blu-Ray Review: Toy Story 3

Alle toys verzamelen voor Pixars succesvolste animatiefilm tot op heden!

Regie: Lee Unkrich | Cast: Woody (Tom Hanks), Buzz Lightyear (Tim Allen), Jessie (Joan Cusack), Hamm (John Ratzenberger), Michael Keaton (Ken), Jodi Benson (Barbi), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 24 juni 2010 | Retail release: 27 oktober 2010 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 7.1, Nederlands 5.1 DTS-ES 5.1, Vlaams Dolby Digital EX 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Engels, Engels voor slechthorenden | EAN: 8717418278694 | FilmTotaal Recensie

Na een reeks korte animatiefilms verscheen in 1995 de eerste volledige geanimeerde speelfilm van het tegenwoordig op handen gedragen Pixar Animation Studios, kortweg Pixar. De CGI animatiefilm Toy Story werd een wereldwijd succes en al snel werd er gewerkt aan nieuwe titels. Toch kwam de volgende Pixar film, A Bug's Life, pas in 1998 uit. Vanaf dat moment verscheen er praktisch elk jaar een nieuwe Pixar film, met bijvoorbeeld Monsters, Inc. (2001), Finding Nemo (2003), The Incredibles (2004) en UP (2009). Waar de laatste titel al volop werd bejubeld, verscheen de echte kroon op het werk deze zomer in de bioscoop. Met Toy Story 3 weet Pixar bijna iedereen tevreden te stellen en scoort het een enorme omzet aan de internationale box office. Sinds kort is de derde Toy Story in het beste beeldkwaliteit beschikbaar. Zoals we van Pixar/Disney gewend zijn, gaat dit gepaard met een zeer fraaie Blu-Ray uitgave met vele extra's.

SYNOPSIS
In Toy Story 3 gaat Andy studeren en op kamers gaat en komen Woody, Buzz en de rest van hun speelgoedvrienden bij dagopvang Sunnyside terecht. Dit lijkt in eerste instantie een gezellige plek, onder leiding van de vriendelijke speelgoedbeer Lotso. Maar het dagverblijf blijkt helemaal niet zo prettig en dus willen Woody en de rest zo snel mogelijk weg. Maar het schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn om het dagverblijf te verlaten.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Toy Story 3 of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Toy Story 3 merkwaardig genoeg 99%. De IMDb noteert een 8,8 (bij ruim 80 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven iets minder met een 8,4. Onze recensent Arman Avsaroglu is klaarblijkelijk helemaal dol op Toy Story, aangezien hij de volle 5 sterren gaf naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker WD: ...een van de of misschien wel de leukste tekenfilms die ik ooit heb gezien. Echt meer dan de moeite waard, erg leuk, grappig maar ook droevige stukken, in de bios was de helft aan het snikken tijdens het laatste kwartier van de film...
Het productiebudget van Toy Story 3 bedroeg circa $200 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de animatiefilm $110 miljoen en eindigde op bijna $414 miljoen. Wereldwijd kwam er nog een flinke schep bij en stopte de teller op $1062 miljoen, waarmee het op een vijfde plaats staat in de Worldwide Box Office aller tijden. In Nederland leverde het een mooie $6,1 miljoen op.

BLU-RAY DISK
We bekijken de drie disc Blu-Ray uitgave van Toy Story 3, waarvan de laatste schijf een Dvd is met o.a. de hoofdfilm. Het recensie-exemplaar komt in een iets dikkere standaard Blu-Ray keepcase met een uiterst fraaie sleeve eromheen. De vormgeving sluit prima aan op de eerdere posters van de film. Alle vriendjes zijn paraat en op de sleeve pakt het nog eens mooier uit doordat het beeld is ingedrukt. Een dikke 8. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
De Blu-Ray van Toy Story 3 bevat een flinke hoeveelheid aan extra's, met een gezamenlijke speelduur van zo'n 1,5 uur. Bij de extra's is uiteraard de korte film Day & Night van zes minuten te zien, welke we al eerder in de bioscoop zagen voorafgaand aan Toy Story 3. De overige extra's zijn allen redelijk kort en ook afgestemd op de jongere doelgroep. Hier had misschien wat meer tussen mogen zitten voor wat oudere kijker. Desondanks allemaal zeer fraai, speels en goed voor een waardering van een 8,5.

Op de tweede schijf zijn de extra's opgedeeld in vier hoofdstukken. Hieronder een korte indruk van de meest opvallende extra's per hoofdstuk.

Een reeks van vijf korte docu's van circa 4 tot max. 10 minuten. HIervan zijn met name de docu Goodbye Andy en Accidental toymakers erg leuk. De eerste geeft enorme spoilers weg, aangezien het gaat over de laatste scene uit de film. De tweede docu had veel langer mogen zijn. Deze gaat namelijk over de verkrijgbare speelgoed-versies van de verschillende figuurtjes. Erg aardig om te zien.

Het hoofdstuk voor de (iets) oudere kijker. Ook weer erg kort allemaal met docu's van 2 tot een kleine 10 minuten. Opvallend zijn Cine-explore, Bonnie playtime: A story roundtable en Life in a shot. Via de eerste is de film nogmaals te bekijken, maar wordt er via kleine schermpjes allerlei extra info gegevens door regisseur Unkrich en Darla K. Anderson (producent). De korte docu Bonnie playtime: A story roundtable vertelt meer over een van de lastige scenes uit de film. Life in a shot zet de openingsscène stap voor stap uiteen. Indrukwekkend!

Zoals wel vaker bij een Pixar/Disney uitgave vinden we ook op deze schijf een spel terug: Toy Story Trivia Dash waarin vragen over Toy Story beantwoord kunnen worden. Degene met de meeste goede vragen wint. Alleen af te spelen via BD-live. Een prima extra om je kennis over Toy Story trilogie te testen. Beetje lastig met een controller van een PS3 te bedienen.

Fraai hoofdstuk met allerlei promotionele filmpjes zoals commercials, trailers en andere grappige korte filmpjes. Overcompleet en er zitten vast een aantal filmpjes tussen die je nog niet hebt gezien. Er zijn ook flink wat filmposters te bekijken.

Overige extra's
Op de eerste schijf vinden we ook het derde deel van Buzz Lightyear Missions logs en de korte docu Toys!, waarin dieper wordt ingegaan op de nieuwe en bestaande figuurtjes uit de film. Daarnaast staan er een flinke reeks trailers op van andere Pixar/Disney uitgaven. Alle extra's op de tweede schijf staan hierboven beschreven.

BEELD & GELUID
Gestest op TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Sony PlayStation 3 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Het wordt bijna een beetje saai: zoals we van Walt Disney gewend zijn, krijgen enkel kwaliteit. Het beeld is voortreffelijk en de meegeleverde geluidstracks zijn erg goed. De Nederlandse track komt in DTS en De Engelse is in DTS-HD 5.1 of 7.1 (voor iemand die dit heeft staan). Het geluid van de film is net zo speels als de film zelf, waardoor je jezelf midden tussen de figuurtjes waant. De Nederlandstalige tracks zijn duidelijk minder van kwaliteit. Hier zullen de kleintjes onder ons maar weinig moeite mee hebben. Niets meer dan lof, een 10 voor zowel geluid als beeld.

CONCLUSIE
Pixars Toy Story 3 is voor iedereen een must-see en het ziet er misschien nog wel beter uit dan welke bejubelde Pixar film dan ook. Naast dat we komende jaren nog meer sequels, zoals Cars 2 (zie hier de trailer) en Monsters, Inc. 2 (2012) gaan zien, verschijnt er met Brave pas weer in 2012 een compleet nieuw Pixar avontuur. Onlangs werd bekend dat Newt, een andere originele animatiefilm van Pixar, is geschrapt.
De Blu-Ray van Toy Story 3 is werkelijk een geweldige uitgave. Wederom geen slecht woord over de zeer complete uitgave met geweldige beeld- en geluidskwaliteit, een goede mix aan mogelijk iets te oppervlakkige extra's en een mooie verpakking.

FT cijfer
8,4
Beeld
10
Geluid
10
Extra's
8,5
Verpakking
8
FT Oordeel
DIEPDONKERBLAUW*

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van Toy Story 3 is er een 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij je plaatselijke Dvd en BD winkel. Ook zijn de Dvd's en Blu-Rays van de drie delen verkrijgbaar in triopacks. Met dank aan de uitgever Walt Disney voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.